Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bolig med forskjellige oppvarmingsmodaliteter (gulvvarme, balansert vent., varmepumpe) - hvordan stille inn?


Anbefalte innlegg

Hei!

Som nevnt i emnet over har jeg tre forskjellige oppvarmingsmodaliteter. Gulvvarme/varmefolie (enn så lenge med «dumme» termostater på vegg) i begge etasjer, balansert ventilasjon (Nilan Compact Nordic XL)) og varmepumpe (Panasonic, luft-luft, multisplit med én utedel og to innedeler). Hvilken modalitet bør stå for mesteparten av oppvarmingen?

Jeg er redd for at jeg nå har innstilt gulvvarmen såpass høyt (23 gr) at varmepumpen ikke varmer. 100% gulvvarme som oppvarmingskilde blir kanskje veldig dyrt i lengden? Jeg tenker vel at varmepumpen bør stå for mesteparten av oppvarmingen?

Hvordan bør dette stilles inn grovt snakket? Gullvarme et par grader lavere enn ønsket romtemperatur (innstilt tempereratur på balansert ventilasjon og på varmepumpen)? Tips?

 

Takk for innspill 😃

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med mindre du har eget kjøleaggregat på ventilasjonen klarer den ikke kjøle ned lufta. Hvertfall ikke til lavere enn utetemperaturen. På mitt anlegg akkurat nå ser jeg temperaturen dropper ca 3.5 grader mellom avtrekk og tilluft. Dette med en utetemp på 5 grader. Det er ikke noe poeng at tilluft skal være like varm som avtrekk, som regel vil man ha en differanse her. Ventilasjon er ikke oppvarming da luft flytter svært lite varme. Jeg ville justert sånn at varmepumpe står for det meste av oppvarming. Gulvvarme er mest gunstig på ca 20 grader som en grunnvarme, men spørs om det er kabler eller vannbåren med varmepumpe. Lavere temp på kabler og høyere hvis det er via VP pga virkningsgrad.

Lenke til kommentar
Anterialis skrev (3 timer siden):

Jeg har blitt fortalt av de som installerte anlegget at ventilasjonen klarer kjøle ned lufta et par-tre grader. Dersom dette stemmer virker vel systemene mot hverandre?

Det er vanskelig å skrive noe fornuftig svar på det du lurer på. Du må beskrive systemene bedre, helst med merke og modell. Er det montert luft til luft varmepumpe og elektriske (gulv-)varmekabler?

Et ventilasjonsanlegg bidrar vanligvis med å senke innetemperaturen når det er kaldere ute enn inne og motsatt.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Ei varmepumpe leverer uansett meir effekt per kWh brukt, så om kostnad er eit poeng så får du mest for pengane ved å bruke den mest  mogleg og golvvarme minst. Men golvvarme gjev god komfortvarme, så om det er av interesse kan du prøve deg fram med ulike settpunkt for termostatane. Om dei kun føler på romtemperatur så blir det litt vanskeleg å regulere. Har du sjekka om dei har golvsensor?

Pass på at varmepumpa ikkje står på Auto og byrjar kjøle ned om temperaturen blir høg nok.

Uansett må du nok prøve deg fram for å sjå kva som fungerer. Eg ville starta med å passe på at varmepumpa er på nok til at den står for det meste av oppvarminga, så justere på golvvarmen etter komfort.

Lenke til kommentar

Som det nevnes så er varmepumpa den komponenten som er mest effektiv av det du har. Gulvvarme bør kun være for komfort og ikke for primær varme. Kanskje med unntak av bad der det er litt ubehagelig med bare føtter på kjølige fliser. Jeg antar at termostatene for gulvvarmen har tilkoblet gulvføler. I så fall kan temperaturen settes så langt ned som mulig så lenge det fortsatt er komfortabelt å gå på gulvet. Det finnes også muligheter for mer smarte løsninger med smarttermostater og smartstyringer for varmepumpe om man ønsker enda mer kontroll og samspill og kan også justeres etter hvordan bruken av huset er.

Lenke til kommentar
kremt skrev (4 timer siden):

Med mindre du har eget kjøleaggregat på ventilasjonen klarer den ikke kjøle ned lufta. Hvertfall ikke til lavere enn utetemperaturen.

Dette stemmer nok bra. Men jeg har allikevel valgene «kjøling», «varming», og «auto» (jeg bruker sistnevnte). Jeg forstår at ventilasjonsaggregatet ikke kan skape varme eller kulde, men det gjør vel det den kan for å varme/kjøle, enten ved å ta kald luft utenifra (kjøle) eller kjøre mest mulig luftgjenbruk (fra inneluften)? Det er dette jeg ikke helt forstår, dersom jeg setter ventilasjonstemperaturen på e.g. 19 grader, og varmepumpen på 23 grader, kan det høres ut som at varmepumpen vil forsøke å ta temperaturen opp (varme) mens ventilasjonsaggregatet forsøker kjøle luften ned (kjøre kald uteluft (5-10 grader disse dagene) inn i boligen). Om apparatene skal motvirke hverandre blir det vel ineffektivt og dyrt i lengden.

