Gå til innhold

Er privat barnehage lønnsomt?


Anbefalte innlegg

Jeg har veldig lyst til å prøve å starte en privat barnehage i Sande. Jeg tror det hadde vært perfekt for familien vår å drive en privat barnehage med kanskje litt over 5 barn daglig. Men er det egentlig lønnsomt? Hvor mye tjener man, og går 100% av det foreldrene betaler i kassa, eller må man betle noe til kommune eller noe sånt? Jeg er ikke flink på økonomi, så kommer til å skaffe en veileder sånn sett, men vil vite om det er noe vits i det hele tatt før jeg begynner starter for fullt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
NortonM skrev (Akkurat nå):

Er du seriøs? Du vet altfor lite for å tenke på å starte en barnehage. Du vet ikke engang at summen som foreldrene betaler er en makspris, resten dekkes av tilskudd fra Staten. 

https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/barnehage/tilskudd-til-private-barnehager/Nasjonale-tilskuddsatser/

Jo det vet jeg veldig godt. Jeg har lest meg opp på alt av lover og regler for å åpne barnehage. Men det foreldrene betaler er ikke langt nok til å være lønnsomt, og tilskudd er ikke sikkert at man kan få hvis kommunen har "nok" barnehager fra før. Jeg trenger bare hjelp med selve "regne" delen, og lurte derfor på om kanskje noen visste fra før av om alt med tilskudd osv, faktisk er nok for å få profitt. 

Lenke til kommentar

Du må nesten sjekke opp kva kommunen brukar på barnehageplassar i Sande. Tilskuddsordninga er slik at private (godkjente) barnehagar får like mykje i tilskudd som dei offentlege barnehagane får i offentleg finansiering.
Det betyr at dersom kommunen driv sine kommunale barnehagar på ein kostnadseffektiv måte så er det lite å hente i tilskudd til drifta. Startar du opp i ei kommune der drifta av kommunale barnehagar er veldig dyr så vil då få mykje i tilskudd, klarer du då å drifte barnehagen meir effektivt enn kommunen så er differansen mellom tilskuddet og reelle kostnadar rein profitt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Små private familiebarnehager er sjeldent profitabelt.

Men om det gir lønn og arbeid ? Absolutt.

Naboen vår driver en familiebarnehage med som oftest mellom 4 og 8 barn i 1-3 års alder.

Eieren jobber 7-13 hver dag og har 450k i året. ( jobber selvsagt etter den tiden også med alt som kreves for å drive bedrift/bhg.

Den andre ansatte får 400k og jobber fulltid, også har de en eldre pedagog som siste jeg hørte fikk 120k i året.. Jobbet 1-2 dager i uka.

 

Skal sies at de var flinke med å spare penger.  Lokalet var underetasjen og hele hagen. Lekene ++ får hun gratis fra Finn, Mat lager de alt fra bunn av.  +++  Jeg vet at når hun har 8 barn ( som er maks for henne ) Så er det nye biler, oppussing, ekstravagante ferier osv året etter.   Så tror det kan være noe i få tilfeller.. Men ja.

 

Endret av LD93
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...