Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

uregistrert bruksrett naust


jernhest

Anbefalte innlegg

Hei jeg har spørsmal om bruksrett av en naust.

Vi er eier av en grunneiendom siden 2001 og på eiendom står en naust. Det er ingen bruksrett tinglyst og der står ingenting om bruksrett av naust i grunnbok.

Naust bli brukt av folk men vi vet ikke hvem det er. Da vi bodde i utlandet til 2020 hadde vi ingen mulighet for å kontrolere hvis folk bruker denne naust.

Nøe vil vi gjerne bruke denne naust selv, men hvilken rettigheter har vi da? Familien fra den mann som var grunneier før 2001 sier at hun snakkes om bruksrett før han døde i 2001 men at ingenting er registrert på papir og at person som kanskje fåt bruksrett er døde også.

Hvem kann hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 15db8...88f

Du må få kontakt med den eller de som bruker naustet. Hør med naboer eller sett opp lapp på døra der du ber om kontakt. 

Anonymous poster hash: 15db8...88f

Lenke til kommentar

Det er ingen automatikk i at grunneigaren også er eigar av bygningar på eigedommen. 

Det du må gjere er å få klarheit i kva avtale eller grunnlag brukaren av naustet har. 

Du kan fort risikere at du har vært for passiv og latt det gå så lang tid at naustbrukaren har hevd på bruken. Dette krever likevel at bruken har vært i god tru, så det er dette du må finne ut av. Kven er det som har bygd naustet? Er det den opprinnelege grunneigaren eller er det nokon andre? 

Ein stad å starte er å ta kontakt med kommunen for å finne ut kva som er arkivert av dokumentasjon på eigedommen og naustet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (14 timer siden):

Det er ingen automatikk i at grunneigaren også er eigar av bygningar på eigedommen. 

Det du må gjere er å få klarheit i kva avtale eller grunnlag brukaren av naustet har. 

Du kan fort risikere at du har vært for passiv og latt det gå så lang tid at naustbrukaren har hevd på bruken. Dette krever likevel at bruken har vært i god tru, så det er dette du må finne ut av. Kven er det som har bygd naustet? Er det den opprinnelege grunneigaren eller er det nokon andre? 

Ein stad å starte er å ta kontakt med kommunen for å finne ut kva som er arkivert av dokumentasjon på eigedommen og naustet. 

Relativt spesielt at det er bygget ett naust på annenmanns grunn uten tinglyste papirer, har trådstarter fått papirene som burde følge eiendommen eller har tidligere arvinger tatt med seg disse? Papirer er verdisaker, aldri lån bort dine eller stol på andre sine papirer.

Endret av agvg
Lenke til kommentar

takk for alle svar.

jeg klarte å  snakke med personen som bruker naust. han sier at hans far kjøpte naust tomt fra broren til den forrige eieren. det står ingenting tinglyst og det står ingenting om salg i grunnbok fra hele grunnstyk. Bruker av naust har også ingen dokumentasjon om denne kjop/salg av tomt men han insisterer på at han er eieren av naust.  Familien til den forrige eieren sier at han aldri solgte noen del av landet og aldri ga denne personen tillatelse til å bygge der.    Bør jeg ansette en advokat for å løse dette? eller bare kutte låsen og jage personen fra mitt land?
 
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det må vel ha vore søkt om byggjeløyve den gong naustet vart bygd. Kven var det som søkte om- og fekk byggjeløyve? Eg ville ha kontakta kommunen og spurt om dei kan finne dokumentasjon i arkivet.

Har personen som hevdar bruksrett kvitteringar eller liknande som viser kven som stod for bygginga av naustet?

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Kor lenge har naustet blitt brukt av den andre personen/familien? Du skriv at de har eigd eigedomen sidan 2001, men at de ikkje kunne kontrollera om det blei brukt fordi de var i utlandet i 2020. De har vel sett om det blei brukt eller ikkje i dei 19 åra imellom?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...