Zeph skrev (1 time siden):

Pass på at varmepumpa ikkje står på Auto og byrjar kjøle ned om temperaturen blir høg nok.

Dette er også et poeng. Jeg ønsker forhindre at noen av enhetene (varmepumpe, gulvvarme, ventilasjon) motvirker hverandre, snarere at de alle hjelper hverandre være mest mulig effektivt. Det er dette jeg lurer på hvordan jeg får til / hvordan jeg skal stille inn.. 

Zeph skrev (1 time siden):

Om dei kun føler på romtemperatur så blir det litt vanskeleg å regulere. Har du sjekka om dei har golvsensor?

Jeg hører med elektrikeren om det også er sensor i gulvet. Jeg tok for gitt at det kun er sensor i den boksen på veggen (hvor jeg stiller temperaturen).

mobile999 skrev (2 timer siden):

Du må beskrive systemene bedre, helst med merke og modell.

Enig, beklager latskapen:

Ventilasjon: Nilan Compact P Nordic XL (eller noe i den duren..)
Varmepumpe: Panasonic multisplit (to innedeler, én i himlingen i stua/kjøkken (CS-Z50Ub4EAW) og én på soverommet (CS-TZ25WKEW) og én utedel (usikker på typen..). 
Gulvvarme: Varmefolie, «Devifoil». «Dum» termostat (mTemp PH Universal) på veggen, usikker på om jeg har sensor i gulvet. 
 

Så hvordan bør jeg da stille inn enhetene? Dersom jeg ønsker 23 grader i boligen, bør varmepumpen stå på auto 23 grader, gulvvarmen på e.g. 20gr, og ventilasjonen på det samme som varmepumpen (23)? Jeg leser i brukermanualen at ventilasjonen (Nilan) bør stå 2-3 grader under komforttemperatur (som vel i mitt tilfelle betyr 23 grader) da dette hadde noe med vinterdrift å gjøre (???). Jeg kan skru av kjølemodusen på Nilan-aggregatet så den ikke begynner å tulle, og varmepumpen kjøler ned om det blir for varmt på sommeren..

 

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar

Jeg setter ventilasjon på 16 om vinteren og 18 om sommeren. Setter på ECO-modus. Hvis det blir mer enn 3 grader kaldere enn satt temp vil den koble inn varmelement for å holde det på minimum 13 grader (ved innstilt 16). Ganske økonomisk, og funker bra for meg. De fleste agggregat har tilleggsvarme, tror mitt har ca 1300 watt, men den bruker bare akkurat nok til å holde en gitt temp. På det kaldeste tipper jeg den bruker 3-4 kWh ekstra per døgn på dette, ved utetemp på 15-20 minus. I ditt tilfelle hvor du sier du bruker inntemp på 23 ville jeg satt aggregatet på 20. Når tilluften er kaldere enn inneluften vil den blande seg bedre da den kommer ut ved taket. Den kobler også inn tilleggsvarme for å holde kanalsystemet fritt for kondens, som kan være et problem ved lave vintertemperaturer og lav vifteinnstilling.

Lenke til kommentar

23 grader synes jeg var mye men du har kanskje en bedre halvdel som vil ha det litt varmere. Noe av det beste forbruksmessig er å senke temperaturen noe.

Hvis jeg skulle bestemt helt etter egne premisser hadde jeg hatt komforttemperaturen (varmepumpe) på 20 grader, gulvvarme på 16-18 grader bortsett fra bad, der kunne det vært 22-23 grader. Ventilasjonen har nok lite å si jeg antar den har varmegjenvinning, men i utgangspunktet likt som komforttempen eller noe under.

I tillegg ville jeg hatt funksjoner for nattsenk og dagsenk, og en egen feriemodus kun for frostsikring. Varmtvannsbereder ville jeg også hatt styring på der den primært kun står på om natta.

Lenke til kommentar

Ja det kan godt være vi har det varmere enn gjennomsnittet 😊 22-23 synes jeg er flott inne. 
 

Larzen_91 skrev (59 minutter siden):

I tillegg ville jeg hatt funksjoner for nattsenk og dagsenk

Dette er jeg usikker på om stemmer. Han fra Nilan sa i alle fall at dette ikke er kostnadseffektivt om strømprisen er jevn. Det koster like mye å varme boligen opp igjen som du sparer på å senke ned, sa han. Iom. at vi har et lavenergihus tar det ganske lang tid før varmen går ned selv om vi skrur av alt, så tror ikke dette er hensiktsmessig hos oss… Det er sånn jeg har forstått det i alle fall.. 

Jeg husker også at han fra ventilasjonsfirmaet sa at han ikke anbefalte meg å kjøre temp lenger ned enn 19 grader. Husker ikke / forstod ikke argumentet dog..

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar

Å la varmepumpa gå døgnet rundt er stort sett anbefalt.

https://www.varmepumpeinfo.no/riktig-bruk-av-varmepumpen/nattsenking-med-varmepumpe

https://www.nrk.no/livsstil/skrur-du-varmen-opp-og-ned_-1.14272603#:~:text=– Boliger med varmepumpe bør derfor,å senke temperaturen noen grader.

