Gå til innhold

Husk å stille klokken: EUs sommertid-slutt lar vente på seg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis man slipper den negative effekten på air condition så vil jo kanskje samsvaret mellom forbruk og solcelleproduksjon også flytte på seg. Det er jo også enorme mengder energi som er lett å flytte på som ikke er utprøvd noe særlig i stor skala ennå. Varmtvannstanker som ikke trenger å varme opp etter morgendusjen før midt på dagen, fryselager som kan kjøres lengre ned i temp o.l.

Hvis Tyskland i stor skala vender seg bort fra russisk gass til strøm kan mye skje på denne fronten.

Endret av OlaML
Lenke til kommentar
eivinds skrev (9 timer siden):

Det logiske er vel permanent vintertid i så fall siden det er normaltiden. Da står solen høyest på himmelen kl 12 ett eller annet sted i Norge vil jeg tro.

Jeg vil ha sollys når jeg er ferdig på jobb. Jeg bryr meg lite om at klokken 12 og plasseringen til solen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dersom det endres, må det være til kontinuerlig sommertid, ikke vintertid.  Norge er et kupert land, og mange vil få betydelig nedsatt livskvalitet om sola går ned en time tidligere om sommeren. Det er vesentlig forskjell på å kunne oppholde seg ute når sola går ned bak et fjell kl 19 i stedet for kl 20! 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Samme diskusjon hvert år på denne tiden. 

Jeg hører ofte at det er trist med så tidlig mørkt om vinteren. Ser ikke helsefordelen av å skru klokka tilbake om vinteren. Sommertid hele året høres bra ut.

Tidligere var det fokus på gårdsdrift og lysere på morgenen. Hvor mange dyr er på beite ute i november til februar? Den mørkeste tiden. 

Endret av plankeby
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Elektroavdelingen skrev (6 timer siden):

Det er fortsatt en god del arbeid som foregår mye utendørs. Feks barnehage, transport, bygg og anlegg. Da er det en fordel med dagslys.

Personlig setter jeg også pris på dagslys på kontoret.

Jeg synes det er fint som det er. Plager meg ikke om våren, og jeg liker å få en ekstra time søvn når høstmørket senker seg.

Enig, vil heller ha det lyst på morgenen når jeg er på jobb. På sommeren er det lyst lenge nok uansett sommertid eller vintertid. 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (12 timer siden):

Enig, vil heller ha det lyst på morgenen når jeg er på jobb. På sommeren er det lyst lenge nok uansett sommertid eller vintertid. 

Hvorfor trenger man lys når man er på jobb? Det er viktigere med en time ekstra lys på ettermiddag/kveld på vår og høst, slik at det blir enklere å gjøre ting utendørs. Den timen ekstra lys på morningen i sommerhalvåret ville jeg aldri i verden fått særlig "bruk for". 

Endret av OlavEH
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 3/27/2022 at 9:24 AM, Roger Moore said:

Jeg vil ha sollys når jeg er ferdig på jobb. Jeg bryr meg lite om at klokken 12 og plasseringen til solen.

Da kan du dra på jobb kl. 7 og komme deg ut kl. 15 allerede i dag. Som er akkurat det samme du ville gjøre om noen døpte 7 om til 8 og 15 til 16.

Jeg synes også at det gir mening at tiden stilles rasjonelt, altså at sola står høyest kl. 12. Det er uansett lite å hente i Norge med sommertid, da dagene jo er så lange om sommeren. Nytten er mest å ha samme tid som resten av kontinentet for å unngå å måtte stille klokken ved reiser eller web-møter i størst mulig grad.

Lenke til kommentar
Federico Zenith skrev (2 timer siden):

Da kan du dra på jobb kl. 7 og komme deg ut kl. 15 allerede i dag. Som er akkurat det samme du ville gjøre om noen døpte 7 om til 8 og 15 til 16.

Jeg synes også at det gir mening at tiden stilles rasjonelt, altså at sola står høyest kl. 12. Det er uansett lite å hente i Norge med sommertid, da dagene jo er så lange om sommeren. Nytten er mest å ha samme tid som resten av kontinentet for å unngå å måtte stille klokken ved reiser eller web-møter i størst mulig grad.

Det er jo ikke om sommeren man har mest behov for lengre dager, evt taper noe med normaltid hele året, men på vår og høst. For min del spilte det nå ingen rolle om jeg får dagslys kl 6 i stedet for kl 7 i slutten av mars, men det er langt bedre at jeg får en time ekstra på kvelden.

Endret av OlavEH
Lenke til kommentar
18 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Enig, vil heller ha det lyst på morgenen når jeg er på jobb. På sommeren er det lyst lenge nok uansett sommertid eller vintertid. 

Ein undersøking i England viste at mørke på ettermiddagen når folk var på veg frå jobb førte til fleir ulykker enn at det var mørkt på veg til jobb. Det er difor grunnar til å organisere arbeid og reise til arbeid slik at det er lyst på slutten av arbeidsdagen og på ettermiddagen.

Lenke til kommentar
On 3/26/2022 at 10:35 PM, eivinds said:

Det logiske er vel permanent vintertid i så fall siden det er normaltiden. Da står solen høyest på himmelen kl 12 ett eller annet sted i Norge vil jeg tro.

Norge strekker seg over tre tidssoner så det bør være mogeleg.😉

Så spørst det for kva tidssone ein skal velje normaltid.

Endret av Samms
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...