Gå til innhold

Dyrest å fylle drivstoff eller å lade? Her kan du sammenlikne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interessant regnestykke, men det er ganske sjelden at noen ankommer en bensinstasjon og lurer på om de skal fylle diesel, bensin eller kanskje lade litt.

(I teorien kan jeg stå overfor dette valget med en plugin-hybrid som går på diesel eller strøm, men siden den ikke kan hurtiglades, og dessuten bruker betydelig mer strøm enn en ren elbil, er det ikke aktuelt å lade på steder med minuttpris.)

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Ser de kun oppgir strømpris uten nettleie. Selv om strømmen er på 0,15kr i Tromsø så er det nettleie på over 0,45kr. Altså 0,60kr Per khw totalt. Ingen er i nærheten av å ligge under 0,50 kr khw på noe tidspunkt i året inkl nettleie. En annen ting er at flesteparten kjører relativt korte distanser (blandet kjøring/ikke oppvarmet batteri) når de lader på hjemmestrøm. Da er forbruket skyhøyt. Ikke unormalt at en normalt gjerrig el bil ligger på mellom 0,25-0,35kwh Per mil i snitt i slike situasjoner.. men selv da kommer elbilen bedre ut. Skal mye til å slå den på pris. Selv med 2,5kr Per kWh hjemme (inkl nettleie) og en fossilt bil som bruker 0,5mila blandet (på dagens drivstoff pris)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

strømpris Oslo 2,07+ nettleige ca 0,30+ elavgift mars 0,085 + mva 25 % på alt. I tillegg varierer straumprisen frå time til time, biligast på natt.https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/ALL1/Hourly/?view=table Så for idag er variasjonen frå 1,88 kr/kwt-3,02 kr/kwt. Med andre ord er reknestykkje til TU, heilt meiningslaust.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Viss en bensin stasjon skal vise pris forskjellen mellom el drift og fosilt. Bør dei vise opp mot hurtig lade priser.

Cirkle K lyn lading kostet 6,59 pr kwh for registrerte kunder og 7,59 kwh for dropp inn kunder.

I tillegg burde det vært eit krav om oppslag av priser på hurtig lade stasjoner.

Slik at en faktisk veit hvem som "Raner deg" og ikkje gjør det.

Har en rett avtale kan en få det ned i 3 kr pr kWh hos andre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

For el bør det både oppgis stasjonens strømpris og typisk hjemmepris. Hvis bare hurtiglading skal stå der så får jo fossilbilistene feil inntrykk av hva det egentlig koster å kjøre elbil. Elbiler lades i all hovedsak hjemme, så det blir helt feil å se bort fra denne fordelen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Husk å ta med at Staten(du og jeg) sponsrer 80% av strømpris over 70 øre. 

Kanskje de også gjør dette for fossilt drivstoff... ? Men.. nei, tror ikke det ;-( 

Kompensasjon for høye strømpriser

Kompensasjonsordningen for høye strømpriser er forlenget til og med mars 2023. 

Dersom gjennomsnittlig spotpris der du bor er mer enn 70 øre per kWh (ekskl. mva.) i løpet av en måned, vil staten dekke 80 % av prisen over dette nivået

Lenke til kommentar

Merk at du kommer trolig til å betale mer enn 70 øre/kWh når gjennomsnittsprisen er 70 øre/kWh. Dette fordi gjennomsnittet veies over timene, ikke over forbrukt energi, og det er ganske naturlig at prisen går opp når etterspørselen (også din) er høyest.

Ikke så dumt egentlig, da opprettholdes en økonomisk motivasjon hos kunden for å flytte forbruk til timene med lavest pris, men dette er ikke et pristak på 70 øre/kWh som noen har oppfattet det.

Lenke til kommentar
Federico Zenith skrev (2 timer siden):

Merk at du kommer trolig til å betale mer enn 70 øre/kWh når gjennomsnittsprisen er 70 øre/kWh. Dette fordi gjennomsnittet veies over timene, ikke over forbrukt energi, og det er ganske naturlig at prisen går opp når etterspørselen (også din) er høyest.

Ikke så dumt egentlig, da opprettholdes en økonomisk motivasjon hos kunden for å flytte forbruk til timene med lavest pris, men dette er ikke et pristak på 70 øre/kWh som noen har oppfattet det.

Ja, er det det? Strømmen er dyrest på dagtid nå, siden det er da bedriftene bruker mest strøm. Jeg bruker minimalt på dagtid, i hvert fall når sola er fremme og varmer. Ikke er jeg hjemme og ikke trengs det varme. På natta er det flere minusgrader her og varmen går for fullt. Da er også strømmen på det rimeligste. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er veldig mye prat om dette med billigere strøm på natta, men av det jeg har fulgt med er det ikke rare forskjellene. Med unntak av disse kortvarige toppene på morgenen og ettermiddagen, er mitt inntrykk at prisen er nokså jevn hele døgnet. I morgen er prisene praktisk talt de samme fra kl. 00 - 07 som de er fra kl. 10-18.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det av stor interesse å vite hva det koster på 100 km når man skal hurtiglade.

De som står i en valgprosess om hva slags bil de skal kjøpe trenger å vite dette. For meg som bor i hus, så er en ren batterielektrisk bil perfekt. Og har derfor kjørt dette siden 2014. Om jeg bodde i en bygård i Oslo uten parkeringsplass, noe de fleste ikke har, så hadde det sett helt annerledes ut. Min eNiro hadde vært fullstendig uaktuell.

