Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Regneoppgaver med/uten parentes


Anbefalte innlegg

Hva er reglene for utregning med og uten parentes?
For eksempel disse to oppgavene som ser ganske like ut:

a)       4 * 5 + 3
(min utregning og svar:   20 + 3 = 23)


b)       4 * (5 + 3)
(min utregning og svar:  4 * 8 = 32)

Jeg er rimelig sikker på å ha lært at alle tall innenfor et parentes må regnes ut for seg selv, deretter brukes svaret av dette for videre utregning. Men hva med oppgaver uten parentes? Er min første utregning (oppgave a) riktig? Der har jeg også tatt del-utregning.

 

 

Endret av minimax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
minimax skrev (6 minutter siden):

Hva er reglene for utregning med og uten parentes?
For eksempel disse to oppgavene som ser ganske like ut:

a)       4 * 5 + 3
(min utregning og svar:   20 + 3 = 23)


b)       4 * (5 + 3)
(min utregning og svar:  4 * 8 = 32)

Jeg er rimelig sikker på å ha lært at alle tall innenfor et parentes må regnes ut for seg selv, deretter brukes svaret av dette for videre utregning. Men hva med oppgaver uten parentes? Er min første utregning (oppgave a) riktig? Der har jeg også tatt del-utregning.

 

 

Ja, du regner ut det inne i parantesen før du bruker produktet videre. Multiplikasjon gjøres før addisjon. Du har dermed korrekt svar. 
 

https://thirdspacelearning.com/blog/what-is-bodmas/ Veldig fin huskeregel vedr regnerekkefølge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar 😀
Jeg har prøvd å lese gjennom siden du lenket til og det virket litt komplisert (skal prøve å forklare dette til en 7. klassing).
Men om jeg forstår dette rett skal jeg med en slik oppgave uten parentes først del-regne ut der det er ganging eller deling for deretter og del-utregne der det er addisjon eller subtraksjon?
Ville det vært enklere å selv legge inn parentes, f.eks. slik med oppgave A?:

a)       4 * 5 + 3
(min utregning og svar:  (4 * 5) + 3  = (20) + 3  = 23)

 

Her er noen flere lignende oppgaver. Har jeg regnet dem riktig?
Det er mulig delutregningen ikke er skrevet på korrekt vis, men håper du forstår allikevel:

c)       4 * 5 + 3 * 2
(min utregning og svar:  (4 * 5) + (3 * 2) = (20) + (6) = 26)
 

d)       4 * (5 + 3) * 2
(min utregning og svar:  (4 * (8)) * 2  = (32) * 2  = 64)
 

e)       4 * (5 + 3 * 2)
(min utregning og svar:  4 * ((5 + 3) * 2))  = 4 * ((8) * 2)  =  4 * (16)   = 64)
 

f)        (4 * 5 + 3) * 2
(min utregning og svar:  ((4 * 5) + 3)  * 2   = ((20) + 3) * 2    = 23 * 2 = 64)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
minimax skrev (20 minutter siden):

e)       4 * (5 + 3 * 2)
(min utregning og svar:  4 * ((5 + 3) * 2))  = 4 * ((8) * 2)  =  4 * (16)   = 64)

Multiplikasjon før addisjon !

minimax skrev (27 minutter siden):

f)        (4 * 5 + 3) * 2
(min utregning og svar:  ((4 * 5) + 3)  * 2   = ((20) + 3) * 2    = 23 * 2 = 64)

23 * 2 = 64 ? 🤔

Lenke til kommentar
minimax skrev (3 timer siden):

Takk for svar 😀
Jeg har prøvd å lese gjennom siden du lenket til og det virket litt komplisert (skal prøve å forklare dette til en 7. klassing).
Men om jeg forstår dette rett skal jeg med en slik oppgave uten parentes først del-regne ut der det er ganging eller deling for deretter og del-utregne der det er addisjon eller subtraksjon?
Ville det vært enklere å selv legge inn parentes, f.eks. slik med oppgave A?:

a)       4 * 5 + 3
(min utregning og svar:  (4 * 5) + 3  = (20) + 3  = 23)

 

Her er noen flere lignende oppgaver. Har jeg regnet dem riktig?
Det er mulig delutregningen ikke er skrevet på korrekt vis, men håper du forstår allikevel:

c)       4 * 5 + 3 * 2
(min utregning og svar:  (4 * 5) + (3 * 2) = (20) + (6) = 26)
 

d)       4 * (5 + 3) * 2
(min utregning og svar:  (4 * (8)) * 2  = (32) * 2  = 64)
 

e)       4 * (5 + 3 * 2)
(min utregning og svar:  4 * ((5 + 3) * 2))  = 4 * ((8) * 2)  =  4 * (16)   = 64)
 

f)        (4 * 5 + 3) * 2
(min utregning og svar:  ((4 * 5) + 3)  * 2   = ((20) + 3) * 2    = 23 * 2 = 64)

 

 

 

 

Bodmas er bare en huskeregel.  
 

B = brackets (paranteser) 

O = orders (kvadratrot/potenser) 

D = divisjon (deling)

M = multiplikasjon

A = addisjon

S = substraksjon. 
 

på norsk kunne man like gjerne kalt regelen PODMAS eller hva enn man foretrekker som gjør at man husker rekkefølgen. 
 

Det som er verdt å nevne er at divisjon og multiplikasjon løses fra venstre til høyre (selv om D kommer før M i Bodmas). Dette gjelder også addisjon og substraksjon. 

e oppgaven blir derfor feil. Samme regel gjelder innenfor paranteser når du har flere ledd. 
 


