Gå til innhold

Elbilen er fortsatt en økonomisk vinner


Anbefalte innlegg

Labelle skrev (9 timer siden):

Billån er uaktuelt for vår del. Har nok huslån. 

Det høres ut som du tenker at låneavdrag og drivstoff betales over to vidt ulike budsjett som ikke har noen som helst sammenheng. Litt som kommunene når de gladelig punger ut noen hundre millioner for en ny skole og plusser gjerne på noen ekstra millioner for å få den ekstra fin, mens på naboskolen tar de ikke seg råd til å pusse opp 40 år gamle bad eller skolekjøkken for noen hundretusner. Det heter å spare seg til fant fordi man ikke ser helheten.

Poenget mitt fra lengre opp her er at du bør sette opp regnestykker. Jeg vet hva som gjelder for meg, men ikke for deg. Derfor må du sette det opp selv. Renter og drivstoff går nødvnedigvis fra det samme budsjettet. Dvs at hvis du sparer 10 000 kr i drivstoff årlig på å kjøpe en billig elbil som nr 2. så kan du se etter elbiler som har totale årlige utgifter på opp mot samme beløp og dermed sitte igjen med reduserte total-utgifter. Sett opp alle poster som inngår i totalen. Verditap, rente, drivstoff, viskere, service, etc etc.

Veldig mange vil oppdage at den forutinntatte holdningen om at 2 biler er dyrere enn 1 kan være feil. Mange vil også oppdage at økt lån kan spare så mye på bensinbudsjettet at man går totalt sett i pluss. Jeg har ikke dine tall og dermed din fasit. Jeg bare sier at man kan få noen aha-oppdagelser om man regner på det. Jeg bruker ofte regnestykker til å ta privatøkonomiske valg og det har spart meg for mye sammenlignet med å bare være forutinntatt om hva som er lønnsomt og ei.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Labelle skrev (9 timer siden):

Har en 2018 octavia med en gigantisk takboks. Ingen lån. Billån er uaktuelt for vår del. Har nok huslån. 

Tørst 4x4 1.8 bensinmotor.

Jeg sjekket kjapt en Oktavia 2018 1,8 bensin på kjøretøyopplysninger og den har oppgitt forbruk på 0,58 liter på mila. Hvis du kjører rundt med gigantisk takboks hele tida så blir nok forbruket en del høyere. La meg gjette 0,7 liter på mila for å ta forsiktig i. Da setter jeg inn typiske verdier for Nord-Norge:

1095909254_Screenshot2022-04-01at10-11-17Forbrukskalkulator.png.ca33b2f83162566105dee5c4baa0e3ce.png

Jeg antar kun hjemmelading ettersom jeg regner med du kjører Oktaviaen på langturer. Hvor mange km kjører du i året nå? Hvor mye av dette kunne du kjørt elektrisk dersom du kjøpte en elbil i tillegg til Octaviaen?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Jeg sjekket kjapt en Oktavia 2018 1,8 bensin på kjøretøyopplysninger og den har oppgitt forbruk på 0,58 liter på mila. Hvis du kjører rundt med gigantisk takboks hele tida så blir nok forbruket en del høyere. La meg gjette 0,7 liter på mila for å ta forsiktig i. Da setter jeg inn typiske verdier for Nord-Norge:

1095909254_Screenshot2022-04-01at10-11-17Forbrukskalkulator.png.ca33b2f83162566105dee5c4baa0e3ce.png

Jeg antar kun hjemmelading ettersom jeg regner med du kjører Oktaviaen på langturer. Hvor mange km kjører du i året nå? Hvor mye av dette kunne du kjørt elektrisk dersom du kjøpte en elbil i tillegg til Octaviaen?

0.58 var veldig lite. Tipper nok mere 0.85 på småkjøring. Kanskje 1l på kald motor vinterstid.  0.75 på langkjøring m/takboks.. 

