Gå til innhold

Melding lastes ikke ned fra tjeneren (iPhone)


Anbefalte innlegg

Hei.

Får stadig vekk følgende beskjed når jeg forsøker å åpne mail som er bare noen dager gammel:

Denne meldingen har ikke blitt lastet ned fra tjeneren.

Fatter ikke hva dette skyldes. Det er vel heller ingen mulighet å justere tid for hvor langt tilbake appen skal hente mail slik som flere tredjeparts apper har. Ingen problemer i Gmail appen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
torbjornhb skrev (På 28.3.2022 den 23.27):

Det da meg fint lite. Og det er brill fint lite mer å gjøre under innstillinger annet enn å endre innkommende tjener.

Det er et sted hvor du kan angi om den skal laste ned hele melding eller kun heading. Forsøk å last ned hele.

Kan det være du bruker pop mail og har andre enheter som sletter mail fra server etter den er lastet ned? Man kan velge dette i noen klienter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (3 timer siden):

Det er et sted hvor du kan angi om den skal laste ned hele melding eller kun heading. Forsøk å last ned hele.

Kan det være du bruker pop mail og har andre enheter som sletter mail fra server etter den er lastet ned? Man kan velge dette i noen klienter.

Tusen takk for svar @minim 🙂. Ikke overraskende at det var deg (alltid hjelpsom).

Jeg har sjekket alle innstillinger på iphonen, og ingenting tilsier at mail skal slettes. Det merkelige er at de er tilgjengelig når jeg benytter Gmail-appen.

Når jeg sjekker Mail på Mac'n har jeg ikke noe valg om å sette opp som pop eller imap... Men er dette noe jeg må gjøre på iCloud.com og Gmail.com?

Lenke til kommentar

Innstillinger -> Mail -> Kontoer -> Hent nye data 

Velg tidsplan: Hent

 

ellers hender det at dette skjer i tide og utide for meg også. Da «dreper» jeg mail-appen og starter den på nytt. Vet ikke om problemet ditt er konsekvent, eller sporadisk. 

Endret av iblazeqt
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (11 minutter siden):

Innstillinger -> Mail -> Kontoer -> Hent nye data 

Velg tidsplan: Hent

 

ellers hender det at dette skjer i tide og utide for meg også. Da «dreper» jeg mail-appen og starter den på nytt. Vet ikke om problemet ditt er konsekvent, eller sporadisk. 

Takk. Ja det står på dette...

Lenke til kommentar
1 hour ago, torbjornhb said:

Oppdaget nå at det stod på "push" på iCloud, og "hent på alle andre. Har det noe å si?

Jeg har slått av push, og satt alt til Manuelt, og har ikke opplevd det problemet du beskriver. Ville startet med å slette gmail.com-kontoen fra Mail, restarte telefonen, og legge til kontoen på nytt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (3 timer siden):

Jeg har sjekket alle innstillinger på iphonen, og ingenting tilsier at mail skal slettes. Det merkelige er at de er tilgjengelig når jeg benytter Gmail-appen.

Når jeg sjekker Mail på Mac'n har jeg ikke noe valg om å sette opp som pop eller imap... Men er dette noe jeg må gjøre på iCloud.com og Gmail.com?

Dette kommer muligens av at du logger på tjeneren med POP3 og ikke med IMAP.
Når du logger på med POP3 så lastes meldingen ned til epostprogrammet.
Når du deretter prøver å finne meldingen på telefonen så finnes den ikke lenger hos tjeneren fordi den allerede er lastet ned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (4 minutter siden):

Dette kommer muligens av at du logger på tjeneren med POP3 og ikke med IMAP.
Når du logger på med POP3 så lastes meldingen ned til epostprogrammet.
Når du deretter prøver å finne meldingen på telefonen så finnes den ikke lenger hos tjeneren fordi den allerede er lastet ned.

Takk 🙂

Men hvor i huleste endrer jeg dette? Har forsøkt å finne det under av avanserte innstillinger, men "no luck". 

Lenke til kommentar

Gjelder dette bare gmail.com, eller også andre eposttjenester?

