Gå til innhold

Vikeplikt for buss fra busslomme med trafikkøy?


Naresa

Anbefalte innlegg

SeaLion skrev (2 timer siden):

På den tiden da ordet forkjørsrett fantes i regelverket var det mange som tolket det som en påkjørsrett,

Var det virkelig noen som likte å kjøre på syklister? Det er ennå slik at den som ikke overholdt vikeplikten taper i alle sammenhenger. Derfor kan det komme kjøretøyer i stor fart fra venstre i en rundkjøring, slik at den som skal inn i rundkjøringen knapt kan få øye på dem. Spesielt noen mopeder kan kjøre inn i en rundkjøring i stor fart, og runde den i stor fart. Ved en kollisjon er det motparten som vil få skylden. Jeg vil ikke si at folk kjører særlig mer ansvarsfullt i dag? 

Det vises også av eksemplet med bussen, at privatbilister fort blir respektløse hvis de oppfatter at bussen ikke har mulighet til å kjøre på dem. De vil muligens ta hevn for de gangene de har måtte bremse for andre busser. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vedrørende forkjørsvei. Hva er konsekvensen av at at alle sideveier har vikeplikt? For at trafikken skal flyte, kan ikke begge parter ha plikt til å stoppe for den andre, og begge parter kan heller ikke ha rett til å kjøre først. Betyr det at noen har rett til å kjøre først og at den som har vikeplikt skal kjøre når det ikke lenger kommer trafikk de har vikeplikt for, altså etterpå? Siden den som ikke har vikeplikt skal kjøre først, vil ikke det si at de har forkjørsrett?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Thunderhead skrev (24 minutter siden):

Vedrørende forkjørsvei. Hva er konsekvensen av at at alle sideveier har vikeplikt? For at trafikken skal flyte, kan ikke begge parter ha plikt til å stoppe for den andre, og begge parter kan heller ikke ha rett til å kjøre først. Betyr det at noen har rett til å kjøre først og at den som har vikeplikt skal kjøre når det ikke lenger kommer trafikk de har vikeplikt for, altså etterpå? Siden den som ikke har vikeplikt skal kjøre først, vil ikke det si at de har forkjørsrett?

Ein har vikeplikt ved vikepliktslinja, så kven som køyrer i kva rekkefølgje er avhengig av når dei kom fram til vikepliktslinja.
(Slik er det også i rundkøyringar, alle skal vike ved streken før dei køyrer inn i rundkøyringa, men ofte har folk ein tank om at det å halde høg fart inn i rundkøyringa gir forkjørsrett).

Dersom alle fire bilane kjem fram nøyaktig samtidig så må ein ved hjelp av blikkontakt og eventuelt vinking avgjere kven som køyrer fyrst. Vikeplikt betyr ikkje nødvendigvis plikt til å stoppe. Så du har lov til å køyre forsiktig ut i krysset sjølv om du har vikeplikt for bilen til høgre. Om bilen til høgre startar å køyre forsiktig ut i krysset så må du vike etter vanleg høgreregel. 
I praksis vil du nok aldri få fire stapeisar som alle vil køyre samtidig slik at det blir full trafikkstopp, det er alltid nokon som tek initiativet til å køyre forsiktig ut i krysset fyrst, og dei fleste vil då akseptere å vente i to sekund ekstra før dei sjølv køyrer ut i krysset.

Lenke til kommentar
36 minutes ago, The Avatar said:

Ein har vikeplikt ved vikepliktslinja, så kven som køyrer i kva rekkefølgje er avhengig av når dei kom fram til vikepliktslinja.
(Slik er det også i rundkøyringar, alle skal vike ved streken før dei køyrer inn i rundkøyringa, men ofte har folk ein tank om at det å halde høg fart inn i rundkøyringa gir forkjørsrett).

Dersom alle fire bilane kjem fram nøyaktig samtidig så må ein ved hjelp av blikkontakt og eventuelt vinking avgjere kven som køyrer fyrst. Vikeplikt betyr ikkje nødvendigvis plikt til å stoppe. Så du har lov til å køyre forsiktig ut i krysset sjølv om du har vikeplikt for bilen til høgre. Om bilen til høgre startar å køyre forsiktig ut i krysset så må du vike etter vanleg høgreregel. 
I praksis vil du nok aldri få fire stapeisar som alle vil køyre samtidig slik at det blir full trafikkstopp, det er alltid nokon som tek initiativet til å køyre forsiktig ut i krysset fyrst, og dei fleste vil då akseptere å vente i to sekund ekstra før dei sjølv køyrer ut i krysset.

Det du beskriver her er vei som ikke er forkjørsvei. Rundkjøringer har egne regler, men ved innkjøringen til en rundkjøring står det et vikepliktskilt, selv om man er på forkjørsvei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Thunderhead skrev (På 4.4.2022 den 11.41):

Vedrørende forkjørsvei. Hva er konsekvensen av at at alle sideveier har vikeplikt? Siden den som ikke har vikeplikt skal kjøre først, vil ikke det si at de har forkjørsrett?

