Gå til innhold

Anbefaling nytt mesh nettverk


Anbefalte innlegg

Trenger en anbefaling på mesh nettverk, har veldig lite peiling på dette eller nettverk generelt.
Etter at altibox oppgraderte hjemmesentralen har dekningen i huset blitt dårligere + at alle smart dingsene om går på 2,4 ghz sluttet å virke.
Hus ca 130m3 grunnflate + full innredet kjeller.  
Har kikket litt på TP-Link Deco M5 da det ser ut til å være lett å sette opp samt at man kan bruke gjestenettverket som eget 2,4 ghz nett, som trolig gjør det enklere å sette opp alle smart dingsene igjen.
TP-Link Deco M5 Mesh system - Routere - Komplett.no
Det er dessverre uaktuelt å trekke kabler til noe annet enn den første boksen, der jeg også har det mest båndbreddekrevende utstyret. Kravet til hastighet i resten av huset er er betydelig lavere(2.4ghz luftmålere, brytere, varmestyring og litt surfing på pad) 

Noen med erfaring med Deco M5 evt andre forslag til løsninger? Ikke for avansert

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har Altibox og Deco M9+ og har veldig god erfaring med den. Anbefales over M5 da du har egen "backhaul" kanal på M9+ så det gir noe bedre performance. Har omtrent samme størrelse hus. 

Min erfaring er at Deco M9+ er veldig lett å sette opp og det er super stabilt hos meg. Har satt Altibox hjemmesentralen i bromodus og bruker Deco M9+ som ruter. Du må ha kabel fra Hjemmesentralen til første node. Deretter er det fritt valg med kablet eller trådløst. Jeg har kabel til en node i andre enden av huset + trådløst til en node i kjelleren. Fungerer finfint.

https://www.prisjakt.no/product.php?p=5290280

Endret av cacb
Lenke til kommentar
23 minutes ago, -marius- said:

Trenger en anbefaling på mesh nettverk, har veldig lite peiling på dette eller nettverk generelt.
Etter at altibox oppgraderte hjemmesentralen har dekningen i huset blitt dårligere + at alle smart dingsene om går på 2,4 ghz sluttet å virke.

2,4 GHz smartdingsene skal ikke slutte å virke etter en oppgradering. Ville startet med å ta en tilbakestilling til fabrikkinnstillinger av Altiboxboksen. Så sjekket med inSSIDer eller tilsvarende om boksen velger en kanal som har ledig kapasitet. Logg inn på dine sider og se om alle innstillinger er som de skal være.

Når det er sagt, har du ganske stor bolig som skal dekkes, så mesh kan være veien å gå. Men dersom dette har funket med Altiboxboksen tidligere, ville jeg startet med det jeg foreslår over.

Lenke til kommentar

Jeg ville nok ha gått for en nyere løsning enn M5, og da fått på plass støtte for WiFi 6. Hvorvidt det er verdt å legge ekstra penger i en løsning som har dedikert backhaul-radio er kanskje en litt annen diskusjon - for mange vil det ikke har noe for seg, selv om ytelsen på en del områder nok kan være bedre. For en avansert bruker ville jeg anbefalt det, men det behovene er ganske enkle, er det gjerne ikke så viktig. Her det vel også et element at det er enebolig, så airtime-tilgjengeligheten er kanskje relativt god (mao. ikek så mye påvirkning fra nabonett).

Fra TP-Link kan kanskje X60 være noe å se på hvis man ønsker en WiFi 6-løsning.

Når det gjelder "smarte dingser på 2,4GHz" er det en ting du bør være oppmerksom på. De fleste mesh-løsningene samler 2,4 og 5 GHz i en felles SSID, og så skal enheter blir automatisk satt til båndet som er mest egnet. Dette er gjerne en fordel i praksis. MEN: Det finnes flere svært dårlige utviklede IoT-dinger o.l. som settes opp via en app på mobiltelefon*. Hvis da mobiltelefon ikke er på 2,4 GHz, får man problemer med oppsettet av IoT-enheten. Løsningene utviklerne her har brukt er egentlig ganske idiotiske, og man kunne ganske lett kommet seg rundt dette på flere måter (men jeg mistenker fort at en del bruker en del av de samme eksisterende rammeverk/bibliotek + er litt late + prøver å gjøre det enkelt for seg selv). Mao - mesh-løsningen bør kunne sette opp en separat SSID som kun er 2,4GHz for dette formålet.

(* Det er ikke noe slik som har skjedd i forbindelse med oppgradering av hjemmesentral fra Altibox, at det nå er gått over til å bruke en felles SSID til 2,4 og 5GHz og du videre sliter med å få opp disse enhetene igjen?)

Lenke til kommentar

Takker for alle svar. Litt feil formulert at ting har sluttet å fungere, problemet er å sy alt sammen i apper osv igjen.

Gamle sentralen kjørte 2 Ssid, en for 2,4 og en for 5ghz. Da var alt meget enkelt siden «smarthuset» blei kjørt på 2,4 ghz.
Nå er det en for begge og veldig vanskelig å få ting til å spille på lag igjen. 
 

Dette er sikkert veldig enkelt å få til for ekspertene, men nettverk er ikke min sterke side 😄

Lenke til kommentar
1 minute ago, -marius- said:

Takker for alle svar. Litt feil formulert at ting har sluttet å fungere, problemet er å sy alt sammen i apper osv igjen.Gamle sentralen kjørte 2 Ssid, en for 2,4 og en for 5ghz. Da var alt meget enkelt siden «smarthuset» blei kjørt på 2,4 ghz.
Nå er det en for begge og veldig vanskelig å få ting til å spille på lag igjen. 

Kan du ikke splitte til 2 SSIDer igjen?

Lenke til kommentar
2 hours ago, zanta said:

Har ikke Altibox selv, men er det ikke et valg for å slå av SmartConnect?

Skal være mulig. I hvert fall på FMG-hjemmesentralen som jeg har. Virker som det er mulig på VMG-ene også, men må inn under avanserte innstillinger for å sette opp separat navn etc.

Endret av NULL
Lenke til kommentar

Da får jeg logge meg inn å sjekke :) Har FMG sentral.

Løser uansett ikke hele problemet da dekningen i huset har blitt klart dårligere med den nye sentralen uten at jeg vet hvorfor.
Så en mesh løsning med 2 ssid'er, en for 2,4ghz og en for 5ghz hadde vært å foretrekke.
Mulig det burde vært løst på annen måte men tror det er det enkleste for en som ikke er helt stabil på nettverk :D

 

Lenke til kommentar
26 minutes ago, -marius- said:

Så en mesh løsning med 2 ssid'er, en for 2,4ghz og en for 5ghz hadde vært å foretrekke.

Det er flere år siden jeg gikk over til samme SSID for både 2,4 og 5 GHz, med SmartConnect. Dersom smartdingsene dine er for "dumme" til å kunne koble seg opp på dette kan du prøve å deaktivere 5 GHz mens de kobler seg opp, og reaktivere når de er oppkoblet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...