Gå til innhold

Zelenskyj ba Norge om sjømålsmissiler og luftvern: – Skal brukes til å forsvare vår og deres frihet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

NASAMs/NSM er uaktuelt av den enkle grunn at vi antagelig kun har et symbolsk antall systemer, minimumsforsvaret har ingenting til overs offisielt. Offiselt vil de nok si at de er for komplekse og vanskelige å integrere. Det vi har mer enn nok av er penger; feltsykehus, direkte humaniær hjelp og mat kunne nok også vært nyttig. 

Endret av elysium74
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Norge har jo i praksis hverken luftvern eller NSM. Som @elysium74 skeiver, kun et meget lavt symbolsk antall. Vi har noen få enheter NASAMS. Vi har ingen biler som kan skyte ut NSM missiler. Vi har kun et fåtall NSM missiler på våre meget få marinebåter.

Norske politikere har dessverre sviktet Forsvaret av Norge og vårt bidrag til NATO pluss fred i Europa.

Endret av TorHansen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Man kunne jo tenke seg at Norge låner tilbake noen systemer som er kjøpt av våre allierte. Altså at Norge betaler.

På den annen side er det kanskje bedre forsvar av Norge å sende disse systemene til Svartehavet nå enn å ha dem i beredskap i Norge.

Om de senker en del av Svartehavsflåten er det nok også veldig god reklame for Kongsberg.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
elysium74 skrev (6 timer siden):

NASAMs/NSM er uaktuelt av den enkle grunn at vi antagelig kun har et symbolsk antall systemer, 

Vi har vel opp mot 100 NSM? VG skrev for noen år siden at vi hadde minst 88. Vi burde kunne sende minst halvparten. Som jeg skrev over: Jeg tror de gjør mer nytte for seg i Ukraina enn i Norge akkurat nå. Så lenge Ukraina holder stand er nok Norge ganske trygge for angrep. Russiske krigsskip på bunnen av Svartehavet angriper ikke Norge.

Tilsvarende med Polen. Polen har fire NSM-batterier, der bør det være mulig å få et samarbeid.

Wikipedia skriver om dem:

Sitat

Et NSM-kystbatteri består av:

  • tre rakettoppskytningskjøretøyer
  • ett batterikommandokjøretøy
  • tre kampkommandokjøretøy
  • ett mobilt kommunikasjonssenter
  • ett mobilt radarkjøretøy med TRS-15C radar
  • ett transport- og lastekjøretøy
  • ett mobilt verkstedkjøretøy.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Elektroavdelingen skrev (1 time siden):

Vi har vel opp mot 100 NSM? VG skrev for noen år siden at vi hadde minst 88. Vi burde kunne sende minst halvparten. Som jeg skrev over: Jeg tror de gjør mer nytte for seg i Ukraina enn i Norge akkurat nå. Så lenge Ukraina holder stand er nok Norge ganske trygge for angrep. Russiske krigsskip på bunnen av Svartehavet angriper ikke Norge.

Tilsvarende med Polen. Polen har fire NSM-batterier, der bør det være mulig å få et samarbeid.

Wikipedia skriver om dem:

 

Vi har kun NSM på fregattene (3 skip) og korvettene (6 skip). Og hver båt har bare 8 missiler. Vi kan ikke sende løse missiler fra skipene  til Ukraina. Et missil må nemlig sendes ut fra noe og krever støtteinfrastruktur. Norge har ikke kystbatteri med lastebiler slik f.eks. Polen har.  
 

(Du skriver også: «Man kunne jo tenke seg at Norge låner tilbake noen systemer som er kjøpt av våre allierte.» Hva tenker du egentlig på? Norge har jo ikke noe slikt. Vi har kun et fåtall NSM-missiler på skipene og noen meget få enheter med mellomdistanse luftvern levert fra Kongsberg - 3 NASAMS-batterier fordelt på Ørland og Evenes, dvs. der vi har jagerflyene, og 3 Humvee med NASAMS HML. Kun symbolske antall. I løpet av året får vi 3 Humvee med NASAMS HML til samt 3 beltevogner med kortdistanse luftvern. Vi mangler helt små bærbare luftvernraketter slik mange land har gitt til Ukraina.).

Endret av TorHansen
Lenke til kommentar
TorHansen skrev (54 minutter siden):

Vi har kun NSM på fregattene (3 skip) og korvettene (6 skip). Og hver båt har bare 8 missiler. Vi kan ikke sende løse missiler fra skipene  til Ukraina.

