Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fjær på bil knakk 1 måned etter EU kontroll


Anbefalte innlegg

Bilen var på EU kontroll for litt over en måned siden. Hadde noen småmangler pluss at fjæra bak til høyre var rusta og måtte byttes. Det ville koste rundt 5000kr. Bilen er en gammel Ford og 5000 var akkurat på grensa til det jeg var villig til å bruke på rep. Spurte derfor om det var andre ting ved bilen som var feil eller så ut som kunne bli et problem i nær fremtid. Dem sa nei og jeg fikk bilen reparet.

Nå har det gått litt over en måned og måtte ta med bilen tilbake på verkstedet fordi fjæra foran på venstre side hadde knekt. Å bytte den vil koste ca. 5000kr. Dette er ting dem sjekker på EU kontroll og det undrer meg hvordan dem lot det glippe for en fjær kan vel ikke gå fra innafor til knekt når bilen brukes annenhver helg+ på en måned? (Kjører den til og fra jobb) Hadde ikke reparert bilen hvis jeg viste det kom til å koste meg 10 000kr…

Har egentlig lyst til å kreve noen form for kompensasjon for det men vet ikke om det er urimelig. Reparatøren sa at fjæra hadde pressa seg mot dekket etter den knakk så hadde jeg vært på e6 mens fjæra knak og den hadde punktert dekket mitt kunne jo ting gått ganske galt. 
Tanker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har oppleve det samme med min bil. Det skal mye til for at verkstedet kan lastes for dette. Jeg har til og med opplevd at helt nye fjører kan brekke som følge av svakhet i stålet så det er nesten umulig å si noe om levetiden. En Eu kontroll er bare en liten grunnleggende kontroll som skal avdekke om bilen er grei nok for veien. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Materialtretthet ser man ikke enkelt visuelt. Ville ikke skyldt verkstedet for at de ikke kunne forutse at den knakk.

Er en fullstendig innenfor risiko man tar med så gamle biler. 5000,- er forsåvidt mindre enn mange betaler for en ordinær service på en nyere bil og ikke har du verditap lenger heller.

5000,- i mnd  er mindre enn de mamge som kjøper nybil tar i kun verdifall, så det er fremdeles ikke spesielt dyrt bilhold ;)

Har selv alltid kjørt gamle "bangers". Trikset er å regne kostnadene over hele bilholdet, og vite når man bør "gå videre". Personlig regner jeg 1000,- per mnd i totalt verdifall og reperasjoner som bra, og 1500,- akseptabelt. Da må en reperasjon på 5000,-. forlenge bilens forventede levetid ca 3-4 mnd. 10000,- er da verdt det om man kan kjøre bilen i ca 6 mnd til.

Endret av MailMan13
  • Liker 1
Lenke til kommentar
28 minutes ago, MailMan13 said:

Materialtretthet ser man ikke enkelt visuelt. Ville ikke skyldt verkstedet for at de ikke kunne forutse at den knakk.

Det korrekt. Hvis man skulle kunne oppdage denne typen feil, da måtte man skru bilen fra hverandre i smådeler, og gjennomføre NDT - non destructive testing på alle delene. Det gjør man på fly og helikoptere, men for en bil, så ville jo en slik "EU kontroll" koste mer enn en ny bil.

Sier meg enig i at verkstedet ikke kan lastes. Matrialtrettheten kunne nok blitt oppdaget ved gjennomføring av en svært kostbar gjennomgan av bilen, men det ville forutsette en helt annen type vedlikehold enn en ordinær EU-kontroll.

Endret av arne22
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kontrollen er bare visuell så vidt jeg vet. Dersom fjøren så bra ut kan ikke kontrolløren lastes for å ikke ha anmerket noe. Kontrolløren kan også ha kjent på den uten å ha oppdaget en svakhet.

Noen ganger knekker fjærer og stag uten at de har synlig rust.

EU-kontroll - eller periodisk kjøretøykontroll (PKK) som det egentlig heter - er ikke det samme som en tilstandsrapport. Dette er en vanlig misforståelse.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...