Gå til innhold

SD-kort, kopiering av filer, filer som forsvinner


Anbefalte innlegg

Hei,

Sliter fælt med noen SD-kort. Kopierte en masse lydfiler filer over til et 128 GB SD kort med en Windows 10 datamaskin. Når jeg setter SD-kortet i mobiltelefonen som jeg bruker som "stereoanlegg" så oppdager jeg til min store irritasjon at ikke alt som jeg tilsynelatende har kopiert over er der mer. Tenker at det kanskje er Android som roter, men når jeg tar ut kortet og sjekker det på PC'en så er mye av det jeg kopierte forsvunnet. Så kopierer over på nytt igjen, og heller ikke nå får jeg noen feilmelding, og alt ser bra ut, til jeg sjekker innholdet i katalogene jeg kopierte og da finner at noen er det noe i mens andre er tomme?! Så kopierer på nytt med samme resultat. Prøver med et annet 64 GB kort og lignende skjer med det også, men det virker som (uten at jeg har gjort noen nøyaktig oppregning som om suksessraten ved kopiering er høyere på dette kortet.) Hva kan være feil? Er det noe jeg gjør feil, eller er det kanskje kortleseren på datamaskinen? Er det minnekortene som er ødelagte eller er SD-kort teknologien bare så dårlig? (Det ene er helt nytt.) Er jo helt håpløst. Burde i hvert fall få en feilmelding, at virker jo greit men det viser seg å bare være et spill for galleriet.

Noen som har vært borti det lignende, eller har noen forklaring eller spekulasjoner til forklaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første som slår meg er at dette kan være et pirat-kort, altså et sd-kort med mindre kapasitet enn oppgitt, og der filer som legges på området som "ikke finnes" vil forsvinne når du flytter kortet fra en maskin til en annen. Har du kjøpt det fra en "ordentlig" butikk? Amazon har plenty av falske kort, uansett selger.

Eller så er kortet skadet eller utslitt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Mulig du napper ut kortet litt tidlig.

Oppdater også driver som har "host controller" til etternavn i enhetsbehandling. Avinstaller dem (Microsoft sin først) og Søk etter maskinvareendringer. "Intel Driver support assistent" er også bra.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Puss kontaktene på kortet med en tørr mikrofiberklut. Dra dem ut og inn av porten noen ganger og gi dem en liten tøtsj med 565 på fingeren. Sjekk inn-strømkontakten til USB stasjonen.

Lenke til kommentar

Der finnes software som kan synkronisere filene mellom maskinen og en disk (sd-kort i dette tilfellet).

F.eks: FreeFileSync: Open Source File Synchronization & Backup Software

Et annet alternativ er filoverføring med verify

F.eks: Ultracopier (Teracopy, SuperCopier like), replacement for files copy dialogs (first-world.info)

Windows xcopy kan brukes med verify. Beskrivelse: https://adamtheautomator.com/xcopy/

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
22 hours ago, Axefjord said:

Det første som slår meg er at dette kan være et pirat-kort, altså et sd-kort med mindre kapasitet enn oppgitt, og der filer som legges på området som "ikke finnes" vil forsvinne når du flytter kortet fra en maskin til en annen. Har du kjøpt det fra en "ordentlig" butikk? Amazon har plenty av falske kort, uansett selger.

Eller så er kortet skadet eller utslitt.

Kjøpte dem på ebay. Merket er "Serene V300" på det ene og den andre som jeg kjøpte en annen gang heter "Perciron". Serene kortet skal være på 128 GB, men når jeg kopierer over kommer jeg maks til i underkant av 80 GB før filer begynner å forsvinne (uten noen feilmelding), men dagen etter er enda flere filer forsvunnet, da er det nede i underkant av 50 GB som er igjen! Viste seg å bare være tilsynelatende det også, når jeg summerer filstørrelsene så blir det bare i underkant av 20 GB...