4*(5+3*2) = 

vi ser vi har både multiplikasjon og addisjon i parantesen. Parantesen må løses først. Siden multiplikasjon kommer før addisjon i ordet «bodmas». Så ender vi opp med:

4*(5+6) = 

parantesen må regnes helt ut før vi kan si oss fornøyd. Vi ender opp med: 

4 * 11 = 44 

 

f) blir 46. 

 

ellers vil jeg anbefale appen «wolframalpha» for å verifisere at du har regnet riktig. Veldig fin app som klarer avansert calculus og forklarer steg for steg. 

Endret av iblazeqt
Lenke til kommentar
minimax skrev (4 timer siden):

Hva er reglene for utregning med og uten parentes?
For eksempel disse to oppgavene som ser ganske like ut:

a)       4 * 5 + 3
(min utregning og svar:   20 + 3 = 23)


b)       4 * (5 + 3)
(min utregning og svar:  4 * 8 = 32)

Jeg er rimelig sikker på å ha lært at alle tall innenfor et parentes må regnes ut for seg selv, deretter brukes svaret av dette for videre utregning. Men hva med oppgaver uten parentes? Er min første utregning (oppgave a) riktig? Der har jeg også tatt del-utregning.

 

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Regnerekkefølge

 

https://matematikk.net/side/Regnerekkefølge

 

NRK sin forklaring

 

Endret av Roger Moore
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (3 minutter siden):

Det er bare rart å se ingen klare å henvise til kilder skrevet på norsk.

Fordi ingen av dine kilder tilbyr en huskeregel som er godt utbredt over hele verden. Litt på samme måte som ROGGBIF. Bare rart å lese en kommentar som tilbyr absolutt nada verdi what so ever, enn å prøve å rakke ned på forumdeltakere som prøver å hjelpe. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
minimax skrev (3 timer siden):

 

e)       4 * (5 + 3 * 2)
(min utregning og svar:  4 * ((5 + 3) * 2))  = 4 * ((8) * 2)  =  4 * (16)   = 64)
 

f)        (4 * 5 + 3) * 2
(min utregning og svar:  ((4 * 5) + 3)  * 2   = ((20) + 3) * 2    = 23 * 2 = 64)

 

 

 

 

e)

parentes først! Svaret blir 44, fordi du ganger 2 med 3, så legger til 5. Når du er ferdig inne i parantesen så ganger du det svaret med 4.

En kan lime mattestykkene inn i søk i google og få riktig svar. En får ikke utregningen, men en får hva en skal komme frem til.

Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (1 minutt siden):

Fordi ingen av dine kilder tilbyr en huskeregel som er godt utbredt over hele verden. Litt på samme måte som ROGGBIF. Bare rart å lese en kommentar som tilbyr absolutt nada verdi what so ever, enn å prøve å rakke ned på forumdeltakere som prøver å hjelpe. 

Det er en verdi å tilby hjelp på det språket den som ber om hjelp har som morsmål. Forståelse for tema, spesielt tema som oppleves som kompliserte læres mye raskere via morsmål enn via andre og tredjespråk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (3 minutter siden):

Det er en verdi å tilby hjelp på det språket den som ber om hjelp har som morsmål. Forståelse for tema, spesielt tema som oppleves som kompliserte læres mye raskere via morsmål enn via andre og tredjespråk.

Tror jeg lar det være opp til TS hvorvidt mine svar har gitt noe form for verdi ;) 

Lenke til kommentar

Huffda! Her ser jeg at jeg har gjort mange feil ja 😮
Om det er på engelsk eller norsk er ikke det viktigste, men siden jeg er litt rusten i matte selv blir det desto vanskeligere å forklare dette videre til et skolebarn om forklaringen i utgangspunktet blir for dyp og komplisert. Den der fra NRK var veldig rett på sak og ukomplisert! Og alle svarene fra alle her har vært nyttige!

Jeg må nok regne på nytt de oppgavene jeg postet tidligere, og om jeg har forstått dette riktig må jeg for hver oppgave regne i denne rekkefølgen:

1) regne ut det som er i parentes
2) regne ut gange eller deleoperasjoner
3) regne ut fra venstre til høyre

Apropos mattehjelp generelt har jeg kjøpt boka "Hvordan fatte matte" men har ikke funnet så stor hjelp i denne. Tror et oppslagsverk der jeg f.eks. bare kan slå opp "regning med og uten parenteser" osv. kunne vært greiere, der utgangspunktet er en voksen leser som har vært gjennom dette tidligere, men som trenger en oppfriskning på en rask og lettfattelig måte. Er det noen som kjenner til noe slikt?

Lenke til kommentar
18 hours ago, minimax said:

3) regne ut fra venstre til høyre

Rekkefølgen har ingenting å si her, alle regneoppgaver som nevnes her er assosiative. Regnerekkefølgen er egentlig ganske enkelt:

1) Paranteser
2) Gange og dele
3) Pluss og minus

Det er ingen rekkefølge mellom ganging og deling eller pluss og minus (disse parene er samme operasjon i gruppeteori og er derfor assosiative). Ser noen har med kvadratrot og potenser og slikt, men dette teller som paranteser da det kan skrives som (...)^2, (...)^(1/2) etc. Dette ble kanskje litt mer teknisk enn nødvendig, men det eneste du trenger å huske er de tre punktene.

Edit: Du kan også ta en titt på NDLA.no [1], men merk at denne siden er laget for videregående pensum så det er ikke sikkert den inneholder alt du ser etter. 

[1] https://ndla.no/subject:1:a3c1b65a-c41f-4879-b650-32a13fe1801b/topic:2:1:187398/topic:4:1:165209/resource:1:22500

Endret av Plonky
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...