Rekorden er vel 0.62 på langkjøring. Men dette er hva kjørecomputeren forteller. Og det stemmer jo sjeldent. Må nok regne med 10% ekstra for reellt tall. 

Ikke så langt. Typ 10 000km. Sykler for det meste. Men unger skal i barnehagen også.  Iblant noen helgeturer på 200km. Somregel et halvt år med vinter her jeg bor.

Den kalkulatoren beregner kun kostnader knyttet kjøringen. Er jo så mange andre faktorer som spiller inn. Bilen min stuper jo i verdi uavhengig om det er en fossilbil eller ikke. Verdifallet der er høyere enn forbruket. Skal jeg kjøpe enda en bil blir dette fordoblet. + alt av andre bekymringer knyttet til flere biler. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 30.3.2022 den 17.16):

For oss her Nord i landet som enda har vettige strømpriser (15 øre nå) og dieselpris på 24kr så blir det jo rundt 2500% dyrere å kjøre en dieselbil med 0.6 liter på mila i forbruk kontra en elbil.

Selv om det var en heftig investering for meg å bytte ut en eldre dieselbil med ny elbil i 2019 så godter jeg meg nå.

Betaler dere ikke nettleie/avgift i Nord? :)

Lenke til kommentar
Labelle skrev (2 timer siden):

0.58 var veldig lite. Tipper nok mere 0.85 på småkjøring. Kanskje 1l på kald motor vinterstid.  0.75 på langkjøring m/takboks.. 

Rekorden er vel 0.62 på langkjøring. Men dette er hva kjørecomputeren forteller. Og det stemmer jo sjeldent. Må nok regne med 10% ekstra for reellt tall. 

Ikke så langt. Typ 10 000km. Sykler for det meste. Men unger skal i barnehagen også.  Iblant noen helgeturer på 200km. Somregel et halvt år med vinter her jeg bor.

Den kalkulatoren beregner kun kostnader knyttet kjøringen. Er jo så mange andre faktorer som spiller inn. Bilen min stuper jo i verdi uavhengig om det er en fossilbil eller ikke. Verdifallet der er høyere enn forbruket. Skal jeg kjøpe enda en bil blir dette fordoblet. + alt av andre bekymringer knyttet til flere biler. 

Vil anbefale å bruke testen til TU.no som pekepinner. https://www.tu.no/artikler/dieselbil-mot-elbil-er-det-billigere-a-fylle-diesel-enn-a-lade-vi-tester/516826

Elbil forbruk er ofte ganske misledende ettersom forbrukstallet som blir brukt er hva bilen rapporterer, som ikke tar hensyn til diverse varmetap og strømlekasje.

Testen til TU.no måler forbruk fra stikkontakten - som er hva strømmåleren registrerer og er hva forbruker må betale for.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (27 minutter siden):

Vil anbefale å bruke testen til TU.no som pekepinner. https://www.tu.no/artikler/dieselbil-mot-elbil-er-det-billigere-a-fylle-diesel-enn-a-lade-vi-tester/516826

Elbil forbruk er ofte ganske misledende ettersom forbrukstallet som blir brukt er hva bilen rapporterer, som ikke tar hensyn til diverse varmetap og strømlekasje.

Testen til TU.no måler forbruk fra stikkontakten - som er hva strømmåleren registrerer og er hva forbruker må betale for.

Se der ja..

Litt urettferdig sammenligning men greit nok. 

Lenke til kommentar
Labelle skrev (3 timer siden):

0.58 var veldig lite. Tipper nok mere 0.85 på småkjøring. Kanskje 1l på kald motor vinterstid.  0.75 på langkjøring m/takboks.. 

Rekorden er vel 0.62 på langkjøring. Men dette er hva kjørecomputeren forteller. Og det stemmer jo sjeldent. Må nok regne med 10% ekstra for reellt tall. 

Ikke så langt. Typ 10 000km. Sykler for det meste. Men unger skal i barnehagen også.  Iblant noen helgeturer på 200km. Somregel et halvt år med vinter her jeg bor.