21 hours ago, Bäcker said:

Med fare for å ha misforstått...

Hvilken app bruker du til å lete etter filer på mobilen? Er alle filene synlige hvis du bruker en filhåndteringsapp? 

Hvis du bruker musikkspilleren til å søke, da kan det være så enkelt som at musikkspilleren bare viser filer i de lydformatene den håndterer.

Det skjer på PC'en også.

Endret av Cerent
Lenke til kommentar

Når du kjøper minnekort på Ebay så må du regne med å bli utsatt for scams.

Det første du bør gjøre for å finne pålitelige minnekort fra Ebay er å snarest mulig fylle dem til randen med videofiler eller noe annet stort du kan finne på. Så forsøker du å avspille videofil for videofil.

Deretter så kan du kjøre checksum på filene også for å se om minnekortet klarer å holde filene ukorrumpterte. Da må du naturligvis bruke verktøy for å lage checksum før filen kopieres, og etter at filen er havnet på det nye lagringsmediumet. Dersom checksum ikke er lik så er fil blitt endret.

Du røper nesten forklaringen på problemet med at det er Ebay-kjøpt.

Men sånn for minnekort som er kjøpt fra skikkelige butikker, så kan det være andre ting å være obs på. Spesiellt siden du nevner til bruk for musikkavspilling. Altså slike flashminneceller har ikke en uendelig levetid. De vil gjerne gradvis degraderes, som gjør at lagringskapasiteten synker. Noen ganger så går dette utover filer, andre ganger så kan en lese-refresh sørge for å organisere filstrukturen til at fil ikke tapes. Det finnes også flere filsystemtyper til minnekort. Noen filsystemer er bedre egnet enn andre.

Spesiellt på SSD som har en liknende oppbygging som minnekort så vil det ihvertfall være en ordentlig kontroller som forsøker å holde degraderte celler i sjakk. Om det er like stødig på minnekort er jeg ikke 100 % sikker på. Filsystemer og diskens liste over skadete lagringssteder eksisterer uansett på alt av lagringsmedium. Til og med på MS-DOS filsystemet FAT.

Endret av G
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det finnes slike program som kan teste et sd-kort, har ikke prøvd det selv: https://www.majorgeeks.com/files/details/fakeflashtest.html (se note)

Ellers så er det lurt å holde seg til annerkjente merker når det gjelder minnekort, f.eks ett av merkene som listes her i prisjakt: https://www.prisjakt.no/search?search=sd-kort

https://www.prisjakt.no/c/secure-digital?23560=26218&r_95336=120-1000&sort=price

Note: Jeg kan ikke garantere for at programvare fra majorgreeks.com er trygg. Så jeg anbefaler heller til å lese om hvordan dette kan gjøres her: https://photographylife.com/fake-memory-cards

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vær oppmerksom på at Majorgeeks ikke alltid har trygge lenker. Det er viktig å ha et malwareprogram ala Malwarebytes elns.

Jeg har selv heller aldri prøvd slike sd-kort testeprogramvare. Jeg liker min videofiltest. Dersom den ikke scorer der så er SD-kortet rett i saksen og i søppelbøtten.

Lenke til kommentar
Just now, Cerent said:

At folk gidder å bruke så mye ressurser på å lage dårlige kort. De må jo ha fabrikker med ansatte og masse maskiner, kan de ikke bare lage noe ordentlig når de først investerer så mye penger...

Noen kjøper inn en skau med defekte kort for ca. 0$, "flasher" de fra f.eks. 4GB til 128 eller 256GB og selger på eBay/Ali. Profit!

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Cerent said:

Hvordan vet man hvilke merker som er til å stole på?

At folk gidder å bruke så mye ressurser på å lage dårlige kort. De må jo ha fabrikker med ansatte og masse maskiner, kan de ikke bare lage noe ordentlig når de først investerer så mye penger...