Man tildeles forkjørsrett av de som overholder vikeplikten. Å alltid være obs på at noen kanskje ikke overholder vikeplikten inngår i det som kalles defensiv kjøring. Man har ikke forkjørsrett i utgangspunktet, men man kan altså tildeles det.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
On 3/30/2022 at 10:54 PM, Naresa said:

Viker dere for buss som blinker ut av busslomme hvor det er trafikkøy? Inntil 60km/t såklart. 
 

Legger ved et eksempel på et slikt stopp. 

DCB59414-74E1-4CE2-AA5C-0CC3D755F27B.jpeg

Hvorvidt det er vikeplikt for buss opp til 60 km/t, avhenger av om du er innenfor tettbygd strøk og utenfor forkjørsvei. Vikeplikt for buss gjelder ikke i alle tilfeller, slik mange synes å tro. 

Hvis eksempelet på bildet ikke er forkjørsvei, gjelder vikeplikten. 

Endret av Mercruiser
Lenke til kommentar
Mercruiser skrev (25 minutter siden):

Hvorvidt det er vikeplikt for buss opp til 60 km/t, avhenger av om du er innenfor tettbygd strøk og utenfor forkjørsvei. Vikeplikt for buss gjelder ikke i alle tilfeller, slik mange synes å tro. 

Hvis eksempelet på bildet ikke er forkjørsvei, gjelder vikeplikten. 

Nei, det har ingenting med det å gjøre, og det du skriver er beviselig feil... 

Sitat

5. På veg med fartsgrense 60 km i timen eller lavere har kjørende vikeplikt for buss når føreren gir tegn om at bussen skal forlate holdeplass. Bussføreren skal unngå fare. KILDE

Det er nesten helt sikkert at man må regne området i bildet som en busslomme, siden det er skiltet som en busslomme. Så er fartsgrensen under 60, så har du vikeplikt uavhengig av "tettbebygd strøk" og "forkjørsvei". 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Han mener at siden lommen ikke har et vikepliktsskilt UT, så er det kun en busslomme med et snedig utsende, og ikke en innkjøring. Og jeg sier meg enig i at det kun er en snedig utformet busslomme.
Designfilosofien har antagelig kommet som en konsekvens av busslomme uten avkjøring ikke er trafikktrygg:


 

Lenke til kommentar

Poenget er at det ikke er utformingen på busslommen som avgjør vikeplikt eller ikke i dette tilfellet. Vikeplikt for buss gjelder generelt innenfor tettbygde strøk opp til 60 km/t, utenfor forkjørsvei. Er det snakk om forkjørsvei, vil forkjørsskiltet overstyre trafikkregelen om vikeplikt for buss. Busslommer på forkjørsveier har ikke vikepliktskilt, men skal ha stiplet veimerking mot kjørebanen. Hvis det ikke er forkjørsvei, vil det ikke være stiplet merking og vikeplikten gjelder. Merk forskjellen. 

Endret av Mercruiser
Lenke til kommentar

Tror det med busser og vikeplikt er en litt spesiell greie i lovverket. Som billist skal man gi plass til buss, men busssjåfør har ansvaret hvis jeg husker det rett.

Også påkjøresrett som noen nevner er et godt poeng, det er hendelser som kunne være unngått selv i en klar vikepliktssituasjon, ser det særlig på sjøen. Selv om den andre har vikeplikt, gir det deg ingen rett til å kjøre på hvis det kan unngåes.

Lenke til kommentar
Mercruiser skrev (4 timer siden):

Poenget er at det ikke er utformingen på busslommen som avgjør vikeplikt eller ikke i dette tilfellet. Vikeplikt for buss gjelder generelt innenfor tettbygde strøk opp til 60 km/t, utenfor forkjørsvei. Er det snakk om forkjørsvei, vil forkjørsskiltet overstyre trafikkregelen om vikeplikt for buss. Busslommer på forkjørsveier har ikke vikepliktskilt, men skal ha stiplet veimerking mot kjørebanen. Hvis det ikke er forkjørsvei, vil det ikke være stiplet merking og vikeplikten gjelder. Merk forskjellen. 

Her tar du faktisk feil.

Vikeplikt for buss oppheves ikke av forkjørsvei.
Denne regelen er ekstremt enkel.
Er hastighet lavere en 60km/t har du vikeplikt for buss som skal ut fra bussholdeplass/busslomme.
Er hastighet 70 eller høyere har buss vikeplikt.
Det er ingen andre variasjoner på disse reglene.Eneste unntaket er at buss har vikeplikt for Utrykning, Bane (tog/trikk) og gravfølge.

Dette er det faktisk opp til flere dommer på.

Ref: Forskrift om kjørende og gående trafikk § 7 6. ledd  5.ledd

Endret av Eskove
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du mener at skilters overstyring av trafikkregler ikke gjelder i dette tilfellet? Hvorfor det i så fall? Å henvise til vikepliktsparagrafen eksemplifiserer nettopp det misforståtte i dette. 

