Gå til innhold

Barth Eide: – Naturlig at Norge blir med i EUs klimaklubb


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Emil said:

Hvem sier det ikke er i våre interesser å være med i slike organ? Tror du eksportnæringen vår blir behandlet bedre og nasjonale interesser blir bedre ivaretatt om vi ikke er med i dette? Da synes jeg faktisk du har forklaringsbyrden da EU er det klart viktigste markedet vårt.

Jeg ser ikke hva en miljøklubb har med å gjøre om vi blir behandlet bedre eller ikke

Vi blir jo ikke behandlet dårlig nå

Jeg har hverfall ikke hørt om at Norske diplomater blir hivd inn i fengsel, torturert eller tortalt ignorert i samtaler selv om vi ikke intill nå har ikke vært med i klubben

Jeg ser heller ikke hvofor vi skulle bli behandlet dårliere om vi ikke var med i EØS

Under pandemien ble jo en rekke land behandlet dårlig til tross for at de var medlemmer av Eu når det var snakk om levering av medisinsk utstyr  som de på forhånd hadde betalt for

Så hva mener du egentlig???

Endret av Lodium
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Emil skrev (1 time siden):

Hvem sier det ikke er i våre interesser å være med i slike organ? Tror du eksportnæringen vår blir behandlet bedre og nasjonale interesser blir bedre ivaretatt om vi ikke er med i dette? Da synes jeg faktisk du har forklaringsbyrden da EU er det klart viktigste markedet vårt.

EU er det værst svineriet som noensinne har eksistert fra norsk ståsted, for å selge varene så må  gi fra oss arbeidsplassene, tillate sosial dumping og masseinnvandringen, gi direkte penger til sosial omfordeling, gi fra oss strømmen, gi fra oss velferden og gi fra oss selvstyre. 

Og alt det dere bullshitet om at vi mangler arbeidskraft er den største svindelen i nyere historie, mangle arbeidskraft er et gode som fører til bedre arbeidsbetingelser. Vi mangler heller ikke arbeidskraft,  faktisk det stikk motsatte. 

NHO og folk som Stordalen vil alltid presse på for lavere lønninger og mest mulig arbeidsinnvandring, uavhengig av realitetene. 

Er heller ikke sånn at vi må være medlem av EU/EØS for å selge varene, efta finnes. Wto finnes. EU har også en egeninteresse ved å ha mest mulig fri handel i verden.

Endret av bruker-540634
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, bruker-540634 said:

EU er det værst svineriet som noensinne har eksistert fra norsk ståsted, for å selge varene så må  gi fra oss arbeidsplassene, tillate sosial dumping og masseinnvandringen, gi direkte penger til sosial omfordeling, gi fra oss strømmen, gi fra oss velferden og gi fra oss selvstyre. 

Og alt det dere bullshitet om at vi mangler arbeidskraft er den største svindelen i nyere historie, mangle arbeidskraft er et gode som fører til bedre arbeidsbetingelser. Vi mangler heller ikke arbeidskraft,  faktisk det stikk motsatte. 

NHO og folk som Stordalen vil alltid presse på for lavere lønninger og mest mulig arbeidsinnvandring, uavhengig av realitetene. 

Er heller ikke sånn at vi må være medlem av EU/EØS for å selge varene, efta finnes. Wto finnes. EU har også en egeninteresse ved å ha mest mulig fri handel i verden.

Man har også sett at soladariteten og påstander om fri handel over landegrensene har slått sprekker under covid pandemien da ett eu land beslagla medisinsk utstyr som skulle til ett annet eu land.

Covid-19 has strained European cooperation and unity, with EU states shutting down borders and showing reluctance to send medical supplies to the hardest-hit countries, such as Italy.

 

 

Endret av Lodium
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
joffeloff skrev (9 timer siden):

Det er naturlig at Norge styrer sin egen politikk etter nasjonale interesser, og at snyltere som utfører politikk i forhold til eget ønske om en fremtidig jobb i internasjonale organer, slik som Barth Eide, blir kastet på hue og ræv ut av politikken så fort som råd.

Dessverre er det lite som er naturlig i norsk rikspolitikk.

Norge er et lite land, vi kan ikke forsvare oss selv engang…

Hadde det ikke vært for NATO, eller nærmere bestemt USA, ville Russland og Kina tatt seg til rette på bekostning av de små (f.eks. Norge).

