Gå til innhold

– På tide å børste støv av hydrogenbilsatsingen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor blir det av titanbilene? De er jo også basert på gryteklar teknologi.

Ved å gå vekk fra gammeldags stål og bruke titan blir bilene lettere og ruster ikke. Dette er noe alle bilister har ønsket seg.

Lukk ørene for negative folk som påpeker at titan blir for dyrt i biler, la oss krevet at bilfabrikantene starter å bygge titanbiler med dieselmotorer i dag!

😎

  • Liker 6
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (27 minutter siden):

En hydrogenbil som kjører på hydrogen produsert ved elektrolyse bruker omkring 3 ganger mer elektrisitet per km. Nei takk til høyere strømpriser!

Men med hydrogen kan du produsere drivstoff når strømprisene er lave, så kan du lagre den og forbruke den når strømprisene er galskap høye.

#Personlig: Tror garantert hydrogen er hva vi må lande på, teknologien er fremdeles ung, men den har store potensialer om vi bare kan videreutvikle den. Først må det vel bli litt mer liberal aksept rundt hydrogen, så vil det nok komme flere aktører som våger å satse, som igjen vil fremme nye gjennombrudd. 

Føler det er litt samme mentalitet rundt kjernekraft, folk er redde for teknologien som hindrer teknologien/bremser til å bli hva den kan bli.

Lenke til kommentar

Masse usaklige argumenter i denne tråden

Poenget med å vurdere hydrogen er at det kan lagres for senere bruk

At noen foreslår batteri til contenierlast er ett latterlig argument

skulle man liksom skifte batteri midt til havs eller lade dette dersom det er kun batteri en skal bruke?

Det er heller ikke slik at energi behovet er like stort i Europa eller Norge i alle sesonger

ifølge Argumentene til enkelte her inne bruker vi og europa like mye strøm på sommeren som på vinteren

og det er jo feil.

Og om ikke man skulle bruke hydrogen så burde andre komme opp med ett annet realistisk alternativ som ikke slipper ut co2

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
storken skrev (5 timer siden):

Hydrogen vil alltid være fremtidens energibærer - fordi den er for ineffektiv, dyr og usikker til at den kan bli dagens.

Hva slags tull er dette? Når hydrogenet er å få på en "bensinstasjon" og en der kan velge mellom bensin, diesel, strøm og hydrogen, hva vil man da velge? Vil man velge bensin som i bilen har en virkningsgrad på ca 20%, eller diesel som har ca 25%, eller strøm som en kan få ca 80% ut av eller hydrogen som en kan få ca 40% ut av?

Nå skal jeg overaske alle med svaret. Det kommer an på hva hver enkelt koster per kWh! Om en forlanger at en skal få ut 10 kWh av hver av dem må og bensin koster 100, så vil diesel koste 80, strøm 25 og hydrogen 50 når effektiviteten legges til grunn. Bensin er billig å distribuere, ca 400.000 kWh per tankbil og i pumpen ca 200 kWh/minutt. Diesel ca det samme. Strøm koster ca kr 3 å sende på nettet til bensinstasjonen for 10 kWh. Ladehastighet er ca 2,5 kWh/minutt (lader med 150 kW). På grunn av lav ladehastighet blir prisen per kWh høy på en hurtiglader, i området 3 til 8 kr per kWh (i stedet for inngangsprisen på strømmen til stasjonen som er ca kr 1 (normale tider)). En pumpe på en hydrogenstasjon klarer gjerne 100 kWh/minutt, altså veldig mye mer effektiv enn en strømlader. En tankbil med komprimert hydrogen kan frakte kun 40.000 kWh og ca 133.000 kWh om hydrogenet er flytende. Altså langt mindre enn for bensin og diesel, og når transporten er mye mer komplisert (komprimert elle flytende) så blir transportkostnaden i området 13 ganger for komprimert hydrogen og ca 5 ganger for flytende hydrogen.

Når en lager hydrogenet har en tilgang på billig strøm i store kvanta (om noen år), for eksempel 20 øre per kWh. Pris på hydrogen før komprimering antas å ligge på det doble av strømpris (ref NEL), alts 40 øre per kWh. Dette er jo en veldig lav pris i forhold til "pumpeprisen" for strøm på hurtigladeren (3 til 8 kr/kWh). Det som ødelegger for hydrogenet er kostbar distribusjon. En kan se på dagens priser på "bensinstasjonen" som kan være ca 3 kr per kWh for hydrogen og 3 til 8 kr for strøm. Hvis en tar hensyn til forskjellig virkningsgrad for batteri og brenselscelle justeres pris på hydrogen til 5 kr per kWh. Om noen år er prisen på selve hydrogenet nede på ca en tredjedel. Men det reduserer ikke distribusjonskostnadene som er en meget stor del av "pumpeprisen".

Hydrogenet kan også lages på bensinstasjonen, men da er strømprisen en helt annen, for eksempel 1 kr per kWh. Både elektrolyse og komprimering vil være langt mindre effektiv i et lite anlegg, slik at prisen per kWh blir 3,50 kr og enda mer ut til pumpen.

Def fleste elbiler lades hjemme og her kan en forvente en pris på 1,25 per kWh (normale tider).

Sikkerheten for hydrogenbiler er ikke noe problem (med et lite spørsmålstegn for stasjonene).

Summa summarum! Selv om pumpeprisen om noen år reduseres til det halve på "bensinstasjonene", så vil ikke hydrogenbiler kunne konkurrere noen gang! For langdistanse og tyngre kjøretøyer har hydrogen gjerne en fremtid.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...