Jeg leste at det for noen år siden var 8x11 missiler på skipene, og antok at det var noen i reserve, Der tok jeg altså feil. Jeg tenkte heller ikke på at KNM «Fridtjof Nansen» er i Middelhavet.  Gikk missilene fra KNM «Helge Ingstad» tapt med skipet? 

Hvorfor kan vi ikke sende løse missiler til Ukraina dersom andre alierte stiller med støtteinfrastruktur? Kan ikke antall missiler på skipene rediseres til halvparten?

Lenke til kommentar
Elektroavdelingen skrev (24 minutter siden):

 Gikk missilene fra KNM «Helge Ingstad» tapt med skipet? 

Hvorfor kan vi ikke sende løse missiler til Ukraina dersom andre alierte stiller med støtteinfrastruktur? Kan ikke antall missiler på skipene rediseres til halvparten?

Ja, de missilene gikk tapt. Det er sikkert noen få på lager.
 

Ingen andre land har støtteinfrastruktur å sende. 

Endret av TorHansen
Lenke til kommentar
4 hours ago, TorHansen said:

Norge har jo i praksis hverken luftvern eller NSM. Som @elysium74 skeiver, kun et meget lavt symbolsk antall. Vi har noen få enheter NASAMS. Vi har ingen biler som kan skyte ut NSM missiler. Vi har kun et fåtall NSM missiler på våre meget få marinebåter.

Norske politikere har dessverre sviktet Forsvaret av Norge og vårt bidrag til NATO pluss fred i Europa.

Norge kunne hatt dobbelt så mye militæret uten at det hadde blitt noe mer fred av dem grunn.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Som andre har nevnt så har ikke Norge landbaserte avfyringsramper for NSM. Alt vi har er fastmontert på marinefartøyer.

Jeg ser ikke helt en praktisk måte for Ukraina å få hjelp med sjømålsmissiler med mindre NATO faktisk går inn i krigen på Ukraina sin side. Da kan evt. NSM-enheter fra Polen eller USMC sendes inn for å forsvare Svartehavskysten.

Lenke til kommentar

Uhyggelig lesning dette med at nordmenn i 2022 seriøst argumenterer for å utsette sitt prestisjeprosjekt nsm, for den store risikoen det er å se de inn dette missilet med hva en det skal skytes fra.

Ikke at jeg tror det utgjør en stor militær trussel for en marine bestående av 350 aktive skip, men derimot utgjør en sånn duste disposisjon en stor sjanse for at nsm havner i russiske hender.

Folk som er så interessert i mere og større blodbad der nede bør reise ned selv og sloss. Ikke sitte som feige krek og dytte kvinner og barn foran sin blodtørstighet, gjennom å hale ut en tapt krig.

Jeg trodde ikke på at degenereringen av mitt folk var kommet så langt, før jeg leste kommentarene her...

Lenke til kommentar
52 minutes ago, zvxcvcxzsdfa said:

Det hadde faktisk hjulpet Ukraina med noe ekstra bakke-til-luft. Det ser ut til at de mistet store deler av SAM systemene i de tre første dagene av invasjonen. Og de trenger desperat et våpen som kan true flåten som sirkler rundt i Svartehavet.

Såfremt man enten later som man ikke forstår  eller faktisk ikke forstår hva "tapt kamp" betyr, så er det hele så kynisk og ikke minst både feigt og direkte motbydelig, å dytte de sivile ut i ytterligere lidelser en det de allerede har tatt.

Men "Ny- Nordmannen", altså han som er 100% hjernevasket til å tro at mere våpen dit vil gi Ukraina en stor seier i denne konflikten, sitter kansje med et annet motiv og det kan være å tro at Ukraina nå nedkjemper Russland for vårs.

Det eneste som skjer er at millioner må på flukt, mange hit og det vil bli dårlig butikk for Norsk økonomi.

Så krigen du så modig kjemper fra sofaen, de kvinner og barn du dytter foran deg i dette  vil med hell vare noen dager, kansje ei uke lenger, simpelt hen fordi det er nær sagt umulig å få inn tilstrekkelige menger for å utgjøre noen betydning.

Skulle det bli slik at det kom store mengder våpen inn og dette utgjør en trussel, kan i værste fall Russland gjøre noen tiltak på bakken i Polen og vips er helvete løs over Europa og kansje verden som sådann.