Den dagen USA bestemmer seg å gå ut av NATO vil den norske politikken bli styrt av russerne med mindre man integrerer seg mer med resten av Europa.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
3 hours ago, Raude said:

Norge er et lite land, vi kan ikke forsvare oss selv engang…

Hadde det ikke vært for NATO, eller nærmere bestemt USA, ville Russland og Kina tatt seg til rette på bekostning av de små (f.eks. Norge).

Den dagen USA bestemmer seg å gå ut av NATO vil den norske politikken bli styrt av russerne med mindre man integrerer seg mer med resten av Europa.

Hvorfor blander dere Eu forkjempere inn Nato i argumenter om Eu?

Nato har da ingenting med Eu å gjøre

Det finnes faktiskt en rekke land i Nato som ikke er medlem av Eu

Endret av Lodium
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Lodium skrev (2 timer siden):

Hvorfor blander dere Eu forkjempere inn Nato i argumenter om Eu?

Nato har da ingenting med Eu å gjøre

Det finnes faktiskt en rekke land i Nato som ikke er medlem av Eu

Ifølge Wikipedia er 21 av EU sine medlemsland også NATO-medlemmer. Å påstå at det er en rekke land, er derfor en smule overdrivelse i mine øyne.

Norge og Island er ikke EU-medlemmer direkte, bare EØS-medlemmer og samtidig NATO-medlemmer. 4 land er NATO-medlemmer, og søker seg inn som medlemmer av EU. Dette gjelder Albania, Montenegro, Nord-Makedonia og Tyrkia. Bosnia-Herzegovina, og Serbia er EU-kandidater og har en slags tilknytning  til NATO, men er ikke opptatt som fullverdige medlemmer.

Og som vi vel har fått med oss, Ukraina ønsker å bli medlemmer av begge, men er ikke formelt kandidater ennå. Kosovo er ute av begge, og jeg kjenner ikke til disse syn på medlemskap til EU og NATO.

Sverige og Finland er EU-medlemmer, men er nøytrale og derfor ikke NATO-medlemmer. Men pga. krigen i Ukraina, har det åpnet seg for at flere svensker og finner nå mener tiden er inne for å diskutere NATO-medlemskap.

Irland, Østerrike, Malta og Kypros er de fire andre landene som er EU-medlemmer, men ikke NATO-medlemmer. Jeg er ikke oppdatert på hvordan disse landenes innbyggere ser på NATO-medlemsskap nå, men ville undret meg om ikke det er blitt en aktuell problemstilling.

Storbritannia er NATO-medlem, men meldte seg ut av EU. Men jeg ser ikke bort fra at de vil søke seg inn i EU igjen om noen år, da det virker som mange har innsett at utmelding var temmelig dumt, og noe som vil koste dem dyrt i flere år fremover.

Sveits er EØS-medlem, men nøytrale, og vil sannsynligvis forbli det i lang tid. Men kan tenke meg at noen er begynt å bli i tvil om det egentlig er så lurt. USA og Canada er NATO-medlemmer, men vil av naturlige årsaker aldri bli EU-medlemmer.

"Out of the 27 EU member states, 21 are also members of NATO. Another four NATO members are EU applicants—Albania, Montenegro, North Macedonia, and Turkey. Two others—Iceland and Norway—have opted to remain outside of the EU, however participate in the EU's single market."

https://en.wikipedia.org/wiki/European_Union–NATO_relations

330px-EU_and_NATO.svg.png

Lenke til kommentar

EU og FN vedtar politikk som ødelegger Norge.
Vi skal avslutte oljeleting, vår hovedeksport, for å redde klimaet, og styrke Tysklands gasshandel med Russland.

Vi skal plage vår egen befolkning med bomstasjoner og manglende parkeringsplasser for å oppfylle FNs klimamål.
Selv om de fleste har elbil.
Det er selvstendighet og bevegelsesfrihet som skal forhindres, ikke forurensning. Ellers kunnet de revet bomstasjonene da bilene fikk katalysator.

Dette er egentlig en krigserklæring, men våre politikere ønsker jobb i disse organisasjonene når de taper neste valg, så de konkurrerer om å adlyde, i stedet for å protestere.

Finnes det fortsatt en norsk politiker som bryr seg om Norge?

 

PS. EUs Klimaklubb høres ut som en klubb for barn mellom 8 og 12, med månedtlig medlemsblad.
Med Blekkulf som maskot.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Barth Eide fortsetter sitt prosjekt med å underlegge Norge Brussel ja, ikke at han er den eneste.