Den kalkulatoren beregner kun kostnader knyttet kjøringen. Er jo så mange andre faktorer som spiller inn. Bilen min stuper jo i verdi uavhengig om det er en fossilbil eller ikke. Verdifallet der er høyere enn forbruket. Skal jeg kjøpe enda en bil blir dette fordoblet. + alt av andre bekymringer knyttet til flere biler. 

0,58 er det offisielle tallet jeg fant på din type bil. Sjekk SVV kjøretøyopplysninger for ditt reg-nr. Jeg tipper det er forbruk etter kjøresyklysen WLTP de bruker. Jeg bruker offisielt WLTP-forbruk for elbiler også, så det skal bli mest mulig epler vs epler. Ligger din kjørestil f.eks x% over dette for bensinbilen så gjør den nok det også for elbilen.

Med 10 000 km potensielt endret fra bensindrevet til elektrisk og 145 kr spart per 100 km så blir det 14 500 mindre drivstoffutgifter i året. Det tilsvarer et 10% verditap på en bil til 145 000 kr. Som sagt, sett opp et mer detaljert regnskap selv, du som sitter med flere opplysninger. Dekk, forsikring, renter etc etc. Det forundrer meg ikke om du klarer å gå i null ved å kjøpe deg en 100% lånefinansiert elbil til rundt 100 000 kr som du har i tillegg til Octaviaen. Selger du Octaviaen så tipper jeg du får en elbil til rundt 350k uten å betale mer per måned. Alle kostnader inkludert verditap, lånerenter, dekk osv. Sett opp regnskapet med dine egne tall. Det kan hende du får en aha-opplevelse og kan ha to biler for prisen av én.

Dropp fordommene om at 2 er dobbelt så dyrt som 1. Det stemmer ikke. Sett opp regnestykket!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (26 minutter siden):

Joda ligger vel på rundt 15 øre kw/t ekstra med den. Tok det med i beregningen.

Kun 15 øre kW/t? Oi.

Det var overraskende lavt, får håpe det forblir slik lengst mulig. Her i sør er vi dømt med en nettleie/avgift som kun i seg selv er høyere enn både strøm og nettleie prisen dere har i nord. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, keramikklampe said:

Kun 15 øre kW/t? Oi.

Det var overraskende lavt, får håpe det forblir slik lengst mulig. Her i sør er vi dømt med en nettleie/avgift som kun i seg selv er høyere enn både strøm og nettleie prisen dere har i nord. 

11 øre per kW/t pluss litt avgifter og en fastpris på 2000kr i året. Så blir vel litt mer i praksis 

Uansett ikke noe man blir ruinert av selv om man har enebolig og to elbiler.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

På ny-bil er det vel rimelig klart at elbil er prisvinner.

Dog så kjører jeg kun "billige" fossilbiler, hvorav en er veteran. 3000 i året i forsikring, ca. 10-12K i året på drivstoff totalt. Par tusen i året på vedlikehold, hvor jeg gjør enkle operasjoner selv. Skal jeg ha elbil med samme spesifikasjoner så koster det 10x så mye i innkjøp. Da tjener jeg nada på elbil ;med mindre den kjører i 25-30 år på samme batteripakke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (På 29.3.2022 den 21.18):

Energi er den nest minste posten i bilregnskapet, service er den minste.

Det er kapitalkostnader og verditap som gjør det dyrt å ha ny bil. Hjelper lite å spare 4000,- i året på energi med elbil når man må bruke 40k,- på å sette opp ladepunkt hjemme og på hytta...

De fleste betaler nok nærmere 10k enn 20k for å få montert ladestasjon hjemme. Avskriv det over 20 år så blir det ikke mange kronene pr. år. 

Dessuten viser undersøkelser at ladestasjon øker verdien på eiendommen mer enn kostnaden ved å montere den. Det gjelder spesielt for leiligheter, men er også gyldig for eneboliger. Så det kan man jo ha i mente, om man tror man kommer til å flytte på sikt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...