Gå til innhold

Homenet: 10, 5, 2,5 Gbps - CPE og ytelse


Anbefalte innlegg

Noen som kjenner til hvilken CPE Homenet bruker til de 3 nye "multi-gig"-abonnementene de lanserte i uken som var?

Det er jo slettes ikke sikkert de ender på samme plattform som pilotkundene fremover, men likevel interessant å vite hva man har brukt. Antar en evt. NDA er løftet så de som evt har deltatt kan dele erfaringer her i forumet?

Dersom de holder seg til ZyXel har de jo modellen AX7501-B0 som ser egnet ut til dette bruket), og denne føres av minst 1 distro her i landet:
https://service-provider.zyxel.com/global/en/products/wifi-system/mpro-mesh-wifi-gateways/ax7501-b0

Kan se ut som Altibox allerede bruker denne, så det er vel ingen stor overraskelse om Homenet også gjør det.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
inside_446486 skrev (På 20.3.2022 den 10.38):

Noen som kjenner til hvilken CPE Homenet bruker til de 3 nye "multi-gig"-abonnementene de lanserte i uken som var?

Midt i sommervarmen har Homenet kjørt en e-postkampanje der de pusher de nye abonnementene, og i reportasjen de har laget vises et bilde av en CPE som ser veldig ut som AX7501 - de har også oppdatert homenet.no med utstyrsinformasjon og der er også AX7501 nevnt - så da ble vel spørsmålet om CPE besvart (lenker under). :) 

I og med at dette i motsetning til tidligere 10 Gbit-PR-stunt fra andre mindre og større aktører nå ser ut til å være tilgjengelig til en pris som er realistisk å betale for en privat husstand, er jeg nysgjerrig på om noen her på forumet abonnerer på disse tjenestene? Og kan dere i så fall dele noen erfaringer med den praktiske ytelsen for klienter som tilkobles (kablet) med 2,5 Gbps eller høyere? Brukes AX7501 eller eget utstyr, i så fall hva?

HomeNet lanserer 10 Gbit/s – fremtidens netthastighet (reportasje.no)
Oppkobling av utstyr – HomeNet

Lenke til kommentar
  • inside_446486 endret tittelen til Homenet: 10, 5, 2,5 Gbps - CPE og ytelse

Har selv etterspurt dette siden de først la ut info om dette tilbake i mars, er tilkoblet et prosjekt i Oslo som ble ferdigstilt for litt over et år siden men de har ingen ETA eller mer info om tilgjengelighet. Får vel anta at Waystream 48port switchene de bruker i sentralen her har SFP+ porter slik at de bare kan bytte modul men kanskje båndbredde inn i sentralen må oppgraderes. Ser at i noen helt nye prosjekter så er de nye hastigetene tilgjengelige.

Litt vel forenklet og ikke så veldig realistisk den e-post kampanjen de har kjørt, i forhold til hva som faktisk behøves av relativt dyrt 10gig utstyr og kompatibelt kablet nett for å kunne utnytte linja. Artikkelen viser stort sett frem Wi-Fi enheter og Zyxel Wi-Fi 6 mesh utstyret de også viser frem har vel bare en 1gig port og uansett er man vel langt unna å kunne se noe i nærheten av 10gig på wifi.

Kjører selv i dag egen SFP rett i en UDM-Pro, tenker å gjøre det samme med en eventuell 10gig linje, ser ut som AX7501 også kommer med standard SFP+ cage så da er det vel enkelt å ta ut denne og sette denne rett i UDM`en.

 

 

 

Lenke til kommentar
fiboan skrev (22 timer siden):

Får vel anta at Waystream 48port switchene de bruker i sentralen her har SFP+ porter slik at de bare kan bytte modul men kanskje båndbredde inn i sentralen må oppgraderes. Ser at i noen helt nye prosjekter så er de nye hastigetene tilgjengelige.

Kjører selv i dag egen SFP rett i en UDM-Pro, tenker å gjøre det samme med en eventuell 10gig linje, ser ut som AX7501 også kommer med standard SFP+ cage så da er det vel enkelt å ta ut denne og sette denne rett i UDM`en.

Takk for info. 
 

Det er vel kanskje et hopp til 2,5 Gbps som er mest aktuelt å vurdere i private hjem. Tenker da på folk som vil sikre at husets mest «aktive bruker» har dedikert 1 Gbps og ikke forstyrrer resten av huset. Evt samme vurdeing hos huseier som deler aksess med leietagere.

Nyere installasjoner ser ut til å bruke switcher med SFP+ mot sluttbruker, mens de som ble installert for noen år tilbake har SFP-porter mot brukere og 2 x SFP+ til 10 Gbps uplink. Det er altså en viss overbooking - ingen big deal siden størstedelen av brukermassen sjelden eller aldri makser ut linja. Har ikke merket noen avgrensing i kapasitet i «last mile» de årene jeg har hatt denne kapasiteten, og det merkes heller lenger opp i kjeden.

Dersom jeg selv skulle vurdert en oppgradering en gang skal jeg nok gjøre som i dag og terminere aksessen i eger utstyr via UTP mot CPE fra Homenet.  Hos meg har denne rollen som en ren «mediakonverter» til daglig - og som en backup dersom mitt eget utstyr skulle feile helt. Fiber rett i egen brannmur er heller ikke fleksibelt nok, men det hadde vært en «clean» løsning.

Lenke til kommentar
tingo skrev (21 timer siden):

Du bør jo også spørre om hva slags uplink de har. Hjelper lite med 10 Gig til hver leilighet hvis uplinken bare er en (eller to ) 10 Gig. :)

I praksis tror jeg 10 Gbps forblir et nisjeabonnement som noen få anskaffer og enda færre klarer utnytte i praksis, så de har nok god tid på å oppjustere uplink-kapasiteten. I mellomtiden vil man kanskje gradvis ende opp med en «dårligere» teoretisk overbookingsfaktor enn man har i dag, uten at majoriteten merker noe særlig til disse forholdene da de knapt konsumerer nok til å fylle en 100 Mbit-aksess.

Da tenker jeg på de som skaffer «10 Gbit» for å være «bedre enn naboen», kunne si til andre at man har det, eller føle seg «fremtidsrettet». Om de vil får de vel få lov til det. Er vel egentlig bare fint om noen kan trygge bunnlinja til Homenet så de har råd til oppgraderinger på andre områder der det kanskje behøves mer.  :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
On 20.4.2024 at 9:34 AM, inside_446486 said:

Snart 2 år etter lansering er jeg litt nysgjerrig på om noen her inne har opparbeidet erfaring med et "Tera"-abonnement (og utstyr) fra Globalconnect og kan dele dette?

Jeg bar bedt om  få det men de vil ikke selge meg selv om jeg har gigabit fra dem idag

Lenke til kommentar
-Night- skrev (4 timer siden):

Jeg bar bedt om  få det men de vil ikke selge meg selv om jeg har gigabit fra dem idag

Interessant. Bor du i boligblokk eller frittstående hus? Det koster dem vel skjorta å oppgradere switcher og samband, men de har jo også markedsført dette ganske tungt en periode så burde jo være glade for etterspørsel. Kanskje det koster mer enn det smaker?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...