EU-tilhengerne er dumme nok til å tro at EU vil slutte å handle med Norge hvis vi sier opp EØS, akkurat som om EU ikke er totalt avhengige av gassen og oljen vår. Vi betaler EU milliarder i direkte støtte hvert år, for at de skal ruinere økonomien vår og oljefondet. Den veien dette bærer kan vi bare vinke farvel til å ha en velferdsstat i framtida, det blir privatisering, økt fattigdom og en statsmakt som fungerer som talerør for Brussel.

Nå som vi vil få supply shock på endel råvarer på grunn av boicott mot Russland, så passer det jo godt å boicotte enda noen land, slik at vi virkelig kan få opp inflasjonen. Jeg stemmer i med forrige taler, "Finnes det fortsatt en norsk politiker som bryr seg om Norge?"

Endret av Aiven
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Klimakartell er en mer dekkende beskrivelse, som det beskrives her er det tross alt snakk om utpressingstaktikk for å tvinge annerledestenkende land til å ha samme prioriteringer som seg selv. Og prioriteringen er altså å ha de høyeste klimaambisjonene og økte klimaskatter for alle, både private borgere og næringsliv. At dette kommer i en tid med tiltagende inflasjon, råvare- og energiknapphet er ved første tanke ganske provoserende. Men så husker man at klimapolitikere (og følgelig klimajournalister) ikke akkurat er kjent for sin bakkekontakt eller på noen måte er representative for 'vanlige folks' bekymringer.

Så kanskje de rett og slett burde stifte klubben sin, derved skape enda mer politikerforakt og ytterligere marginalisere seg selv.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
joffeloff skrev (På 21.3.2022 den 12.29):

Det er naturlig at Norge styrer sin egen politikk etter nasjonale interesser, og at snyltere som utfører politikk i forhold til eget ønske om en fremtidig jobb i internasjonale organer, slik som Barth Eide, blir kastet på hue og ræv ut av politikken så fort som råd.

Dessverre er det lite som er naturlig i norsk rikspolitikk.

Dette er sedvanlige  høyrepopulistiske konspirasjonsteorier om våre folkevalgte. Hvor mange stemmer får Demokratene og dess like? Ukraina viser hvor viktig det er å slå ring om de folkevalgte. 

Endret av Jarnar
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (På 22.3.2022 den 2.48):

Storbritannia er NATO-medlem, men meldte seg ut av EU. Men jeg ser ikke bort fra at de vil søke seg inn i EU igjen om noen år, da det virker som mange har innsett at utmelding var temmelig dumt, og noe som vil koste dem dyrt i flere år fremover.

Sveits er EØS-medlem, men nøytrale, og vil sannsynligvis forbli det i lang tid. Men kan tenke meg at noen er begynt å bli i tvil om det egentlig er så lurt. USA og Canada er NATO-medlemmer, men vil av naturlige årsaker aldri bli EU-medlemmer.

Du kan trekke tilsvarende paralleller til en haug med andre organisasjoner, FN, Europarådet, ESA. 
NATO er en organisasjon som eksisterer helt uavhengig av EU.

Sveits er ikke EØS-medlem.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Jarnar said:

Dette er sedvanlige  høyrepopulistiske konspirasjonsteorier om våre folkevalgte. Hvor mange stemmer får Demokratene og dess like? Ukraina viser hvor viktig det er å slå ring om de folkevalgte. 

Ikke sammenlign norske politikere med Ukrainske Politikere

de ukrinske politkerne har i hverfall baller noe jeg tviler på de fleste Norske politikere har

Våre stakk jo til england ganske raskt etter Tyskernes Invasjon i andre verdenskrig

Norske politikere var også usedvanlig trege med å gi våpenhjelp til Ukrainia

Det er i det hele tatt utrolig at Svergie og finnland som ikke er med i Nato var før oss i å gi våpenhjelp

Usa og Storbritiania var dog enda raskere

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Jarnar skrev (55 minutter siden):

Dette er sedvanlige høyrepopulistiske konspirasjonsteorier om våre folkevalgte. Hvor mange stemmer får Demokratene og dess like? Ukraina viser hvor viktig det er å slå ring om de folkevalgte.

