Gå til innhold

Går alle el-biler igjennom kollisjonskurs?


stamkunde

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

Går alle el-biler igjennom kollisjonskurs?

Ja, men de kan ta det som et online-kurs... 🤪😝

 

stamkunde skrev (5 minutter siden):

Går el-biler igjennom på kollisjonskrav? 

Ah, det blir noe helt annet. Høres kanskje sprøtt ut, men ja elbiler har faktisk akkurat samme krav til kollisjonssikkerhet som ICE-biler. Og de tar samme testene hos f.eks. EuroNCAP.

Eller var det noe helt annet du mente?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sikkert flisespikkeri, men for å selge ein bil i Norge så må bilen oppfylle krava til ECE. Det finnes sjølvsagt også bilar som ikkje består testen, men slike bilar får ein då ikkje kjøpt i Norge. Dette er ein av grunnane til at enkelte modellar ikkje er å få kjøpt i Europa sjølv då både USA og Japan har litt andre krav som ikkje nødvendigvis samanfaller med europeiske krav. 

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (På 22.3.2022 den 7.15):

Ja, men de kan ta det som et online-kurs... 🤪😝

 

Ah, det blir noe helt annet. Høres kanskje sprøtt ut, men ja elbiler har faktisk akkurat samme krav til kollisjonssikkerhet som ICE-biler. Og de tar samme testene hos f.eks. EuroNCAP.

Eller var det noe helt annet du mente?

det var akkurat det jeg mente. Det er veldig interessant. 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (På 22.3.2022 den 8.08):

Sikkert flisespikkeri, men for å selge ein bil i Norge så må bilen oppfylle krava til ECE. Det finnes sjølvsagt også bilar som ikkje består testen, men slike bilar får ein då ikkje kjøpt i Norge. Dette er ein av grunnane til at enkelte modellar ikkje er å få kjøpt i Europa sjølv då både USA og Japan har litt andre krav som ikkje nødvendigvis samanfaller med europeiske krav. 

wow. Det er veldig interessant. 

Lenke til kommentar

Elbiler har en tendens til å score bedre enn fossibiler også.

Se f.eks MG ZS. Utgaven med Dieselmotor fikk 3 stjerner i NCAP, og den elektriske fikk 5 stjerner.

Batteripakken stiver av kupeen og det hjelper godt på.

En elbil har også mye større sansynlighet for å lande på hjulene om den rulles rundt grunnet det lave tyngdepunktet. Tesla Model X er vel ett fint eksempel på en bil man nesten ikke klarer å rulle på taket.

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det som sikkert har skapt misforståelsen om at elbiler ikke må krasjtestes, er disse små mini-elbilene (Buddy, Reva, Tweezy, etc). Disse er registrert som firehjuls motorsykler, og er derfor unntatt krasjtestene. Samme gjelder forøvrig vanlige mopedbiler.

Heldigvis er det ikke så mange slike igjen :) 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 3/22/2022 at 8:08 AM, The Avatar said:

....Det finnes sjølvsagt også bilar som ikkje består testen, men slike bilar får ein då ikkje kjøpt i Norge. ....

Minner om Renault Zoe, som fikk 0 (null) stjerner i test hos EuroNCAP. Dette er en bil som er solgt i mange år i Norge, og den selges fortsatt. Kollisjonssikkerhet er ikke tema i punktet som omhandler sikkerhet for bilen, og er heller ikke nevnt i brosjyren.

Endret av zanta
Lenke til kommentar
zanta skrev (3 timer siden):

Minner om Renault Zoe, som fikk 0 (null) stjerner i test hos EuroNCAP. Dette er en bil som er solgt i mange år i Norge, og den selges fortsatt. Kollisjonssikkerhet er ikke tema i punktet som omhandler sikkerhet for bilen, og er heller ikke nevnt i brosjyren.

De null stjernene hadde vel strengt tatt ingen ting med kollisjonssikkerhet å gjøre, men heller at den manglet diverse nymotens hjelpesystemer. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Kajac said:

De null stjernene hadde vel strengt tatt ingen ting med kollisjonssikkerhet å gjøre, men heller at den manglet diverse nymotens hjelpesystemer. 

Det er nok ikke bare hjelpesystemene som ga den dårlig score. Den scoret dårlig på "adult occupant" med 43 %, "child occupant" med 52 % og "vulnerable road users" med 41 %, og helt elendig på "safety assist" med 14 %. Til sammenligning har VW ID.3 hhv 87 %, 89 %, 71 % og 88 %.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
zanta skrev (På 23.3.2022 den 15.47):

Minner om Renault Zoe, som fikk 0 (null) stjerner i test hos EuroNCAP. Dette er en bil som er solgt i mange år i Norge, og den selges fortsatt. Kollisjonssikkerhet er ikke tema i punktet som omhandler sikkerhet for bilen, og er heller ikke nevnt i brosjyren.

Og i 2013, da Zoe var ny, fikk den 5/5 stjerner. I 2021 fikk den 0/5. Mye av det sikkert pga. fravær av hjelpesystemer som ikke var vanlige i "hverdagsbiler" i 2013, men som har blitt vanlig nå. EuroNCAP er altså et bevegelig mål, sånn at det er nytteløst å sammenligne biler som er testet på forskjellig tidspunkt. Best mulig kollisjonssikkerhet og kontinuerlig utvikling er selvfølgelig en bra ting, men skulle man målt opp mot dagens vurderingskriterier, så hadde de fleste bilene vi kjørte rundt i for ti år siden fremstått som livsfarlige....

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...