Gå til innhold

Forby alle over 60 år å kjøre etter mørkets frambrudd


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

13 minutes ago, Dart said:

Er førerkort og rett til å føre motorkjøretøyer en menneskerett?

Nei, men det prinsippielle rundt lovmessige innskrenkinger har jeg forklart før. Et enkelt søk her på Diskusjon.no, så finner du hva jeg skrev. Det var uansett ikke poenget. Du oppga ikke faktagrunnlaget ditt og da tok jeg utgangspunkt i det prinsippielle og laget et annet referansegrunnlag (menn vs kvinner). Prinsippet er det samme: man tar utgangspunkt i en referanse og lager en regel ut fra det. En annen referanse kan være alder. Forsikringsselskapene prøvde seg fr en del år siden med høyere forsikringspremie for unge mannlige sjåfører, noe som viste seg å være ulovlig diskriminering. Hvorfor ikke sette høyere grense for førerkort for menn enn for kvinner? Hvorfor skal cannabisrus være referansegrunnlaget?

Dersom det ikke er det prinsippielle du er ute etter, så må du oppgi faktagrunnlaget ditt. Tallet 60 og cannabisrus gir ingen mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er en reell problemstilling. Ser vi rent saklig på hva som skjer med nattesynet fra en er rundt 50 så er det stadig større fare med å ha aldrende sjåfører i trafikken. Det er skremmende at en ikke har årlig helsetest av alle over 70 for at de skal få lov å beholde lappen. Selv håper jeg at jeg får råd til en bil med innebygget nattsyn, for det er skremmende hvor mye mindre jeg ser i mørket nå enn da jeg var 20 og 30.

Lenke til kommentar
Diggerman skrev (6 minutter siden):

 

Dersom det ikke er det prinsippielle du er ute etter, så må du oppgi faktagrunnlaget ditt. Tallet 60 og cannabisrus gir ingen mening.

Jo, det gjør det. Det er uhyre interessant å se på skadepotensialet til en 60-åring (på grunn av redusert mørkesyn) og noen i cannabis-rus. Det gjør at en virkelig bør stille noen krav til helsen når folk skal få lov å fortsette å kjøre bil. Personlig mener jeg at en ved fylte 70 bør revurderes hvert eneste år for å få lov å beholde lappen. Ved 80 bør en begrunne hvorfor en skal få lov å beholde lappen-

Lenke til kommentar
Dart skrev (40 minutter siden):

Jeg syns menn burde betale høyere forsikringspremie fordi de er menn. (-: Hvis det er tilfelle at de koster selskapene mere

Men kjører ikke menn mer da ? Det er klart om de kjører mer så er det klart det blir mer, kvinner har visstnok flere små ulykker og menn oftere de større ulykkene. Har jeg hørt/lest et eller annet sted. 

Lenke til kommentar

Senile forandringer i kroppen er meget upresist formulert.

Folk kan rammes av Alzheimer mye tidligere enn det.

De kan få epilepsi. 

De kan få synsproblemer blant annet på grunn av diabetes o.s.v.

Bare for å nevne noe av det som kan skje i god tid før du er 60.

De fleste får dårligere nattesyn fra rundt 40 års alder, og det er ingen annen råd en å ta hensyn til slikt også,

når man kjører etter forholdene! 

For det skal man egentlig uansett!

Folk som ikke feiler noe fysisk kan også vere farlige i trafikken, ja selv uten senile forandringer. Helsen er også en del av forholdene, men glemmes ofte i den anledning. Mange har vel måttet kjøre så behersket som mulig til lege/akuttmottak, for å redde seg ut av et uhell. 

Den som er dårligst til å kjøre etter forholdene er kanskje "verdensmesteren", men han er kanskje  den friskeste av oss, der hvor slikt kan måles.

Så hvem skulle vi ta lappen fra til slutt...?

Det ville nok bli problemer for de fleste av oss.

Endret av KjeRogJør
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Burde vel gjelde alle som har fått "lappen i posten" dvs. selv om du har lappen er mellom 20-60 år så vil det faktisk ikke si at du er en rasende god bilfører for det. Det er mye rart ute på veiene både av menn og damer alle aldrer. Opplever det hver gang jeg er ute og kjører. 