Nå antar jeg at jeg snakker med et barn og ikke en som skal ut i felt å kjempe i den krigen den heltmodige "Ny-Nordmannen" fremmer.

Med Ny- Nordmann, sikter jeg ikke til at vi nå sender våpen til påståtte nazister, hvilke våre forfedre kjempet mot  med Russland som alliert, men snarere en ny type nordmann som ikke virker verken mentalt stabil eller utviser noe som ligner på verken folkevett, anstendighet eller moral.

Endret av Slakter Hansen
Lenke til kommentar
2 hours ago, Slakter Hansen said:

Uhyggelig lesning dette med at nordmenn i 2022 seriøst argumenterer for å utsette sitt prestisjeprosjekt nsm, for den store risikoen det er å se de inn dette missilet med hva en det skal skytes fra.

Ikke at jeg tror det utgjør en stor militær trussel for en marine bestående av 350 aktive skip, men derimot utgjør en sånn duste disposisjon en stor sjanse for at nsm havner i russiske hender.

Folk som er så interessert i mere og større blodbad der nede bør reise ned selv og sloss. Ikke sitte som feige krek og dytte kvinner og barn foran sin blodtørstighet, gjennom å hale ut en tapt krig.

Jeg trodde ikke på at degenereringen av mitt folk var kommet så langt, før jeg leste kommentarene her...

Feige krek? Synes det er ganske tøft å sende våpen til Ukraina. Det feige ville vært å ikke sende våpen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Slakter Hansen said:

Såfremt man enten later som man ikke forstår  eller faktisk ikke forstår hva "tapt kamp" betyr, så er det hele så kynisk og ikke minst både feigt og direkte motbydelig, å dytte de sivile ut i ytterligere lidelser en det de allerede har tatt.

Men "Ny- Nordmannen", altså han som er 100% hjernevasket til å tro at mere våpen dit vil gi Ukraina en stor seier i denne konflikten, sitter kansje med et annet motiv og det kan være å tro at Ukraina nå nedkjemper Russland for vårs.

Det eneste som skjer er at millioner må på flukt, mange hit og det vil bli dårlig butikk for Norsk økonomi.

Så krigen du så modig kjemper fra sofaen, de kvinner og barn du dytter foran deg i dette  vil med hell vare noen dager, kansje ei uke lenger, simpelt hen fordi det er nær sagt umulig å få inn tilstrekkelige menger for å utgjøre noen betydning.

Skulle det bli slik at det kom store mengder våpen inn og dette utgjør en trussel, kan i værste fall Russland gjøre noen tiltak på bakken i Polen og vips er helvete løs over Europa og kansje verden som sådann.

Nå antar jeg at jeg snakker med et barn og ikke en som skal ut i felt å kjempe i den krigen den heltmodige "Ny-Nordmannen" fremmer.

Med Ny- Nordmann, sikter jeg ikke til at vi nå sender våpen til påståtte nazister, hvilke våre forfedre kjempet mot  med Russland som alliert, men snarere en ny type nordmann som ikke virker verken mentalt stabil eller utviser noe som ligner på verken folkevett, anstendighet eller moral.

Påståtte nazister, du mener narkomane nynazister? Slik Putler hevder?

Det er Ukrainere selv som spør etter våpen i sin kamp mot diktatur. Hva gjør du som er så modig da? Nekte dem hjelpen de trenger? Fordi du tror krigen er tapt? Heldigvis har Ukrainere nor de skulle sagt om den saken, og de er villige til å ofre livet for å motbevise deg.

De generert feigt krek, fremstår som barn, motbydelig, uhyggelig, umoralsk, uanstendig. God med karakteristikker er du. Bruker du speil som inspirasjon?

Endret av Abigor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sjansen er stor for at en lengre krig vil gagne både norge og verden, i det minste den demokratiske delen av verden. Jo lengre Ukraina er i stand til å gi russerne effektiv motstand, jo større er sjansen for at 'noe' skjer i Russland. 'Noe' kan være alt fra en palassrevolusjon hvor Putin erstattes av en annen diktator fra elitens rekker, til revolusjon og fullstendig russisk kollaps. Russland har siden Putin ble statsminister vært en særs dårlig nabo med militær inngripen og destabiliserende inngripen i sine nærområder. De sprer dessuten sin destabiliserende virksomhet til resten av kloden. Det beste for verden(og russerne) er om dagens regime faller og erstattes med pressefrihet, frie valg og en troverdig rettstat.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...