Gå til innhold

Du må bytte blybatteriet for å få Volkswagens nye programvare


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Quote

Innkallingene vil skje puljevis. Årsaken til at det kreves bedre batteri skal være at oppdateringen til versjon 3.0 vil ta mange timer og at de vil sikre at ingen 12 volt-batterier lades ut under prosessen.

Hvorfor kan de ikke bare gjøre som alle andre verksteder i hele verden? Sette på en "battery maintainer"? :dontgetit:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Cleanupordie skrev (35 minutter siden):

Det er ike meningen at bilen skal måtte være på et verksted når 3.0 kommer. Tror dessuten også at byttet har flere årsaker enn dette.

De kunne vel ha lagt inn en liten oppdatering først, som gjør at oppdatering til 3.0 ikke starter uten at vedlikeholdslader er tilkoblet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Ruteplanleggeren tar nå hensyn til flere datakilder for å kunne si noe om føreforhold, forbruk, ladeinfrastruktur og annet underveis. Det skal gi mer presise prediksjoner.

Dette er en god nyhet!

En av de største overraskelsene for min del var da jeg solgte BMW i3 og begynte med andre bilmerker. Først da innså jeg hvor dårlige elbiler flest egentlig er. Slike ting som det jeg siterte over er absolutt en stor glede at kommer i andre biler!

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

«Med snart 500.000 ID-modeller på veiene samler de inn omtrent 60 millioner kilometer med kjøredata hver uke. Disse dataene brukes blant annet til å gjøre førerassistentene mer «menneskelige». 

Her er vw inne på noe som jeg synes er fornuftig. I tillegg synes jeg denne erfaringsdstabasen burde være forpliktet å kommunisere med landets vegvesen for autonom kjøring. Altså gjensidig forpliktende å levere til en nasjonal Big data for at alle autonome biler skal være like trygge.f.eks. argumenterer ikke Mercedes at de har bedre ABS enn andre bilmerker.Sånn burde alle bilprodusentene samarbeide om selvkjøring og de er like trygge uansett om det er dacia eller Tesla. 

Med en slik database kan f.eks tungtransport punktstrø det veidata nettopp har registrert lav friksjon. Veivesenet kan sette opp universelle forskjellige markører som hjelper bilene der kantlinjer etc kan være lite info for bilene, som vikeplikt for buss, aktsomhet for barneskole eller rett og slett midlertidige omkjøringer ved veiarbeid etc. 
 

Mye mer kan legges med av kommersielle tjenester også f.eks konsept for trygg måte å ta med haikere eller yte assistanse om man har bil med 4 hulstrekk og har slepetau. Transport kan markerer nøyaktig ledig plass / returlast og hvor dette kan leveres og fleksible kunder på opphenting kan melde slike behov for  å bli mer effektiv, bedre økonomi og miljøvennlig. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 time siden):

Om bare elbilene hadde hatt et batteri til de kunne fått strøm fra... hmmm... :hmm:

Man skulle jo tro at det var mulig ja, men kanskje dette er noe de ikke får implementert før 3.0. Altså at batteriet kun lades når bilen er i drift/kjøres. Ellers kunne jo kundene bare ladet batteriene mens den oppdaterte seg, men det er å be om for mye.

Lenke til kommentar

Hvorfor tar det flere timer å installere dette? og hvorfor blir ikke 12V batteriet ladet underveis?


Fikk en stor oppdatering til min Tesla Model 3 på julaften med mange endringer og nye funksjoner.

Installasjonen tok 25 minutter og 12V batteriet ble jo selvfølgelig ladet av hovedbatteriet under installasjonen..

Endret av Complexity
  • Liker 6
Lenke til kommentar

I følge NAF er det ganske mange elbiler som trenger hjelp med «startbatteriet”/12V-batteriet. Tyder på at svært få av dem aktivt lader dette under lading av høyvoltsbatteriene. Har ikke sett noen oversikt over hvem som gjør det? Finnes det?

Lenke til kommentar
2 hours ago, FrihetensRegn said:

Hva er forskjellene på de gamle batteriene og de nye? Er det i ren A°h kapasitet det er snakk om?

