Gå til innhold

Elsparkesykler endret skadestatistikken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi har ingen troverdig statistikk for sykkel ulykker, så sammenligningen blir veldig søkt. De offisielle tallene er milevis fra faktiske tall må man tro, når en sammenligner vegvesenets takk, men en undersøkelse på legevakten i Oslo fra 2014. 

Man kan jo gjette at tallene kommer for å understøtte et politisk argument, og legge skylden på dårlig infrastruktur på brukerens oppførsel heller enn selve infrastrukturen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tiltross for et åpenbart skadepotensiale bør elsparkesykler være tillatt, kjøpes og brukes på eget ansvar. Det er massedistribueringen og delingstankegangeni byer som er problemet, klart det blir mye ulykker når en hvilken som helst fyllik bare kan farte avgårde for deretter å kaste utstyret i grøfta etterpå. At det kalles et miljøtiltak og reduserer CO2 utslipp er kanskje det mest absurde :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
PosteMonopolet skrev (9 minutter siden):

Typisk anti-elsparkesykkel propaganda. Ulykker med andre typer sykler er tydeligvis ikke verdt å nevne.

Strengt tatt bør alle ulykker på to hjul sammenlignes med tilsvarende for fire hjul. Samfunnskostnaden for tohjulinger er absurd sammenlignet med for firehjulinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis 40 % av skadene  som behandles er "trafikkskader", så kommer altså el-scooterulykkene i tillegg! Høres troverdig ut, og minner om utviklingen i trafikkskadde da biler ble "allemannseie". Med dødstall på rundt 500 per år i Norge for 50 år siden så er kanskje ikke disse doningene det verste vi har sett. Nye biler er jo bygget som stridsvogner, og er fortsatt de som forårsaker mest skade og død.. https://theconversation.com/80-of-fatal-e-scooter-crashes-involve-cars-new-study-reveals-where-and-why-most-collisions-occur-158609

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er jo gammel og velkjent kunnskap at skadestatistikken per kjørte km er mye høyere for tohjulinger både med og uten skilt, enn for biler. Snakk om å finne opp kruttet på nytt. Man trenger ikke være Einstein for å skjønne at disse beskytter folk i veldig ulik grad.

Det man heller bør se på er hvordan sikkerheten kan økes på alle fronter. Sykkel/sparkesykkel passer best for noen, for andre passer en stor SUV best. Det må man bare respektere. Men når det drives massiv bilhat-propaganda og kampanjer for å få folk til å sykle i stedet for å kjøre bil så må det da være lov å påpeke saklig at det har visse uheldige sider, som f.eks skadestatistikk. La oss konsentrere oss om det punktet nå siden det er det artikkelen og tråden handler om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 timer siden):

Det er jo gammel og velkjent kunnskap at skadestatistikken per kjørte km er mye høyere for tohjulinger både med og uten skilt, enn for biler. Snakk om å finne opp kruttet på nytt. Man trenger ikke være Einstein for å skjønne at disse beskytter folk i veldig ulik grad.

Det man heller bør se på er hvordan sikkerheten kan økes på alle fronter. Sykkel/sparkesykkel passer best for noen, for andre passer en stor SUV best. Det må man bare respektere. Men når det drives massiv bilhat-propaganda og kampanjer for å få folk til å sykle i stedet for å kjøre bil så må det da være lov å påpeke saklig at det har visse uheldige sider, som f.eks skadestatistikk. La oss konsentrere oss om det punktet nå siden det er det artikkelen og tråden handler om.

Det må da også være lov å påpeke at det artikkelen handler om er skadestatistikken for elsparkesykkel, ikke sykkel, at sykkel har en positiv helseeffekt i motsetning til andre fremkomstmidler og ønsket om mer sykling og mindre bilbruk ikke er basert på hat men reelle fordeler støttet av vitenskapelig forskning, og at hvis du ønsker å se hva massiv hatpropaganda er så bør du ta en kikk i noen av anti MDG - pro bil gruppene på Facebook.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å kjøre en el-sparkesykkel krever kunnskap om hvordan å gjøre det på en trygg måte på samme måte som man må lære å beherske og føre en bil, motorsykkel, sykkel og egentlig alt annet som får deg til å bevege deg raskere enn gangfart.

Folk må respektere at el-sparkesykler har sine begrensninger, men vi har som samfunn valg at disse må hver og en av oss finne ut av selv, fremfor å ha en form for formel opplæring slik vi har for andre motorkjøretøy. Dermed vil folk skade seg i forsøket på å forstå hvor grensen går.

Det hjelper helle ikke at kvaliteten på el-sparkesyklene er så ulik at erfaring fra en modell ikke nødvendigvis kan overføres til en annen, ettersom at f.eks. oppførselen til bremsene kan være veldig ulik. For andre kjøretøygrupper er denne forskjellen stort sett designet eller regulert vekk, men der er vi ikke ennå med el-sparkesykler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...