Sitat

– Ikke skru varmepumpa av og på. Det beste for varmepumpa er jevn drift. Da sparer du mest strøm, sier Einar Gulbrandsen i Norsk Varmepumpeforening.

Hvis du senker temperaturen mye på natta, må varmepumpa jobbe veldig hardt når du skrur den opp igjen på morgenen, forklarer han.

 

Lenke til kommentar
Anterialis skrev (2 timer siden):

Ventilasjon: Nilan Compact P Nordic XL (eller noe i den duren..)
Varmepumpe: Panasonic multisplit (to innedeler, én i himlingen i stua/kjøkken (CS-Z50Ub4EAW) og én på soverommet (CS-TZ25WKEW) og én utedel (usikker på typen..). 
Gulvvarme: Varmefolie, «Devifoil». «Dum» termostat (mTemp PH Universal) på veggen, usikker på om jeg har sensor i gulvet. 

Jeg antar at ventilasjonsaggregatet har innebygget varmepumpe. Du må sørge for at det ikke begynner å kjøle når luft-luft varmepumpen varmer boligen. Du skal bruke luft-luft varmepumpen til å varme boligen, ikke varmekablene.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (12 minutter siden):

Jeg antar at ventilasjonsaggregatet har innebygget varmepumpe

Det har jeg ikke lest noe om, men det har kansnje en liten varmepumpe som gir litt varme?? Vet ikke om det har noe med saken å gjøre, men hvorfor anbefaler brukermanualen (Nilan) å sette temp. et par-tre grader under temperaturen i huset? Spesielt om det har en varmepumpe innebygget som kan benyttes til å lage varme? 

Lenke til kommentar
Anterialis skrev (1 time siden):

Ja det kan godt være vi har det varmere enn gjennomsnittet 😊 22-23 synes jeg er flott inne. 
 

Dette er jeg usikker på om stemmer. Han fra Nilan sa i alle fall at dette ikke er kostnadseffektivt om strømprisen er jevn. Det koster like mye å varme boligen opp igjen som du sparer på å senke ned, sa han. Iom. at vi har et lavenergihus tar det ganske lang tid før varmen går ned selv om vi skrur av alt, så tror ikke dette er hensiktsmessig hos oss… Det er sånn jeg har forstått det i alle fall.. 

Jeg husker også at han fra ventilasjonsfirmaet sa at han ikke anbefalte meg å kjøre temp lenger ned enn 19 grader. Husker ikke / forstod ikke argumentet dog..

Ja, det er jo klart at i en moderne og godt isolert bolig med lite varmetap er jo gevinsten mindre. En modus for frostsikring om man er på ferie eller helgetur er nok fortsatt noe å hente på vil jeg tro uten at jeg har regna noe på det. Men det å skru av/ned gulvvarme vil nok være greit, slik at pumpa står for varmen. Kanskje med unntak av badet. La oss si at dere legger dere 11-12 på kvelden, så skrus gulvvarmen av ved midnatt. Er det da et stort behov for gulvvarme neste morgen før dere reiser av gårde på jobb/skole? Hvis ikke kan jo denne stå avslått frem til dere kommer hjem (eller litt før egentlig). Så det reelle varmebehovet i gulvet er fra 16-24 f.eks.

Lenke til kommentar

I perioder der jeg normalt sett ikke er i rommet varmepumpen står, altså natt og dagtid i uken, kjøres viften på varmepumpen litt høyt. Gir bedre spredning og sirkulasjon av varmen (har varmepumpen i stua, hvor det også er opptil 3,7 m elns under taket på det høyeste - varmepumpa står vel sikkert på rundt 2,5 meters høyde). Varme stiger opp, mens innedelen tar inn luft ovenfra.... 

Setter jeg varmepumpa på 20 grader og automatisk regulering av viftehastighet, blir det 20 grader der jeg har en temperaturmåler i andre delen av rommet. Setter jeg den på 20 grader og manuelt styrer opp viften litt, blir det gjerne i hvert fall et par grader høyere i andre delen av rommet....

Lenke til kommentar

Jeg er forundret.. Kjører du varmepumpe / ventilasjon på Auto?
Hva oppnår du med det tror du?
Vær oppmerksom på at 'auto' meget ofte (som regel) vil motarbeide seg selv og andre enheter..
Det bør være så enkelt at hvis du har behov for oppvarming (høst / vinter / vår) så setter du begge enheter på oppvarming. Termostaten(e) vil da hjelpe deg til temperaturen du ønsker. 
Trenger du nedkjøling (vår / sommer / høst) så benytter du alternativet nedkjøling. 
Du vil NEPPE betale for at en av enhetene ønsker det varmere og den andre ønsker det kaldere.. Da blir strømregninga di fort HØY.
 

Lenke til kommentar
Anterialis skrev (57 minutter siden):

Det har jeg ikke lest noe om

Den har innebygget varmepumpe. Det er derfor den kan kjøle litt.

Anterialis skrev (57 minutter siden):

hvorfor anbefaler brukermanualen (Nilan) å sette temp. et par-tre grader under temperaturen i huset?

Hvilket punkt og side i manualen står dette?

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...