Gå til innhold

Toyotas første elbil får over 500 kilometers rekkevidde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
NERVI skrev (2 timer siden):

Det er tydelig at Toyota holder fast ved tradisjonen ved ikke å være først ute, men heller tar seg tid til å gjøre tingene ordentlig. De har jo mer erfaring med el-drift enn de fleste i utgsngspunktet. De har sin Prius,  Mirai og andrevprodukter.

Ja. Dette tror jeg er en lur strategi av Toyota.

Selskapet har godt nok rykte til å ikke behøve å rushe eller pushe på. De kan fint vente på at teknologien er moden, før de tar den i bruk.

Særlig innovativt er det kanskje ikke. Men smart ovenfor sine aksjonærer? Ja, helt sikkert!

 

Sitat

Nå ser vi igjen at de umiddelbart legger seg i tet med sin første rene batteribil. Da har vi snart alle de store i siget!

Ligger de i tet? 

Jeg er svært spent på denne bilen, men dette er nok ikke den siste de leverer. Ei heller er den nødvendigvis i tet. Det trenger den da heller ikke å være. Dersom bilen viser seg driftssikker, så holder i grunn det mer enn nok. Kundegruppen til Toyota forventer seg trygghet og stabilitet i bilholdet. Ikke en tet-bil med best motor, størst batteri, lavest luftmotstand, kjappest ladetid, mest innovative og kreative løsninger, osv. Virkelig ikke. 

Jeg spår at de kommer til å selge godt. Og at de er en brysom konkurrent i "masse-volum"-segmentet. Men det med "tet" får vi overlate til andre. Pytt, pytt. Folk flest har aldri brydd seg om å kjøre rundt i en penisforlenger av en tets-bil uansett! 😉

Endret av qualbeen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (4 timer siden):

Ja. Dette tror jeg er en lur strategi av Toyota.

Selskapet har godt nok rykte til å ikke behøve å rushe eller pushe på. De kan fint vente på at teknologien er moden, før de tar den i bruk.

Særlig innovativt er det kanskje ikke. Men smart ovenfor sine aksjonærer? Ja, helt sikkert!

 

Ligger de i tet? 

Jeg er svært spent på denne bilen, men dette er nok ikke den siste de leverer. Ei heller er den nødvendigvis i tet. Det trenger den da heller ikke å være. Dersom bilen viser seg driftssikker, så holder i grunn det mer enn nok. Kundegruppen til Toyota forventer seg trygghet og stabilitet i bilholdet. Ikke en tet-bil med best motor, størst batteri, lavest luftmotstand, kjappest ladetid, mest innovative og kreative løsninger, osv. Virkelig ikke. 

Jeg spår at de kommer til å selge godt. Og at de er en brysom konkurrent i "masse-volum"-segmentet. Men det med "tet" får vi overlate til andre. Pytt, pytt. Folk flest har aldri brydd seg om å kjøre rundt i en penisforlenger av en tets-bil uansett! 😉

De lager jo biler til litt forskjellige personlige profiler og bruksområder, og ganske nær teten der de ønsker å satse. Tror jeg..https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/toyota-and-lexus-shock-reveal-15-new-electric-cars

  • Liker 1
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (7 timer siden):

Tet? Ikke har de best rekkevidde, rykter sier at nyttelast er tragisk liten, lav hengervekt.

SÅ hva er Toyota i tet på?

De har er vel i tet der de satser, stort sett. Og de har som sagt både Prius og Mirai som ingen matcher, og de kommer vel til å vise hva de kan https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/toyota-and-lexus-shock-reveal-15-new-electric-cars

Lenke til kommentar
NERVI skrev (3 timer siden):

De lager jo biler til litt forskjellige personlige profiler og bruksområder, og ganske nær teten der de ønsker å satse. Tror jeg..https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/toyota-and-lexus-shock-reveal-15-new-electric-cars

Ja, men de bruker merkevaren Lexus og ikke Toyota i premium-segmentet sitt. 

I mitt forrige innlegg så refererte jeg til merkevaren Toyota, og ikke hele selskapet med hele sin produktportefølje.

