Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

dekktrykk tungt lass


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
5 hours ago, stamkunde said:

Når man fyller luft så kan man definere lufttrykket ut i fra om det er en person i bilen eller 4 personer. Jeg regner med 4 personer også gjelder når man kjører et tungt lass med hengeren og 1 person i bilen?

For de som ikke pleier å justere dekktrykk etter antall pasasjerer flere ganger for dagen, må man fylle trykk for fulltantall pasasjerer. Det uansett bedre med for mye luft enn for lite. 

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (8 minutter siden):

Jeg har økt lufttrykket fra 2,3 til 3,3 på bakhjulene. Samt det er jo fylt I baksetet og bagasjerom med diverse. 

Hva slags bil (merke/modell/motor/årgang) og dimensjon på dekkene?

Hva oppgir bilfabrikanten at skal være trykk ved fullastet bil? Hvis 2.3 er trykket ved tom bil, høres 3.3 for mye ut. 

Hva slags henger skal du koble til? Enkel- eller tvillinghjulsett?

Ved å holde deg innenfor oppgitte maks-vekter for vogntoget (dvs. bil pluss henger, husk forskjell på maksvekt for henger med/uten påløpsbrems) og korrekt vektfordeling i bil og henger samt vekt på kulen, skal fabrikantens oppgitte dekktrykk kunne følges. Man kan øke dekktrykket litt når det er kaldt.

Belastingen på hengerfestet (kulen) skal normalt ligge rundt 50-75* kg for å sikre at hengeren holder seg fast på kulen. Vekt på kulen over det som er angitt fra fabrikant vil påvirke forhjulenes gripeevne negativt ved akselerasjon (forhjulsdrevet bil), svinging og brems. Frontlysene kan ‘peke til himmels’ og blende motgående trafikk samt at man risikerer at hjulopphenget (fjærer, dempere) bak ‘bunner’ i dumper.
 

*Personbiler (og lette varebiler) har typisk 50-75 kg mens større biler (eks. amerikanske trucker som Fords F-serie) har noe mer.

Lenke til kommentar

3,3 Bar høres alt for mye ut. 

En vanlig personbil har ofte LastIndex 90-100 (600-800kg/dekk) med oppgitt makstrykk rundt 3,6-4 Bar, og husk på at trykket i dekk øker noe når lasten øker. Makstrykk på dekket er ikke en veiledning for hva dekktrykket på kjøretøyet bør være. Om du overfyller dekkene dine er det vesentlig større sjanse for punktering eller at dekket ikke tåler belastningen av vekten i kombinasjon med lufttrykket og blir ødelagt/skadet/feilslitt når du kjører.

I tillegg vil overfylte dekk miste mye av støtdempingen i kjøretøyet, og vil gi høyere slitasje og belastning på dempere, oppheng, hjulager osv. 

Hvis jeg var deg, ville jeg holdt meg til produsentens anbefaling, og fyllt opp til full last om du skal kjøre med fullastet bil og henger.. (OBS: Noen personbiler har ikke tilltatt vogntogvekt som er høy nok til å fullaste både bil og henger, så det kan være lurt å sjekke det også)

Og ang. kula: Du skal ha kuletrykk, fordi et understyrt vogntoget er svært krevende å kjøre med og kan være direkte farlig.

Lenke til kommentar

Hvis man ser i vognkort m.t.p lasteindex, akselvekt, vogntogvekt og tillatt kulevekt, så kan man fort konkludere med at dekkene blir utsatt for minimalt med belastning ved kjøring med tilhenger. Ellers hadde det vært krav til dekk med høyere LI hvis bilen har hengerfeste.

Fyller du også 3.3 bar når du har 1 passasjer i baksetet?

Konkulsjonen er at du er på feil dekk. Du bør bry deg mer om dekktrykket på tilhengeren. Og ikke minst dekktilstand og bremser. Det er ofte her det går galt.

 

Lenke til kommentar
Mekker`n skrev (13 timer siden):

Hvis man ser i vognkort m.t.p lasteindex, akselvekt, vogntogvekt og tillatt kulevekt, så kan man fort konkludere med at dekkene blir utsatt for minimalt med belastning ved kjøring med tilhenger. Ellers hadde det vært krav til dekk med høyere LI hvis bilen har hengerfeste.

Fyller du også 3.3 bar når du har 1 passasjer i baksetet?

Konkulsjonen er at du er på feil dekk. Du bør bry deg mer om dekktrykket på tilhengeren. Og ikke minst dekktilstand og bremser. Det er ofte her det går galt.

 

da har jeg sikkert tolket det feil. Men jeg regner med siden oversikten over dekk trykk på bensinstasjoner  til forskjellige biler og passasjer forteller det som er riktig. Når man setter tilhenger på bilen med vekten, så får du en ned-signing bak på bilen. 

Normalt skulle jeg hatt 1,9 og 2,3 i lufttrykk når det er en person i bilen. 

Men jeg tolket med henger og fullastet så fulgte jeg 4 person i bil prinsippet der det står 2,3 lufttrykk i for dekkene og 3,3 lufttrykk i bak dekkene. 

Selvsagt har jeg satt riktig luftmengde på dekkene på tilhenger også ved tung-last. 

Endret av stamkunde
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...