Når i helvete ble det "høyrepopulistisk" å ønske en fornuftig kraft- og energipolitikk, til befolkningens beste? Venstresiden har inntil veldig nylig vært mer opptatt av dette enn luftige internasjonale mål. Fordi store deler av venstre-partiene i dag er involvert i en sirkelrunk om hvor rene og prektige de kan gjøre Norge, betyr ikke det at dette er noe mer venstreside enn fornuftige strøm- og bensinpriser. Det er en helt ny greie og vi må håpe at denne massepsykosen går like fort over som den oppsto.

Ukraina viser ingen verdens ting, skaff deg et brevkurs i å argumentere hvis du først skal få meningene dine fra VG. Å kritisere og stille spørsmål ved politikeres motivasjon er en viktig del av demokratiet. Og ja, det er etter mitt syn ofte mistenkelig hva som driver dem. Når så mange får jobber i globale institusjoner senere, begynner man å lure. Vi vet at korrupsjon eksisterer, spørsmålet er hvor mange som ikke blir tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (1 time siden):

Du kan trekke tilsvarende paralleller til en haug med andre organisasjoner, FN, Europarådet, ESA. 
NATO er en organisasjon som eksisterer helt uavhengig av EU.

Sveits er ikke EØS-medlem.

Tok for gitt at Sveits var EØS-lland, men det var feil. Takk for korreksjonen der.

Poenget var at det var 6 land som var EU-medlem, men ikke Nato-medlemmer, mot 21 som er medlemmer begge steder. Det blir derfor feil å si at 

Lodium skrev (På 21.3.2022 den 23.47):

Det finnes faktiskt en rekke land i Nato som ikke er medlem av Eu

Det var altså bare noen få...

Fullstendig klar over at det er 2 forskjellige organisasjoner med tildels store forskjeller i målsetning. Men vi er nesten der at alle EU-land er Nato-medlemmer, og enda nærmere med de land som ønsker å være medlem av begge.

Og i forsvarspolitikk, så har de i utgangspunktet felles målsetning. Derfor er det mange som setter disse mellom likhetstegnet. Det Nato gjør, gjør i utgangspunktet og EU, fordi de fleste land er medlem begge steder.

Lenke til kommentar
20 minutes ago, Snowleopard said:

Tok for gitt at Sveits var EØS-lland, men det var feil. Takk for korreksjonen der.

Poenget var at det var 6 land som var EU-medlem, men ikke Nato-medlemmer, mot 21 som er medlemmer begge steder. Det blir derfor feil å si at 

Det var altså bare noen få...

Fullstendig klar over at det er 2 forskjellige organisasjoner med tildels store forskjeller i målsetning. Men vi er nesten der at alle EU-land er Nato-medlemmer, og enda nærmere med de land som ønsker å være medlem av begge.

Og i forsvarspolitikk, så har de i utgangspunktet felles målsetning. Derfor er det mange som setter disse mellom likhetstegnet. Det Nato gjør, gjør i utgangspunktet og EU, fordi de fleste land er medlem begge steder.

Jeg sa ikke en lang rekke land

jeg sa en rekke land

Litt usikker på om Albania er med i Eu

men i hvertfall Canada, Tyrkia, og USA og storbritiania er da altså en rekke land

stiller du 4 land etter hverandre så blir det en rekke med land

jeg kunne jo også sagt en gruppe land eller antallet på dem eller andre benevnelser

eller laget en tabell etter befolkningstørrelse

 

 

 

Endret av Lodium
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lodium skrev (30 minutter siden):

Jeg sa ikke en lang rekke land

jeg sa en rekke land

Litt usikker på om Albania er med i Eu

men i hvertfall Canada, Tyrkia, og USA og storbritiania er da altså en rekke land

stiller du 4 land etter hverandre så blir det en rekke med land

jeg kunne jo også sagt en gruppe land eller antallet på dem eller andre benevnelser

eller laget en tabell etter befolkningstørrelse

 

 

 

Jeg har sitert deg fra ditt eget innlegg ved å bruke siteringsfunksjonen (merk teksten man vil sitere, klikk så på "boblen" "Siter utvalg"), så du kommer deg ikke vekk fra hva du faktisk har skrevet. I mitt opprinnelige svar, siterte jeg hele innlegget ditt.

Hva du selektivt ønsker å huske eller glemme, er meg totalt uvesentlig, og jeg har ingen ønsker eller behov for å jukse. Alle kan gå tilbake å se hva du skrev, og om du editerer i ettertid, så vil det komme opp at innlegget er editert. Så heller ikke noe poeng å endre det du skrev, for å så vise til det. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...