Jeg er glad for at det endelig kommer "en skikkelig" elbil med Toyota-emblem påklistret. Jeg vil tro dette kan få en og annen etternølere til å vurdere elektrisk. (Utfasing av fossilbilparken går for sakte!)

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (6 timer siden):

Ja, men de bruker merkevaren Lexus og ikke Toyota i premium-segmentet sitt. 

I mitt forrige innlegg så refererte jeg til merkevaren Toyota, og ikke hele selskapet med hele sin produktportefølje.

Jeg er glad for at det endelig kommer "en skikkelig" elbil med Toyota-emblem påklistret. Jeg vil tro dette kan få en og annen etternølere til å vurdere elektrisk. (Utfasing av fossilbilparken går for sakte!)

Tenker å kjøre hybrid til Citroen kommer med el-hybrid, h2.. små varebiler kommer først, dessverre..

Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 28.3.2022 den 14.41):

Tipper det bunner i at det er veldig vanskelig å holde motorene sin rotasjon helt i 100% sync hele tiden. Vil ofte oppstå situasjoner hvor den ene motoren dytter eller drar litt på den andre og det ødelegger nok effektiviteten.

Motorene er jo ikke 100% effektive, heller ikke inverterne til motorene. Samt det blir en del mere kabling som også kan ha litt tap.

Ja, noen motorer er låst magnetisk (synkrone) til sitt roterende magnetfelt. Da må de styres eksakt for å unngå å dytte på hverandre.

Er nok derfor det gjerne benyttes forskjellige type motorer foran og bak, den fremste er en type som ikke er så låst i feltet, og kan "gi" litt, eller være mere "elastisk".

I en sving har alle fire hjulene forskjellig hastighet om ikke to hjul går i samme "spor".

Dette tar differensialene seg av uten å "tenke", de føler behovet automatisk.

Nå må elektronikken "vite" dette på nytt hele tiden, for det endrer seg hele tiden. Så har vi ujevne dekk, lufttrykk, ujevnt underlag som humper, og hull som elektronikken ikke kan vite alt om.

Flere motorer gjør det ikke enklere.

At det kan styres nøyaktig er ikke nok, hjulenes hastighet må være rett i forhold til hverandre hele tiden, for å unngå masse små og store "dytt",

som må være like uønsket som "normal" friksjon.

Hatten av for den som oppfant den enkle og effektive differensialen. 

 

Endret av KjeRogJør
  • Liker 1
Lenke til kommentar
StigVidar skrev (På 28.3.2022 den 13.03):

Sikkert grei bil, men fortsatt ser jeg etter noe som kan erstatte en VW Passat GTE. Vi har campingvogn som har egenvekt på 950Kg og totalvekt på 1350Kg. Når skal det komme elbiler som kan dra den 300km +++?

Det kom da for lenge siden? Jeg trekker en Adria Action 391LH med en Model X 75D og forbruket ligger da typisk på 330Wh/km. 330Wh/km ganger 300km betyr at det kreves et batteri på ca. 99kWh. X LR har 98,4kWh utnyttbart batteri, så den klarer omtrent akkurat 300km med samme vogn. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 28.3.2022 den 12.48):

Det ser ut som en helt grei konkurrent i markedet det her. Litt dyrt med 11500 kr service hvert år (eller var det hvert tredje?). Skal man ha 10 år og 1 mill km garantien vil jo dette komme opp i vanvittige 115 000 kr til sammen.

Grei konkurrent men det kommer ikke til å bli solgt mange av de og køen blir superlang. Toyota skal kun produsere 16.000 stk. i år, noe som tilsvarer Teslas 3 og Y-produksjon i 3 dager(!). Neste år skal de øke på til 30.000 stk.,  fortsatt kun en dråpe i havet. Så er man Toyota-entusiast er det bare å bestille med en gang om man vil ha bil i løpet av neste år...

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

500km ? Vell.  fortsatt ikke en "FULL" tank i forhold til fosilbil. Full tank da er rundt 800-900 km. ELbiler bør absolutt klare å  erstatte den fulle tanken fra fosilbil. Neppe aktuelt med Elbil før den tid her.. Noe som trolig vil si aldri og urealstisk.