Bruker du andre epostklienter for å hente epost fra samme konto? Hvis en av de andre klientene dine er satt opp med POP3, ikke IMAP, vil denne klienten slette eposten på serveren etter at den har lastet den ned. Etterpå vil du ikke kunne laste ned eposten fra en annen klient som er satt opp med IMAP.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
zanta skrev (14 minutter siden):

Gjelder dette bare gmail.com, eller også andre eposttjenester?

Bruker du andre epostklienter for å hente epost fra samme konto? Hvis en av de andre klientene dine er satt opp med POP3, ikke IMAP, vil denne klienten slette eposten på serveren etter at den har lastet den ned. Etterpå vil du ikke kunne laste ned eposten fra en annen klient som er satt opp med IMAP.

Det kan være en forklaring. Jeg har flere mail klienter, men bruker i all hovedsak Mail som er forhåndsinstallert fra Apple. 

Jeg blir litt usikker på om det gjelder mai fra flere kontoer, men tror det er Gmail og iCloud.

Bør jeg endre til imap?

Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (6 minutter siden):

Det kan være en forklaring. Jeg har flere mail klienter, men bruker i all hovedsak Mail som er forhåndsinstallert fra Apple. 

Jeg blir litt usikker på om det gjelder mai fra flere kontoer, men tror det er Gmail og iCloud.

Bør jeg endre til imap?

Imap er å foretrekke, men det går fint med pop også. Om du har en melding som ikke lastes ned så sjekk via webmail om mail fortsatt ligger på server. Gjør den det så er ikke dette problemet. Er den borte fra server så må du sjekke oppsett på andre enheter som syncer mailen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (5 minutter siden):

Imap er å foretrekke, men det går fint med pop også. Om du har en melding som ikke lastes ned så sjekk via webmail om mail fortsatt ligger på server. Gjør den det så er ikke dette problemet. Er den borte fra server så må du sjekke oppsett på andre enheter som syncer mailen.

Hjertelig takk.

Sjekket via en Android telefon nå. Alle kontoer der er satt opp som imap.

Hvis jeg søker etter en mail i "Alle innbokser" på Mac'n, så finner jeg sjelden eldre mailer. Men, når jeg søker i "Alle postkasser", så dukker de opp. Da har de plutselig havnet i arkiv, eller noe annet. Dette er også merkelig ettersom jeg har innstillingene på "Aldri slett".

Men er det slik at jeg må endre til imap på alle enheter der en spesifikk mail konto er satt opp? Eller holder det å gjøre det et sted, og så er endringen universell.

Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (13 minutter siden):

Hjertelig takk.

Sjekket via en Android telefon nå. Alle kontoer der er satt opp som imap.

Hvis jeg søker etter en mail i "Alle innbokser" på Mac'n, så finner jeg sjelden eldre mailer. Men, når jeg søker i "Alle postkasser", så dukker de opp. Da har de plutselig havnet i arkiv, eller noe annet. Dette er også merkelig ettersom jeg har innstillingene på "Aldri slett".

Men er det slik at jeg må endre til imap på alle enheter der en spesifikk mail konto er satt opp? Eller holder det å gjøre det et sted, og så er endringen universell.

Men sjekk på f.eks icloud.com eller webmail løsningen til eposten du har problemer med om epostene er borte fra serveren. Her er en enkel forklaring rundt dette i svaret fra MS. Det er ikke sikkert dette er problemet, men det var det første som slo meg. Det kan skje om en klient flytter mailene også om andre klienter igjen kun er satt til å synce "INBOX" mappen.

https://answers.microsoft.com/en-us/outlook_com/forum/all/emails-being-deleted-from-server-despite-using/e6f673f6-9356-4a3a-9fb0-de2eb5aedccd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther skrev (7 minutter siden):

Min online=Telenor account er satt opp som imap, og ikke pop. Da snakker iPad og iPhone sammen og Mail kommer inn samtidig og blir slettet på begge enheter når den slettes på en. 
Du har ikke sagt hvilken Mail account du bruker. 

Mail account?

Har skrevet både konto og mail klient.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...