I dag hadde jeg i den situasjonen kjøpt en bensinbil. Om det hadde vært flere hydrogenstasjoner, så hadde jeg kjøpt det i stedet og fylt på 5 minutter.

Lenke til kommentar

Det kan gjerne komme et ekstra prisskilt som viser pris pr kWh ved en felles ladestrømhastighet.

Resten blir jo bare tull og rot. Å blande inn kostnad pr 100 km, hvor lang skal da listen bli?

Da må det vises gjenomsnittspris ut fra forbruk på lite kjøretøy, mellomstort kjøretøy og stort kjøretøy (stor SUV) på både bensin, diesel og elektrisk. Dette kan selvsagt stå på en infotavle inne på stasjonen.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 3/30/2022 at 9:43 PM, Dan Emil said:

Viss en bensin stasjon skal vise pris forskjellen mellom el drift og fosilt. Bør dei vise opp mot hurtig lade priser.

Cirkle K lyn lading kostet 6,59 pr kwh for registrerte kunder og 7,59 kwh for dropp inn kunder.

I tillegg burde det vært eit krav om oppslag av priser på hurtig lade stasjoner.

Slik at en faktisk veit hvem som "Raner deg" og ikkje gjør det.

Har en rett avtale kan en få det ned i 3 kr pr kWh hos andre.

De fleste elbil eiere lader vel hjemme minst 90% av tiden, så pris for hurtiglading er ikke så viktig.  Litt værre å fylle tanken på fossilbilen hjemme. 

Det er også en fordel med elbil at man stort sett alltid reiser hjemmefra med full "tank" og slipper å kaste bort tid på bensinstasjoner. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nå er vel ikke den nye nettleiemodellen kommunisert ennå.  Kun tåkeprat om at det ikke lenger skal kun være 1 time i måneden som avgjør om nettleien spretter opp til neste prisbånd.

Videre at strømselskapene ønsker at 50% av nettleien skal være forbruksbasert, mens finansieringsmodellen til nettselskapene ofte er 90% faste utgifter til lån som løper i 40 år (!) og kun 10% til vedlikehold og nyinvesteringer.  Spesielt de lange lånene burde være forbudt - det er her et administrasjonsselskap som nettselskapet formelt låner pengene av kan håve inn mye (og kundene betaler regningen) 

NVE har derfor anbefalt at mesteparten av nettleien skal være fast og ikke forbruksbasert - men nettselskapene presser på med sitt forslag.  (Så kan bli som Konkurransetilsynet ift Sbanken, at NVE blir overkjørt).

Relevans til elbil - dette kommer til å være viktig med tanke på økonomien med hjemmelader.

Endret av Rune_says
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjørn Eng skrev (3 timer siden):

Selvfølgelig er det av stor interesse å vite hva det koster på 100 km når man skal hurtiglade.

De som står i en valgprosess om hva slags bil de skal kjøpe trenger å vite dette. For meg som bor i hus, så er en ren batterielektrisk bil perfekt. Og har derfor kjørt dette siden 2014. Om jeg bodde i en bygård i Oslo uten parkeringsplass, noe de fleste ikke har, så hadde det sett helt annerledes ut. Min eNiro hadde vært fullstendig uaktuell.

I dag hadde jeg i den situasjonen kjøpt en bensinbil. Om det hadde vært flere hydrogenstasjoner, så hadde jeg kjøpt det i stedet og fylt på 5 minutter.

Beboerparkering (parkere i offentlig gate i eget byområde) er betydelig billigere ennå, enn det er for ice-biler. I sentrumsnære områder (litt vidt tolket" finnes det offentlige ladere som tillater selv elbiler som ikke tilhører området, å stå parkert hele natta og samtidig lade, for langt billigere enn man lader hjemme, så lenge det foregår på en søndag eller fra seint på kvelden til morgenen (se skilt for tider).

Det er altså fullt mulig å ha elbil i storbyen, få sakteladet slik at det er snillest for batteripakken, uten at man har fast parkeringsplass. Og likevel kan man tjene godt i forhold til å fylle bensin eller diesel, og også i forhold til å lade hjemme. Men det fordrer noe mer styr for eierne å holde på slik.

Har du icebil er det selvsagt ikke stress med lading om natta, eller hurtig/lynlading på dagtid. Men til gjengjeld er det ulempen med høyere kostnad for parkering og bompassering, og ikke minst langt dyrere drivstoff. Og for å gjøre det værre, for de som er opptatt av å betale minst mulig, så var det en jakt etter billigst mulig drivstoff siden prisen flukset/flukser gjennom uka. Og oftest så var det selvsagt gunstigst å fylle seint på søndag og frem til formiddagen mandag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 3/30/2022 at 5:33 PM, kmlund said:

Interessant regnestykke, men det er ganske sjelden at noen ankommer en bensinstasjon og lurer på om de skal fylle diesel, bensin eller kanskje lade litt.

 

Gullkorn. :grin:

Men... mange har to biler og da kan de velge før de starter kjøreturen.

 

Lenke til kommentar
kmlund skrev (På 30.3.2022 den 17.33):

Interessant regnestykke, men det er ganske sjelden at noen ankommer en bensinstasjon og lurer på om de skal fylle diesel, bensin eller kanskje lade litt.

(I teorien kan jeg stå overfor dette valget med en plugin-hybrid som går på diesel eller strøm, men siden den ikke kan hurtiglades, og dessuten bruker betydelig mer strøm enn en ren elbil, er det ikke aktuelt å lade på steder med minuttpris.)

Hvilken ladbar hybrid er det som ikke kan hurtiglades? Den siste jeg hadde kunne det i hvertfall. Outlander PHEV.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...