Gå til innhold

Er en jernpanne noe for meg?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En jernpanne er noe jeg mener alle husstander bør ha. Gitt at du glaserer jernpannen skikkelig ved å ikke skurevaske den hver gang, og er litt mer forsiktig med varme i starten av stekingen så fungerer jernpanner veldig bra.

Jeg har også en teflonpanne som supplement, da det er mye lettere å steke ting som egg og pannekaker i teflonpanner. Men teflonpanner har typisk en begrenset levetid.

En jernpanne som blir godt tatt vare på kan gå i arv i generasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
masjoninfor skrev (15 minutter siden):

Hva mener du med skurevaske? Holder det å bruke en oppvaskbørste og varmt vann? Hva betyr det å glasere stekepannen?

Etterhvert som du bruker pannen så vil fettlaget gjennomgå det som heter termisk polymerisering, noe som i praksis betyr at oljen bli omdannet til en beskyttende hinne. Men om du skrubber pannen med børste og såpe så vil du fjerne dette laget og eksponere det røffe metallet igjen. Dette gjør pannen dårlig igjen, og utsetter den for rust som vil redusere levetiden.

Etter du har brukt jernpannen så kan du vaske den lett med varmt vann og en kost, og evt. tørke den av med papir. Må du skurevaske den med såpe og skuresvamp en gang så er det anbefalt å olje den med litt raps-/solsikkeolje og varme pannen opp på medium varme til den slutter å røyke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jernpanne skrubber du med stålskrubb og varmt vann uten såpe under og oppå. Tørk den og sett den inn med litt matolje som tåler varme, f eks palmeolje eller svinefett, så den ikke ruster og er klar til steking. Det viktige er at du får fjernet sot - som danner seg på stekeflaten i alle panner og stekejern. Soten har den dumme egenskap at når den blir varm så sitter nesten alt fast i soten. Soten er brun og matt og fjernes lett med skrubb. Soten utenpå panna bør fjernes for å redusere os. Det gjøres med en drill og f eks messingbørste. Ha på litt olje inni og på sidene og varm den opp etterpå. Ikke olje under bunnen.

Alle panner med slippmiddel (noen kalles "teflon" eller titanoksyd) skal vaskes helt rene med kost og oppvaskmiddel. Ikke hard skrubb. De settes også inn med ørlitt olje eller smult fett rett før steking.

For å fjerne soten på stekeutstyr med slippmiddel, så brukes maskinoppvaskmiddel oppløst i vann. Eller zalovann. Kok ut panna med det, og legg merke til fargen på vannet. Er det brunt, hell ut og ta nytt pulver og vann, til vannet er klart. Bruk en myk børste for å hjelpe til.

Hvis en slik panne overopphetes, bare noen sekunder over 250-300 grader, så vil belegget brennes og panna er ødelagt for alltid. Hvis den er brent kan du se en ring av matt brent belegg som du kan skrape av litt med neglen etter at du har prøvd å koke den ut. Det brente belegget vil gjøre at f eks egg sitter veldig godt fast. Senere kan det løsne skarpe flak, litt som glass, og de skal helst ikke havne i maten!

En jernpanne tåler godt overoppheting og er like fin etterpå.

Panne med keramisk belegg skal behandles etter fabrikantens angivelser. Ikke sterke kjemikalier. Ikke maskinoppvaskmiddel.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Gavekort skrev (1 minutt siden):

hehe
det er ikke så lett å vite hvor mye sot det har akkumulert seg. Men maskinoppvaskmiddel går fint å bruke.
Støpejern er ganske takknemlig og jern mot jern frigjør bare litt jern i maten. 
En stålskrubb skader ikke en jernpanne, det er bare noen som ikke liker at det lysegrå stålet kommer til syne 🙂 
Egentlig spiller det ingen rolle, man tar bare litt svinefett og brenner det inn.

Teksten fra din link forteller om et magisk beskyttende lag som er bare sot og jernoksyd. Det som står der er feil.

Hvordan restaurere jernpanne? Versjon ørtenogtjue
 
Fremgangsmåte:
  1. Fjern all synlig rust med stålull.
  2. Vask pannen grundig i varmt vann, tilsatt litt oppvaskmiddel.
  3. Tørk godt av pannen med et oppvaskhåndkle eller tørkepapir.
  4. Gni inn med fett
  5. Sett f eks pannen i ovnen på sterk varme og stek den, men husk å skru av håndtaket først om det er av tre eller noe som kan skades. Er håndtaket av jern, så la det stå på. 🙂
Hvordan rengjør man en jernpanne? Versjon ørtenogtredve:
 