Endret av spetter
Lenke til kommentar
spetter skrev (16 timer siden):

500km ? Vell.  fortsatt ikke en "FULL" tank i forhold til fosilbil. Full tank da er rundt 800-900 km. ELbiler bør absolutt klare å  erstatte den fulle tanken fra fosilbil. Neppe aktuelt med Elbil før den tid her.. Noe som trolig vil si aldri og urealstisk.

Jeg har en helt vanlig fossilbil og den har en rekkevidde på 640 km. Honda CR-V. Tankmåleren er såpass upresis at jeg føler det er uforsvarlig å kjøre den helt ned til rødstreken. Når jeg fyller full tank da så fyller jeg rett under eller opp til 50 liter. Dvs opp mot 555 km reell rekkevidde.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Complexity skrev (48 minutter siden):

Men trenger man "full" tank når den man har blir fylt opp hver natt? Litt av fordelen med stor tank på en fossilbil er jo at man slipper hyppige besøk på bensinstasjonen. Med elbil trenger man jo ingen besøk der.

Forventer egentlig at bilen klarer Tur-retur Kristiansand-Oslo uten å "tanke" minimum. I tillegg til noe småkjøring i oslo før vender mot krsand.
OG helst nærmere mot stavanger, etter krsand.  Neppe noen "rimmelige" elbil varianter som klarer det ? Tesla kanskje da dem er i det øvre pris sjiktet (800k?, noe som er urealistisk pris for nybil for mange) 

 

Endret av spetter
  • Liker 1
Lenke til kommentar
spetter skrev (2 minutter siden):

Forventer egentlig at bilen klarer Tur-retur Kristiansand-Oslo uten å "tanke" minimum. I tillegg til noe småkjøring i oslo før vender mot krsand.
OG helst nærmere mot stavanger, etter krsand.  Neppe noen "rimmelige" elbil varianter som klarer det ? Tesla kanskje da dem er i det øvre pris sjiktet (800k?, noe som er urealistisk pris for nybil for mange) 

Teslaene som selges nå koster 400-600k.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

AWD er noe dritt.

Skal en ha 4WD, så kjøp biler hvor en kan manuelt koble ut/inn 4WD.

Det er nesten bare når det har vært mye snøfall, og veien ikke er brøytet, at jeg kobler in 4x4 på min Hilux.
Kommer meg fint fram med bakhjulstrekk, men det er lettere med 4x4, og tryggere.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Dubious said:

AWD er noe dritt.

Skal en ha 4WD, så kjøp biler hvor en kan manuelt koble ut/inn 4WD.

Det er nesten bare når det har vært mye snøfall, og veien ikke er brøytet, at jeg kobler in 4x4 på min Hilux.
Kommer meg fint fram med bakhjulstrekk, men det er lettere med 4x4, og tryggere.

Vet ikke om Hilux kan sammenlignes helt med vanlige personbiler da..

Nå har jeg ikke kjørt pickuper som har hatt mere enn ca 200 hestekrefter, men om jeg skulle kjøre en som hadde samme gassrespons som en elbil og kansje 2-3-4 ganger så mange hester ville jeg satt stor pris på at den kobla inn fremhjulene ved pådrag. Store dekk er dyre og med mindre man har ett par hundre kilo på planet så har man jo nesten ingen grep på bakhjula.

Rivian R1T som vel er den eneste ordentlige elektriske pickupen man kan kjøpe nå har 8 forsjellige kjøremoduser, hvor kreftene fordeles deretter.

Endret av Complexity
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Dubious said:

Ballast er anbefalt om vinteren.
Får håpe batteriene er montert bak på el. pickuper for innebygget ballast.

Batteriet hos Rivian er montert midt under bilen for å gi lavt tyngdepunkt og bra vektfordelingen.

rivian-1.jpg.7e1294fd844420741d15c5df967dd23d.jpg

Om du så videoen jeg linket til så benytter den bare motorene fremme når man cruiser vanlig så trenger ikke balast bak.

Men tror vi skal diskutere pickuper i enn annen tråd.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...