Gå til innhold

Statnett: 10 prosent av de høye strømprisene skyldes nye utenlandskabler


Anbefalte innlegg

 

RJohannesen skrev (8 minutter siden):

Statkraft er jo tydelige og klare i denne artikkelen, hvis man gidder å lese de gå linjene der. Allerede i starten blir det klart. Men det er populært å hive inn masse argumenter som ikke henger på greip i strømdebatten, det er det som tåkelegger.

Kabel til Nederland ble åpnet for 14 år siden, kabel til Danmark ble åpnet på 70-tallet, og de mange forbindelsene til Sverige har vi vel hatt siden nitten-pil-og-bue. Vi hadde altså uansett blitt påvirket av prisene om vi ikke hadde isolert oss totalt.

Uansett er det jo putins planlagte invasjon, og det at han forsøkte å fryse ut europeerne først med gass-skvis som har forårsaket de høye strømprisene. Vi importerer jo normalt mye billig strøm fra Danmark og Tyskland om vinteren.

Problemet nå er at den totale overføringskapasitet overstiger kraftoverskuddet, altså at flaskehalsen som bransjen kaller det nærmere er eliminert. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja..jeg leste nå hele artikklen før jeg skrev mitt innlegg, og at de to nyeste kablene bidrar med 10% av prisøkningen kan godt være korrekt. Min innfallsvinkel var at det er svar på et irrelevant spørsmål. Hvorfor skal de publisere en utregning på to kabler, hvorfor ikke tre, fire eller alle. At Statkraft bedriver tiden med pressemeldinger på kun to kabler er tåkelegging.

p.s Jeg er ikke imot utenlandskabler, ikke de vi har i dag og ikke nye hybridkabler. Jeg er ikke imot å hjelpe Europa med å fase ut Russisk gass, selv om det gir oss dyrere strøm. Men det må være en annen styring enn kun markedskreftene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
kabs skrev (1 time siden):

Tja..jeg leste nå hele artikklen før jeg skrev mitt innlegg, og at de to nyeste kablene bidrar med 10% av prisøkningen kan godt være korrekt. Min innfallsvinkel var at det er svar på et irrelevant spørsmål. Hvorfor skal de publisere en utregning på to kabler, hvorfor ikke tre, fire eller alle. At Statkraft bedriver tiden med pressemeldinger på kun to kabler er tåkelegging.

p.s Jeg er ikke imot utenlandskabler, ikke de vi har i dag og ikke nye hybridkabler. Jeg er ikke imot å hjelpe Europa med å fase ut Russisk gass, selv om det gir oss dyrere strøm. Men det må være en annen styring enn kun markedskreftene.

Hvorfor vil du ha europeiske priser her?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nok et innspill som innebærer er mindre tiltro, null troverdighet, null respekt for strømmafiaen. Og ikke minst for politikere som i utgangspunktet, i sin naivitet i sin tid, gjorde dette mulig. Dette er propaganda på linje med komiske Ali, Putins virkelighetsforståelse. Gassprisene? er det mulig?.Kunstig oppkonstruert av lurendreiere, blårussen fornekter seg ikke. Da må det i tilfelle slå inn i hele Norge ikke bare i sør. Bla fordi vi har ikke gasskraftproduksjon, nesten bare vannkraft. Og den har fortsatt en produksjon kost på 8-12 øre kWh helt uavhengig av noen gasspris. Derfor de prisene vi ser i dag rammes klart av norsk lovgivning: "§ 2.Urimelige priser og forretningsvilkår: Det er forbudt å ta, kreve eller avtale priser som er urimelige. Heller ikke må det kreves, avtales eller opprettholdes forretningsvilkår som virker urimelig overfor den annen part eller som åpenbart er i strid med allmenne interesser."

Vi skryter av vår norske rene vannkraft. I dagens regime blir dette en bløff og villedende markedsføring som dertil også rammes av norsk lovgivning. NVE varedeklarasjon sier at kraft i det norske nettet er ca 89% kull, olje, gass, kjernekraft. Dette samsvarer med både Statsnett artikkelen her, og med det vi faktisk rammes av med ågerpriser på strøm. Dette betyr fakta at alle utenlandskablene har forurenset det norske strømnettet, ingen ren miljøvennlig kraft lengre, har ødelagt våre konkurransefortrinn som vi en gang før 1990 hadde. Dette både prismessig og miljømessig

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"I den offentlige debatten ser man forskjellen mellom nord og sør. Hvor sør er tilkoblet utlandet og nord ikke er det. Og man ser at på tross av at produksjonen i norge er billigst, så er norge konsekvent blant de dyreste eller dyrest."

-> Kablene betyr nok en del, men hovedårsaken til at Nord-Norge/Trøndelag ligger lavere er nok at det har vært betydelig mer nedbør der (i forhold til normalen) det siste året enn i sør. I tillegg har det blåst mye i nord-sverige - der det er mye vindkraft. Kombinert med lav overføringskapasitet til Sør-Norge gir det overskudd/lave priser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
On 3/17/2022 at 12:37 PM, 0QE8JCM8 said:

Alle i Statnett kan ikke være så uintelligente / tro at alle i Norge er så uintelligente.

La oss få litt respekt for vanlige folks kunnskap her, Statnett.

Tror nok Statnett har en fulltreffer her dessverre. Norges befolkning gir faen, og de leser neppe hele innlegget til Statnett.

Lenke til kommentar
On 3/18/2022 at 7:44 AM, P. Tuvnes said:

Desinformasjon og bløff fra Statnett. Eksport pågikk for fullt i fjor sommer, uten sikkerhet for nok vann i magasinene til vinteren. Uansvarlig salg og Europol er årsak til at vi nå flås.

noen tall eller referanser hadde vært  fint, ellers så kan en fint spille ballen tilbake til deg og kalle det du kommer med for "Desinformasjon og bløff"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...