Er bare ett nytt batteri virker det som.
De frykter vel det gamle er utslitt av tidligere bugs og vil bytte dem for å hindre dem i å dø helt under installasjonen av denne oppdateringen og kansje bricke bilen.

Var jo ganske vanlig at 12V batteriet var flatt på id.3 i starten iallefall. Man måtte oppbevare nøkkelen i en metallboks for at den ikke skulle ha kontakt med bilen for da ble 12V batteriet tømt f.eks.

Sånnsett fint man får nytt batteri om de gamle allerede er oppbrukt.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Jotun said:

Nei dette må være noe ingeniørene som har designet fossilbiler litt for kebge tydeligvis sliter med å å tilpasse seg. Hvordan de i det hele tatt klarer lage bilene slik at man ikke klarer å holde liv i 12v batteriet engang er uforståelig.

Jeg vet ikke hva det skyldes, men enkelte (kanskje ikke deg?), later til å tro at alle problemene vi opplever med våre elbiler (Teslaeier her), bare skyldes en hengemyr i "fossilt design"?

Da blir spørsmålet, har Tesla også designet fossilbiler?
For du er klar over at dette er en utfordring de også lenge har slitt med?

Jeg har opplevd dette med min Tesla, og ut i fra et lite Google-søk, virker det ikke som jeg er alene.

Det virker heller som problemet har sitt opphav i at det blir mer og mer unødvendig elektronikk i nye biler (bl.a. annet dette tullet med "Autopilot"), som i sum hever strømforbruket (12V) betydelig, og trolig også bidrar til å redusere levetiden for dette internbatteriet.

 

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/12v-battery-died-while-main-battery-was-fully-charged-and-car-plugged-in-to-charger.217652/

Endret av Mind The Gap
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (4 timer siden):

Hva er forskjellene på de gamle batteriene og de nye? Er det i ren A°h kapasitet det er snakk om?

Fra MeinID wiki: 

Bei der Serviceaktion wird außerdem die 12V Batterie getauscht. Die 12V Blei-Säure Batterie (51 Ah) wird gegen eine EFB+ Batterie getauscht (49 Ah, EFB := enhanced flooded battery). Diese hat insb. bessere Eigenschaften in Bezug zur Zyklenfestigkeit und ist weniger kälteempfindlich.

Man kan jo spekulere i at de fleste merker velger at 12V forsyner bilen med strøm når den er parkert. Dette vil vare en stund, og føre til mange ladesykler - likt for en forbrenningsmotor, lades kun når motor driver dynamo.

Andre merker derimot har bilen "alltid på", og vedlikeholdslader 12V hele tiden. Da tappes fremdriftsbatteriet 2-4% hver natt, så 3 uker i parkeringshus på flyplassen og bilen er tom for strøm. 

 

Endret av Bruker-394945
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mind The Gap skrev (52 minutter siden):

Jeg vet ikke hva det skyldes, men enkelte (kanskje ikke deg?), later til å tro at alle problemene vi opplever med våre elbiler (Teslaeier her), bare skyldes en hengemyr i "fossilt design"?

Da blir spørsmålet, har Tesla også designet fossilbiler?
For du er klar over at dette er en utfordring de også lenge har slitt med?

Jeg har opplevd dette med min Tesla, og ut i fra et lite Google-søk, virker det ikke som jeg er alene.

Det virker heller som problemet har sitt opphav i at det blir mer og mer unødvendig elektronikk i nye biler (bl.a. annet dette tullet med "Autopilot"), som i sum hever strømforbruket (12V) betydelig, og trolig også bidrar til å redusere levetiden for dette internbatteriet.

 

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/12v-battery-died-while-main-battery-was-fully-charged-and-car-plugged-in-to-charger.217652/

Nei i tesla sitt tilfelle er det sikkert bare rævva design og ikke hengemyr..... 🤔

Neida, er bare at eg er automasjonsingeniør og klarer ikke skjønne hvor vanskelig dette kan være.... 

Endret av Jotun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...