Gå til innhold

Elbilen er fortsatt en økonomisk vinner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

Dersom man har en Audi e-tron 55, vil det årlig koste deg 7376 kroner når man inkluderer hurtiglading. For bensinbil vil den årlige prisen være på 10.771 koner, og for dieselbil ligger prisen på 9240 kroner.

Man kan altså spare hele 1864 kroner i året hvis man lager og følger diverse "planer".

 

Sitat

Planlegg!

Når det er høye strømpriser, blir planleggingen desto viktigere. Strømmen er billigst når færre bruker den, altså om natten. Derfor vil en aktiv ladeplan i ladeboksen bidra til at du kan lade elbilen i vinduet hvor strømprisen er lavere. 

Lag en ladeplan

Ladeboksen og elbilen er kommet for å bli, selv om det til tider er høye strømpriser. Man trenger ikke slutte å lade bilen, men man må huske å lade med en optimalisert ladeplan. 

 

Endret av uname -i
  • Liker 3
Lenke til kommentar
38 minutes ago, uname -i said:

Man kan altså spare hele 1864 kroner i året hvis man lager og følger diverse "planer".

 

 

Tenker at det er verd å merke seg at det varierer. Om man lader hjemme for mesteparten, og kjører typ 20-30k (eget forbruk) årlig, er det store penger å spare på elbil. Regnestykkene er tatt før så gidder ikke stille disse opp igjen enda en gang (se i så fall de 40 andre trådene om dette), men vedlikehold, bom, årsavgifter mm. gjør at det fort blir en god del. Skal også nevnes at eneste planleggingen jeg gjør er å si til ladeboksen at elbilen kan lade så mye den gidder mellom 22-06, noe som holder i massevis (pender 140km til sammen daglig). Mindre bry å gjøre et enkelt oppsett på ladeboksen ved montering enn å måtte forholde seg til bensinstasjoner ukentlig. Joda, det er et argument at det er en ny ting og krever at man setter seg inn i nye ting, men jevnt over mye mindre planlegging enn hva man må med ice-biler.

Men for all del, folk skal få lov til å gjøre som de vil. Folk kjøper jo f.eks mat på bensinstasjoner og hevder at de ikke er pengedumme, så folks kunnskap og holdninger til privatøkonomi har jeg gitt opp å forstå.

Endret av The Very End
  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (19 minutter siden):

De kronene der blir raskt spist opp av prisforskjellen på forsikringen.. 

Kommer an på hva slags bil du har. Min ID4 GTX er billigere å forsikre enn den nesten 10 år gamle dieselbilen jeg hadde før. Og jeg sparer mye mer enn det som er skissert i artikkelen her i året, selv med de strømprisene som er nå, og en relativt lav årlig kjørelengde.

Å ja, og så glemte jeg helt å nevne alle reparasjonene jeg slipper nå, hvor det virkelig er mye å spare. Brukte i løpet av eiertiden på forrige bil nesten like mye på reparasjoner som bilen kostet da jeg kjøpte den brukt da den var 5 år gammel. Diverse dyre oljebytter for motor, girkasse og haldex-enhet, svinghjul, EGR-ventil, partikkelfilter, registerreim, dieselpumpe, glødeplugger osv. Så er det mye annet dyrt som kan gå i stykker fremdeles på den bilen, f.eks. turbo og innsprøytningsdyser, men nå trenger jeg ikke bekymre meg for det lenger...

Endret av Cleanupordie
La til andre innsparinger
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Cleanupordie skrev (30 minutter siden):

Kommer an på hva slags bil du har. Min ID4 GTX er billigere å forsikre enn den nesten 10 år gamle dieselbilen jeg hadde før. Og jeg sparer mye mer enn det som er skissert i artikkelen her i året, selv med de strømprisene som er nå, og en relativt lav årlig kjørelengde.

Å ja, og så glemte jeg helt å nevne alle reparasjonene jeg slipper nå, hvor det virkelig er mye å spare. Brukte i løpet av eiertiden på forrige bil nesten like mye på reparasjoner som bilen kostet da jeg kjøpte den brukt da den var 5 år gammel. Diverse dyre oljebytter for motor, girkasse og haldex-enhet, svinghjul, EGR-ventil, partikkelfilter, registerreim, dieselpumpe, glødeplugger osv. Så er det mye annet dyrt som kan gå i stykker fremdeles på den bilen, f.eks. turbo og innsprøytningsdyser, men nå trenger jeg ikke bekymre meg for det lenger...

Oi. Hva koster det å forsikre en ID4 GTX? Og var diesel bilen i tilsvarende størrelse? 

Vanskelig å forstå at en 10år gammel vil skal være dyrere å forsikre enn en ny bil...

Og ja, nybil har mange fordeler en brukt bil ikke har, men ikke alle som har nok penger på bok til å kunne betale for en ny bil.

Har alltid vært slik at det er billigere å være rik enn fattig..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg regnet nylig ut at fossilbilen min har brukt drivstoff for ca 400 000 kr i sin levetid. Den er 17 år og har snart gått et lys-sekund (300 000 km). Elbilen min har brukt drivstoff for ca 20 000 kr i sin 8 årige levetid og nesten 200 000 km.