Det går ikke på merkenavnet. Det finnes programvareverktøy som kan røpe produsenten av SD-kortet, men skal vi gå så dypt. Jeg har ikke gravd for dypt på dette. Kan hende noen youtube-videoer er flinkere enn oss til å vise alt rundt dette. Se en 5 forskjellige youtubere om sd-card scam eller noe liknende søkefrase. Så lærer du nok noe. Og på youtube så kan en også villedes så vel som veiledes. Har kommet over duster som villeder og du risikerer da å kanskje ødelegge utstyr. F.eks. kom over en guide på hvordan åpne PS4-kontroller som ledet til at noe knakk. Skulle skifte batteri på egenhånd. Deretter så fant jeg en pro-reperatør på youtube som åpnet PS4-kontrolleren på en helt annen måte som ikke gjorde noen skade.

Altså merkenavnet forfalskes. Det er egne scam-produsenter som merker det så ting skal se ekte og autentisk ut. Det eneste som kan røpe autentisitet er faktisk å lese noe data i fra et spesiellt område på enheten. Om de er blitt så avansert at de kan utgi seg for å være ekte selv der på omskriving av sd-kortet vet jeg ikke heller.

En kan tro at de ikke tjener penger på slik småtyveri, men det gjør de. Men, når du kan kjøpe noe som er for godt til å være sant.. så er det gjerne det. Fant en Toshiba eller hva det var minnepenn på Ebay på auksjon. Fikk den til noen få tiere den gang, og den tålte videofil-testen min utrolig nok. Jeg hadde ikke forventet det. Men det finnes altså enten ekte vare. Eller varer som holder oppgitt lagringskapasitet som utgir seg med falsk merking. Også finnes det falske varer som ikke holder lagringskapasiteten.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Cerent said:

Hvordan vet man hvilke merker som er til å stole på?

At folk gidder å bruke så mye ressurser på å lage dårlige kort. De må jo ha fabrikker med ansatte og masse maskiner, kan de ikke bare lage noe ordentlig når de først investerer så mye penger...

Øøh. I vietnam så har det vært eksempler på hvor de produserer riskorn av plastavfall. De varmer opp plast og den blir hvit, drar det ut i tynne plasttråder og klipper riskorn. Alt for å tjene en liten slant penger. Slik ris skaper store helseproblemer. Kroppen kan jo ikke fordøye plast.

Ganske sjokkerende. De er svært oppfinnsomme og forsøker seg. Vi i vesten er nokså blåøyde av oss.

Endret av G
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (3 timer siden):

Øøh. I vietnam så har det vært eksempler på hvor de produserer riskorn av plastavfall. De varmer opp plast og den blir hvit, drar det ut i tynne plasttråder og klipper riskorn. Alt for å tjene en liten slant penger. Slik ris skaper store helseproblemer. Kroppen kan jo ikke fordøye plast.

Tipper at plasten ikke oppfører seg som ris når du koker den... 🤪

Lenke til kommentar

Jeg tester alltid nye SD-kort med h2testw.exe, et testprogram som sjekker med først å skrive til, så å lese fra, alle blokkene på SD-kort. Det viser også hastighet for skriving og lesing. Jeg legger resultatene inn i et Excel-ark, slik at jeg kan re-teste hvis jeg mistenker at et kort har feil. Kanskje i overkant paranoid, men det har vist seg å være nyttig.

Har sluttet å kjøpe kort på eBay etc, herfra er nesten alt jeg har fått vært fake. Det selges som merkevare, og produktet ser likt ut, også emballasjen, det er først når man sammenligner med et ekte kort at man ser forskjellene. Kortene som er fake er ofte merket med både høyere hastighet og høyere kapasitet enn det faktisk er, og dette rapporteres til OSet som leser kortet. For eksempel kan et kort som er merket Class 10 og 32 GB være et Class 4 med 16 GB. Det vil si at det som OSet skriver til blokker som ikke finnes, blir borte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...