Lenke til kommentar
21 hours ago, Roger Moore said:

Jo, det gjør det. Det er uhyre interessant å se på skadepotensialet til en 60-åring (på grunn av redusert mørkesyn) og noen i cannabis-rus. Det gjør at en virkelig bør stille noen krav til helsen når folk skal få lov å fortsette å kjøre bil. Personlig mener jeg at en ved fylte 70 bør revurderes hvert eneste år for å få lov å beholde lappen. Ved 80 bør en begrunne hvorfor en skal få lov å beholde lappen-

Mulig jeg forklarte det veldig dårlig. Jeg etterlyser faktagrunnlaget for at en 60-åring er like farlig som en som kjører i THC-rus. Påstandene dine er det veldig vanskelig å forholde seg til uten å ha sett grunnlaget for premissene. Å "tro" er absolutt lov, men det mener jeg de religiøse får ta seg av. Bare sånn at det er sagt. Konsekvensen av din tro er fort at unge menn ikke bør få kjøre bil...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje man skulle forby gamlinger å kjøre når det er mørkt, men da også forby ungdommerå kjøre når det er lyst. :devil:

 

On 3/23/2022 at 8:41 PM, Dart said:

Forsiktig nå. Se en episode av Folkeopplysningen på NRK der en fagperson sier akkurat det.

Glem Folkeopplysningen. Dette temaet var oppe i en episode av South Park, se heller den.

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Helm skrev (1 minutt siden):

Kanskje man skulle forby gamlinger å kjøre når det er mørkt, men da også forby ungdommer å kjøre når det er lyst. :devil: 
Glem Folkeopplysningen. Dette temaet var oppe i en episode av South Park, se heller den.

Forby folk med solbriller å kjøre om natten. Sota vinduer er jo forbudt. Hva med solbriller OG sota vinduer?

Lenke til kommentar
Dart skrev (På 23.3.2022 den 19.39):

Burde ikke 60-åringer nektes å kjøre etter solnedgang og før soloppgang?

Slike forbud tar ikke hensyn til at de fleste ordner opp selv. Har hørt flere si "Eg kjører ikkje etter at det har blitt mørkt" "Eg må komme meg hjem før det har blitt mørkt". 

Dette er noe de registrerer selv, hvis de har store problemer med brå overganger fra lys til mørke til lys igjen, knallsterke lys fra møtende biler. Tror særlig det å komme ut av tunneller er et lite problem for 60-70-åringer. Det vil si før de har fått enda større problemer med mørke. Har hørt at det tar noen sekunder før øynene tilpasser seg etter å ha kommet ut av tunnelen. Hvis veien går direkte framover, er det ikke noe stort problem. Hvis veien derimot svinger, kan det bli en ekstra tur i tyttebærenga. 

Må også poengtere at det ikke er ganske alle som får problemer med å kjøre i mørke. Etter hva jeg har inntrykk av, er det noen som ikke får problemer. Eldre liker uansett ikke å handle i butikken på sein kveldstid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eldre er stort sett flinke til å tilpasse farten og de har erfaring. Og de vil gjerne unngå situasjoner og steder som de synes er for utfordrende.

 

Det er for mange aldersgrenser for ulike ting allerede, f.eks at folk tvinges til å pensjonere seg. Dette er gammeldags!

Når en 19-åring gjør noe dumt i trafikken så er det et problem med 19-åringen, ikke mange sier at man må heve aldersgrensen for å kjøre bil. Når 19-åringer blir behandlet individuelt så kan vi vel gjøre det samme med 80-åringer.

 

Endret av Helm
Lenke til kommentar
Helm skrev (Akkurat nå):

Når en 19-åring gjør noe dumt i trafikken så er det et problem med 19-åringen, ikke mange sier at man må heve aldersgrensen for å kjøre bil.

Spørs om det er av sikkerhetshensyn, eller av økonomiske hensyn, en nittenåring har noe å gjøre, det samme kan ikke sies om de fleste åttiåringer. Hjernen er ikke ferdig modnet før ved ca 25 år, og de er åpenbart ganske umodne og ikke 100 % i stand til og vurdere risiko for eget eller andres liv, de kan kort og godt være farlig hensynsløse. Diverse fysiske sperrer på bil og kjøreforbud ved enkelte anledninger kunne nok spart en del liv. personlig har jeg mopper lappen, men jeg kan ikke kjøre enn 125 kubikk med den, jeg har også førerkort til bil, jeg har aldri kjørt en bil med mer enn 200 gamp, men jeg kan enkelt kjøpe meg en bil med 500 gamp, det kan  enhver 18 åring med førerkort gjøre å, det er litt rart mener jeg, en maksgrense for ungdom under 25 kunne kanskje vært noe.  

