Gå til innhold

Tips på restauranter/café


Tips i restaurant  

7 stemmer

  1. 1. Hvilken del av restaurantopplevelsen gjør at regningen din får noen bonusprosenter?

    • Maten (smak, presentasjon, tilpasningsevne mtp allergier/preferanser)
      2
    • Servering (kyndig, smidig, oppmerksom)
      1
    • Kombinasjon av de to
      4
  2. 2. Hvordan skal tipsen fordeles?

    • 100% servitørz
      2
    • 75/25 eller 66/33 servitør/kjøkken
      1
    • 50/50
      4


Anbefalte innlegg

Halloen du!

Jobber på et lite spisested i Bergen, og hadde en diskusjon angående tips. Nå lever jo vi bransjetryner i vår egen lille boble som ikke alltid nødvendigvis deler samme virkelighetsoppfatning som resten av Norge, så tenkte jeg kunne høre med dere kule her. Var ganske aktiv her for en del år siden, så fikk jeg meg en ordenlig jobb og kunne ikke bruke dagene på å kverulere lenger, he he. Regner med det fortsatt er en overvekt av relativt oppegående og utdannede IT-nerder som har en årslønn som nipper opp mot millionen, så antageligvis et par brukere her som har råd til å gå ut og spise regelmessig.

Diskusjonen går på følgende:

Hvilken del av restaurantbesøket er det som gjør at du tipser?

Når du tipser, hvem er det du helst vil at tipsen skal gå til?
(Prosentene er relativt utbredte måter å fordele tips på)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tips bør ikke bli normalisert i Norge. Vi trenger ikke "amerikanske tilstander" her hjemme. Det tror jeg på sikt skader bransjen mer enn de "tjener" på det. Rett å slett fordi det blir enda dyrere å gå ut.

Jeg har selv jobbet som kokk i mange år. At servitørene tar hele tips-fortjenesten syns jeg faktisk er helt greit. Rett å slett fordi det er de som opererer "ute i feltet". En totalopplevelse av et restauranten handler veldig mye om atmosfæren, hvordan du blir møtt, kontakt med personalet og så videre. Kanskje er det opptil 70% av den totale opplevelsen. Det er etter mitt syn servitørene som har den tøffeste jobben, med fysisk og psykisk krevende. Det å lage maten er jo (stort sett) bare kos. Det å kunne "gjemme seg" fra gjestene bak et lite kjøkken... mens servitørene springer frem og tilbake. 😜

Men; i et perfekt sosialdemokratisk styresett bør vel all tips fordeles likt på alle som jobber der. Selv daglig leder. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Alltid like hyggelig når servitøren tar seg "litt ekstra" betalt uten å spørre om det er greit og satser på at kunden ikke tør å nevne dette om i det hele tatt gjesten merker hva som har skjedd. Ikke ofte dette har skjedd meg men det har dessverre skjedd ved et par anledninger. Det dreide seg om en 50 lapp som jeg måtte "kreve" tilbake. Enkelte folk er bare veldig frekke på den måten. 

Hva angår tips, så er det vel greit om du er millionær eller noe slikt. Ellers ikke.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...