Det eneste som trengs er varmt vann, Zalo eller annen oppvasksåpe, stålull, kokosfett samt litt tid.
  1. La panna stå under varmt og rikholdig Zalovann i ca 25 minutter. ...
  2. Gi jernpanna en grundig skrubb med stålull. ...
  3. Vask og skyll godt vekk all såpen.
  4. Kok opp vann i panna. ...
  5. Varm den opp igjen slik at den tørker.
Lenke til kommentar

Bare for å presisere litt: Må du skrubbe pannen så må du skrubbe pannen. Det er ikke Zalo-forbud i mine jernpanner. Men i de aller fleste tilfeller så gjør jeg ikke noe annet enn å børste den lett under varmt vann og tørke den på kokeplaten igjen. På den måten så er det enkelt å steke i pannen, og viktigst av alt så har jeg ingen slitasje eller rust.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
masjoninfor skrev (26 minutter siden):

Er det forskjell på panne av støpejern og panne av karbonstål?

Karbonstål riktig glasert kan komme ganske nærme og være som en teflonpanne, steke ett egg uten problem f.eks, riktig behandlet så kan jern og karbonstål gå i arv, det er en god investering om du er villig til og gjøre bittelitt mer jobb. 

Lenke til kommentar

Eg har ei panne i karbonstål, men det vart så mykje styr med å bruke riktig og vedlikehalde, så den blir sjeldan brukt. Smørte inn med olje og brukte den som anbefalt, men det vart hengande fast seige oljerestar som måtte skrapast eller skurast vekk, og då var belegget nesten vekke samtidig. Ved riktig bruk er det sikkert kjempegreier, men det vart aldri noko suksess her.

Synest panner i rustfritt stål er betre. Har i tillegg teflon til egg, fisk osv.

Endret av Zeph
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kanskje det beste fra begge verdener fins ? Har ingen erfaring, men har sett gordon ramsey reklamere for disse hexclad pannene.

https://hexclad.com/products/10-hexclad-pan

The HexClad 10" Pan is the perfect helper when you’re cooking something larger—searing meat, sauteing seasonal veggies, or simmering homemade sauces. It’s versatile, and you’ll find yourself reaching for it regularly when culinary inspiration strikes.

WHAT MAKES HEXCLAD THE BEST COOKWARE ON THE PLANET?

True hybrid versatility

Excellent temperature control

No harsh chemical coatings—PFOA-free

Easy to clean + dishwasher safe

Oven safe up to 500

Induction-ready

Metal utensil safe

Stay-cool handles

Backed by a Lifetime Warranty

Må innrømme jeg er litt nysgjerrig, jeg er både lat og gjerrig. 

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Altså den må jo stekes inn, bare smøre inn med olje har ikke noe for seg, vertfall ikke i så store mengder at det blir hengende fast seigt oljelim. Litt vedlikehold må påregnes, men gjort riktig så kan det være den siste stekepanna man kjøper. 

Det gjorde eg. Både på platetopp og i ovn.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Zeph skrev (11 minutter siden):

Det gjorde eg. Både på platetopp og i ovn.

Vel og bra det, men når resultatet ikke ble som det skulle så, vel det åpenbare er jo at det ikke ble gjort riktig, ikke for og prøve være et rasshøl eller noe, men det ble jo ikke riktig, jeg kjenner meg igjen i det du skriver jeg trøblet litt, men når det blir riktig så er det en god panne, og den blir bare bedre med mer og mer bruk.  

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (4 minutter siden):

Vel og bra det, men når resultatet ikke ble som det skulle så, vel det åpenbare er jo at det ikke ble gjort riktig, ikke for og prøve være et rasshøl eller noe, men det ble jo ikke riktig, jeg kjenner meg igjen i det du skriver jeg trøblet litt, men når det blir riktig så er det en god panne, og den blir bare bedre med mer og mer bruk.  

Ja, og eg skreiv jo at "ved riktig bruk er det sikkert kjempegreier", men vart som sagt ikkje noko suksess her. Basert på det er har lese av andre som har hatt utfordringar med det same så er det ikkje alltid så enkelt å få det til.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (4 minutter siden):

Basert på det er har lese av andre som har hatt utfordringar med det same så er det ikkje alltid så enkelt å få det til.

Vel det er ikke verre enn og prøve igjen, det florerer av oppskrifter der ute og det er ikke så vanskelig å få til en start glasering, ved mer bruk blir den bedre. Det viktigste er høy nok temperatur, fettet må nå rykepunktet, svi vekk olja og det er det, mer eller mindre, det er mange variasjoner av denne metoden, men dette er basisen. høy varme, fett, svi det vekk. Pannen får en mørk farge, helst bli helt svart med tid og stunder det er glaseringa. 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...