Gå til innhold

Medlåntaker og skattefradrag


deleted

Anbefalte innlegg

Jeg har en leilighet som står på mitt navn der et familiemedlem var medlåntaker i 2021.

Er det slik at familiemedlemmet min kan føre opp hele skattefradraget på vårt lån siden jeg ikke hadde skattbar inntekt i 2021, selv om jeg står som eier og hovedlåntaker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Zeph skrev (På 22.3.2022 den 6.58):

Nei, det må delast etter ansvaret den enkelte har for lånet og beløp dei har betjent.

Det er kun ektefeller som kan fordele renteutgifter som dei vil på eit felleslån.

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bank-og-lan/lan-og-renter/#:~:text=Når ektefeller har lån sammen,det reelle ansvarsforholdet mellom ektefellene.

Samboere kan også fordele på andre måter enn eierandel under visse forutsetninger.

Fordeling av rentefradrag mellom samboere (smartepenger.no)

Sitat

I noen tilfeller kan det være at et samboerpar ønsker en annen fordeling av gjelden, for eksempel dersom en av partene har en langt høyere inntekt enn den andre. I såfall krever skattemyndighetene at paret lager en avtale - som beskriver hvordan partene deler gjelden mellom seg.

En slik avtale skal opprettes ved gjeldsopptakelse, den skal være underskrevet av begge parter og oversendes skatteetaten. Rentene skal fordeles i samme forhold som gjelden.

Men det er vel neppe relevant i dette tilfellet :) 

Lenke til kommentar

Ja, det er jo ein anna sak. Det er sjølvsagt ingen problem å fordele eit lån og derav terminbeløp og renter som ein vil, men då må det gjerast før starten på året sånn at den enkelte betalar sin del gjennom året. Du kan ikkje flytte rundt på sånt i ettertid. Dei som er gift kan flytte rundt på frådrag uavhengig av eigarandel og betjening av lån.

Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (11 minutter siden):

Ehm, det er jo nettopp det Zeph skriver? 

Å? Jeg tror ikke nødvendigvis de som leser i tråden fikk med seg at samboere kan ha en annen fordeling av gjeld og gjeldsrenter enn hva eierandel tilsier, ut fra innlegget og lenken (det står det jo at hva man faktisk har betalt er irrelevant), så syntes det var en grei info å komme med, selv om det var en liten digresjon her. Selv om det sikkert er og var åpenbart for deg er det ikke sikkert det var det for alle :) 

Endret av Hedersbrukeren
Lenke til kommentar
Hedersbrukeren skrev (23 minutter siden):

Å? Jeg tror ikke nødvendigvis de som leser i tråden fikk med seg at samboere kan ha en annen fordeling av gjeld og gjeldsrenter enn hva eierandel tilsier, ut fra innlegget og lenken (det står det jo at hva man faktisk har betalt er irrelevant), så syntes det var en grei info å komme med, selv om det var en liten digresjon her. Selv om det sikkert er og var åpenbart for deg er det ikke sikkert det var det for alle :) 

De kan selvfølgelig ha en annen fordeling av gjeld og gjeldsrenter enn hva eiernandel i boligen sier, men de kan ikke ha en annen skattemessig fordeling av gjeld og gjeldsrenter enn det faktiske ansvaret for gjeld og den faktiske betalingen av gjeldsrenter. Som er akkurat det Zeph skriver der du siterer han. 

Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (21 minutter siden):

De kan selvfølgelig ha en annen fordeling av gjeld og gjeldsrenter enn hva eiernandel i boligen sier, men de kan ikke ha en annen skattemessig fordeling av gjeld og gjeldsrenter enn det faktiske ansvaret for gjeld og den faktiske betalingen av gjeldsrenter. Som er akkurat det Zeph skriver der du siterer han. 

Jeg har ikke hevdet den første setningen inneholdt feil informasjon. Kanskje det hadde vært enklere for deg om jeg kunne hadde sitert den andre setningen? Som var den jeg gav utfyllende informasjon om, vedrørende hvilken mulighet som finnes for f.eks samboere. De kan faktisk være interessant for enkelte som leser.

Som nevnt: det som er selvsagt for deg trenger ikke være det for alle andre :)

 

Endret av Hedersbrukeren
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...