Selv om dette er omtrentlige tall så er det en soleklar konklusjon på den delen av bilregnskapet.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (På 27.3.2022 den 14.07):

De kronene der blir raskt spist opp av prisforskjellen på forsikringen.. 

Jeg hadde tidligere Mercedes E320CDI 4Matic (som brukte 0,9 l/mil, gjennomsnitt over de 6 årene jeg hadde den).  Den kostet oppunder 100 000,- å holde på veien (hvert år). Nå har jeg Jaguar I-Pace. Forsikringen koster ca 2/3 av det jeg forsikret Mercen for, og den koster meg ikke annet enn strømmen og dekkene å drifte. Service har vært inkludert fram til nå (har hatt den i 3 og et halvt år, gratis service første tre år). 

Jeg planlegger å bytte den til vinteren. Da kan den ha sunket over 400 000 i verdi, og allikevel har jeg hatt gratis bil de 4 årene i forhold til om jeg hadde beholdt den stinkene dieselpurka. 

Endret av tow
presisering
  • Liker 4
Lenke til kommentar
uname -i skrev (22 timer siden):

Man kan altså spare hele 1864 kroner i året hvis man lager og følger diverse "planer".

 

 

Man sparer 1864 kroner med en av de mest strømtørste bilene man kan få der ute, som også lader ekstremt fort. Gidder noen å ta regnestykket for en Q7 med fossil 500hk/900nm for meg?

Til tross for at man kjører en 2.5 tonn Q7 sparer man penger over en "bensinbil". Det finnes flere måter å lese denne nyheten på tydeligvis. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@Kajac Mange beholder fossilbil fordi det er for dyrt å kjøpe en elbil med de egenskapene de vil ha. Jeg har en bensinbil som kan trekke 1,5 tonn, 4-hjulsdrift, høy bakkeklaring og er romslig. Jeg måtte nok opp på en e-tron for å få noe lignende elektrisk. Min bil bruker 1,0 liter på mila (både offisielt og praktisk målt med spare-kjøring).

Det smarteste trekket for meg nå er ikke å kjøpe en e-tron for å erstatte den, men en knøttliten elbil for å supplere og utfylle fossilen. Ta f.eks VW e-Up som eksempel. Den bruker rett over 1 kWh på mila i følge WLTP og kanskje 1,5 på vinterføre. e-Up koster mye mindre enn e-tron og er mye gjerrigere på strømmen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (31 minutter siden):

@Kajac Mange beholder fossilbil fordi det er for dyrt å kjøpe en elbil med de egenskapene de vil ha. Jeg har en bensinbil som kan trekke 1,5 tonn, 4-hjulsdrift, høy bakkeklaring og er romslig. Jeg måtte nok opp på en e-tron for å få noe lignende elektrisk. Min bil bruker 1,0 liter på mila (både offisielt og praktisk målt med spare-kjøring).

Det smarteste trekket for meg nå er ikke å kjøpe en e-tron for å erstatte den, men en knøttliten elbil for å supplere og utfylle fossilen. Ta f.eks VW e-Up som eksempel. Den bruker rett over 1 kWh på mila i følge WLTP og kanskje 1,5 på vinterføre. e-Up koster mye mindre enn e-tron og er mye gjerrigere på strømmen.

Tenk om det fantes biler med en moderat batteripakke som dekket småkjøringen og bensinmotor som dekket resten. Man kunne kalt dem kombi-motoriserte biler eller noe sånt noe og sluppet å ha to biler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (10 minutter siden):

Tenk om det fantes biler med en moderat batteripakke som dekket småkjøringen og bensinmotor som dekket resten. Man kunne kalt dem kombi-motoriserte biler eller noe sånt noe og sluppet å ha to biler.

Det finnes i flere strømgjerrige biler i salg. Her var eksempelet en Etron som bruker mest og en E-UP som bruker ekstremt lite. Selv om du KUN små kjører med Etron vil du spare penger. 

Simen trengte ikke to biler, han sparer penger på å eie kun etron - men kan utvide med en rimelig bil nr2.

For en som eier f.eks en Model Y vil han ha en bil som er billig både til småkjøring og langkjøring. Så kan du selv avgjøre hva som er verst, betale 1300 spenn ved pumpa eller la bilen lades for en brøkdel om natten.

TLDR: Hybrid og fossil kan dessverre ikke forsvares økonomisk. Prøv heller å spille på følelser, der jeg er langt mer tilbøyelig til å være enig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe.. du er inne på noe der @uname -i. Det som blokkerer mest for 2-i-1 bilene er bompenger. Hadde det ikke vært for de, så ville jeg kjøpt meg en 2-i-1 som heter Outlander PHEV. Har sett de annonsert ned i 120k i det siste. Det er ikke noe stort tap for min del siden jeg har plass til 2-i-2.

@DrAlban3000 Husk at drivstoff bare er en del av bilregnskapet. En e-tron ville mangedoblet mitt bilregnskap til tross for drivstoffbesparelser. Derfor er den uaktuell. Jeg har andre ting å bruke penger på.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (20 minutter siden):

TLDR: Hybrid og fossil kan dessverre ikke forsvares økonomisk. Prøv heller å spille på følelser, der jeg er langt mer tilbøyelig til å være enig.

Ladehybrid kan fint forsvares økonomisk om avgiftsregimet var i nærheten av å reflektere miljøfordelen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...