Mener du det er logisk at forkjørsvei, der alle har vikeplikt for deg, skal ha unntak for buss? 

 

Lenke til kommentar
Mercruiser skrev (3 timer siden):

Du mener at skilters overstyring av trafikkregler ikke gjelder i dette tilfellet? Hvorfor det i så fall? Å henvise til vikepliktsparagrafen eksemplifiserer nettopp det misforståtte i dette. 

Mener du det er logisk at forkjørsvei, der alle har vikeplikt for deg, skal ha unntak for buss? 

 


Vikeplikt for buss er absolutt.
Bare hør men hvilken som helst sjåførlærer, Trafikkpolitibetjent eller Sensor hos Statens vegvesen.

Du driver og henviser til skilter for forkjørsveg eksemplifiserer at du ikke har lest reglene godt nok. men Hva betyr egentlig et slikt skilt? Det betyr nemlig ikke at alle har vikeplikt for deg.

Skiltet angir at du har forkjørsrett i forhold til kjørende fra sidevei eller kryssende vei. Skiltet gjelder frem til: 1) slutt på forkjørsvei-skilt, 2) vikepliktskilt, eller 3) stoppskilt.

En buss som kommer ut fra en bussholdeplass kommer ikke ut fra en sideveg eller kryssende veg.
Så ja.
Du har vikeplikt for buss også på forkjørsveg.

Kilde
Forskrift om offentlige trafikkskilt, vegoppmerking, trafikklyssignaler og anvisninger (skiltforskriften) § 6

Edit:
Og før du krangler på dette også.
Bussholdeplass er faktisk definert ved forskrift og kan ikke forveksles med et kryss
Samme forskrift  som nevnt ovenfor bare §12

Endret av Eskove
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Mercruiser skrev (15 timer siden):

Du mener at skilters overstyring av trafikkregler ikke gjelder i dette tilfellet? Hvorfor det i så fall? Å henvise til vikepliktsparagrafen eksemplifiserer nettopp det misforståtte i dette. 

Mener du det er logisk at forkjørsvei, der alle har vikeplikt for deg, skal ha unntak for buss? 

Jeg tror du har misforstått prinsippet i skilting og funksjonen de har i forhold til lovverket som er i bunn av trafikkpyramiden. 

Angående buss, så gjelder vikeplikt for buss slik jeg siterte fra lovdata: 

Sitat

5. På  veg med fartsgrense 60 km i timen eller lavere har kjørende vikeplikt for buss når føreren gir tegn om at bussen skal forlate holdeplass. Bussføreren skal unngå fare. KILDE

Som du ser har jeg uthevet et viktig element i denne teksten; Skiltet "forkjørsveg" Skilt 206 "Forkjørsveg" MS KL2 | BD Samferdsel opphever ikke lovens bestemmelse om at du har vikeplikt for buss som skal forlate holdeplass fordi "veg" blir regulert til en "forkjørsveg". Dette skal du ha lært på trafikalt grunnkurs eller i starten føreropplæring, om du har førerkort. 

Sitat

206 Forkjørsveg
Skiltet angir at kjørende som kommer fra sideveg eller kryssende veg, er pålagt vikeplikt med skilt 202 «Vikeplikt» eller 204 «Stopp».
Skiltet gjelder til det blir opphevet med skilt 208 «Slutt på forkjørsveg» eller skilt 202 «Vikeplikt» eller skilt 204 «Stopp».
I kjørefelt med skilt 531 «Felt for fartsøkning» gjelder likevel trafikkreglenes bestemmelser om kjøring i slikt felt.

Skiltet opphever altså ikke vikeplikt for buss.

Du må gjerne argumentere med "din logikk", men den er som sagt beviselig feil, og jeg håper du kan ta det til deg og justere kjøringen din deretter (om du faktisk har førerkort).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mercruiser skrev (22 minutter siden):

Helt ubetalelig. Her fortsettes det med henvisning til trafikkregler, som altså er underordnet skilting. 

Ditt svar her, beviser bare at du faktisk ikke forstår trafikkhierarkiet og hvordan trafikkreglene og skilting fungerer. 

Med mindre du nå bare troller, noe jeg mistenker siden dette er grunnleggende kunnskap for alle førerkortklasser og skal være helt åpenbart for en "elev" etter opplæringen.

Og om du mener du kan bevise at du har rett uten å vise til noen form for lovgiving, kilde eller lignende som kan overstyre trafikk- og skiltreglene, så har du en ganske dårlig sak. Og, om du skulle klare å finne det, så finner du nok også gullet i enden av regnbuen snart :)

EDIT: Noen tips til lesing, om du faktisk har så vondt for det som det virker som:

Vegvesen.no

Gjensidige.no

lovdata.no - forkjørsveg

lovdata.no - vikeplikt for buss

Trafikkpyramiden/myndighetspyramiden

Endret av steinrawr
lenker
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...