Gå til innhold

Sveits sitt demokratiske system og direktedemokrati


Anbefalte innlegg

Lodium skrev (13 minutter siden):

Nå blander du noe jeg sa om nåtiden og fortiden

Jeg leste posten din og refererte til et utsagn. Hva du egentlig tenkte når du skrev det utsagnet vet jeg naturligvis ikke, men fra mitt ståsted blandet jeg ikke noe som helst, jeg viste til et eksempel på det motsatte av det du nevnte.

Sitat

Da arbeidene førte dennne kampen var de selvsagt ikke apatiske 

Jeg sier at de kan bli apatiske dersom kravene eller stemmene deres uandsett ikke blir hørt

Ja. Men som sagt så trenger ikke nødvendigvis det å bli "presset gjennom arbeidslivet og lønnsforhold/arbeidsrettigheter" å føre til at folk blir apatiske. Tvert imot så kan det skape engasjement og organisering, som jeg viste med henvisning til arbeiderrørsla.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
16 minutes ago, knutinh said:

Jeg leste posten din og refererte til et utsagn. Hva du egentlig tenkte når du skrev det utsagnet vet jeg naturligvis ikke, men fra mitt ståsted blandet jeg ikke noe som helst.

Ja. Men som sagt så trenger ikke nødvendigvis det å bli "presset gjennom arbeidslivet og lønnsforhold/arbeidsrettigheter" å føre til at folk blir apatiske. Tvert imot så kan det skape engasjement og organisering, som jeg viste med henvisning til arbeiderrørsla.

-k

Nåja

Hadde det ikke vært for folk utenfor så hadde ikke betingelsene til Østeuropeiske orbærplukkere blitt bedret så jeg er helt uenig at nok press mot en arbeisstokk kan skape engasjemang

Ikke noe særlig intiativ ble vist frra den kanten naturlig nok på grunn av språket

En fikk jo selfølgelig noen utalser i media fra polske jorbærplukkere ved hjelp av tolker for ikke så lenge siden men dette er da ett resultat av årevis med masing og kjasing av folk utenfre (forhånsvis Nordmenn) som ikke har syntes dette var greit.

Flerfoldige år med utnyttelse av arbeidere som man trodde var over etter den første tilkjempingen av arbeisrettigheter og lønnsforhold altså

Samme i byggenæringen

her var det heller ikke ført og fremst øst europeriske snekkere og tømrere som maste og kjaste og viste engasjemang selv om de var undert press sklik som du sier her

Samme saken skjedde her

Hjelpen kom utenfra og hdde den ikke gjort det i begge sakene så er jeg ganske sikker på at slike episoder ville fortsatt å skje i like stor grad idag

Det skjer forsåvidt enda idag naturlig nok

det er jo lettere å utnytte en som ikke kan språket eller ikke helt forstår kontrakten eller at han er ansatt gjennom ett bemanningsbyrå som igjen er engasjert av underselskap.

Artiklene om sosial dumping og uverdige forhold har vært mange så vil ike si at dette engasjemanget har løst noe i vår moderne tid

i forhold til hvordan det ble løst den gang da

 

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Lodium skrev (3 minutter siden):

Hadde det ikke vært for folk utenfor så hadde ikke betingelsene til Østeuropeiske orbærplukkere blitt bedret så jeg er helt uenig at nok press mot en arbeisstokk kan skape engasjemang

Her begår du vel en logisk feil.

For meg er det tilstrekkelig å vise til ett eksempel på at press kan føre til engasjement (arbeiderbevegelsen) for å vise at det er mulig.

For deg er det ikke tilstrekkelig å vise til ett eksempel på at press ikke fører til engasjement (jordbærplukkere) for å vise at det er umulig.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...