Lenke til kommentar

Med flere episoder friskt i minnet hvor eldre har kjørt ut i motgående felt på motorveien, eller kræsjer i veggen når de parkerer bilen på verksted og faceplanter i rattet så blodspruten står, så er jeg enig med TS.

Med den nullvisjonen man har rundt trafikkulykker så er det egentlig rart det ikke er innført en øvre aldersgrense enda.

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Budeia skrev (3 timer siden):

Tror særlig det å komme ut av tunneller er et lite problem for 60-70-åringer.... Har hørt at det tar noen sekunder før øynene tilpasser seg etter å ha kommet ut av tunnelen.  

...ikke er ganske alle som får problemer med å kjøre i mørke.... 

Alles øyne får problem fra sollyset og inn i mørkere tuneller, når iris i øyet skal åpne seg for å slippe lys inn, da det tar tid og synet får brått kraftig redusert dybdeskarphet. Er det en hindring, kø eller en sving inne i tunellen, så blir det ubehagelig. Ut av en tunell på dagtid er mindre problem, for da får man litt tid til tilvenning før lyset blir sterkere nærmere åpningen, og da skal iris trekke seg sammen og gir større dybdeskarphet- - noe som er enklere å takle. 😎 Og så blir alt omvendt om kvelden 🤓

Da tenkte jeg å lage et par briller som er koblet til frontlysene og skifter fra mørke glass til klare og sterke frontlys når det er mørkt (foran), og fra klare til mørke glass når det er dag eller brått blir for lyst. Det finnes jo glass med krystaller som gjør dette og ble/blir brukt til spill.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal de over 60 ha individuell vurdering for dette når man ikke bruker det ellers i samfunnet?

Det er klare aldersgrenser for ting fordi de er klare. Jeg sku likt å se individuelle vurdering for når man kan drikke alkohol, når man kan kjøre bil, når man stemme osv. Det er like riktig at unge mennesker ikke alle utvikler seg like fort og skal man tro forskning utvilker damer seg raskere men vi godtar faste aldersgrenser likevell.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Mekker`n skrev (2 minutter siden):

Med flere episoder friskt i minnet hvor eldre har kjørt ut i motgående felt på motorveien, eller kræsjer i veggen når de parkerer bilen på verksted og faceplanter i rattet så blodspruten står, så er jeg enig med TS.

Med den nullvisjonen man har rundt trafikkulykker så er det egentlig rart det ikke er innført en øvre aldersgrense enda.

Det har skjedd flere utforkjøringer som jeg har sett, på vinterføre fordi det er glatt, og ellers fordi de tråkker på gassen i stedet for bremsen eller kjører rett ut der de har vikeplikt. Jeg tror grunnen til at det går forunderlig bra er at de er forsiktige og kjører sakte og defensivt. Jeg tror det går an for en ganske sliten en å snike seg bort i butikken når det er lite trafikk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er ikke så lenge siden jeg satt på med en 75-åring som aldri hadde hatt et eneste uhell. Men han ga ikke tegn, så ikke i speilene og kjørte midt i veien, brukte ikke fjernlys og parkerte ganske merkelig. Han åpnet også døra ut i veien uten å se. Jeg så også at han så ned på girspaken når han skulle gire, liksom tenkte..... 

Lenke til kommentar
3 hours ago, Budeia said:

Slike forbud tar ikke hensyn til at de fleste ordner opp selv. Har hørt flere si "Eg kjører ikkje etter at det har blitt mørkt" "Eg må komme meg hjem før det har blitt mørkt". 

Dette er mennesker som er til fare for andre i samfunnet men vi skal altså stole på at de ordner opp selv? Man kan heller ikke arbeide med elektronikk i sitt eg hus med mindre man er fagutdannet, men vi har ingen regler som tilsier at 'de som ordner opp selv og bare gjør det de kan har lov likevell'. 

Det er ikke lov å kjøre over 50 i en 50 sone, og ingen kommer unna med 'jeg gjør det bare når det ikke er til fare for andre, fri trafikk og alt det der'.

Hvorfor er vi så redde for de over 60? Er det fordi vi kommer til å være 60 selv en gang? Er man over 65 burde man heller ikke kunne stemme lenger- da er man mer upålitelig enn 18 åringer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...