Gå til innhold

Hva burde jeg gjøre fremover..


Anbefalte innlegg

Dette er ingen skrytetråd, men søker deres meninger.

  • Jeg har utbetalt ca 45k i måneden.
  • 700.000kr på sparekonto og 200.000kr i fond
  • sparer omtrent 25000kr per mnd
  • Jeg er 28 år, bor hos en venn for 4000kr per mnd.

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre fremover, burde jeg kjøpe bolig asap? Taper jeg mye i min situasjon? 
 

Hvis jeg skal kjøpe bolig om 2 år fks, hva burde jeg gjør per i dag økonomisk?

Noen tips for å unngå tap av innestående beløp pga inflasjon? Har 200.000kr i fond + 700000kr på sparekonto.

 

 

Endret av Enmannpaa27
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest aef44...23c

 Ingen vet hvor haren hopper med tanke på boligmarkedet, det kan fortsette rett oppover eller kræsje hvor du blir sittende med lån større enn verdien på boligen.

Bor du i en studentby ville jeg kjøpt et hus med flere soverom og leid dette ut som et kollektiv. Da er du sikret [relativt] passiv inntekt så lenge skolen er der.

Det eneste som er garantert er at 700k på sparekonto ikke gagner deg, det kan forsvinne over natten om ting virkelig går skeis i verden.

Anonymous poster hash: aef44...23c

Lenke til kommentar

Selv om bolig i dag er priset veldig høyt, så vil det historisk sett, over tid, gå i en positiv retning. Hvis man tar høyde for at vi blir flere og flere i landet, og spesielt i storbyene, samtidig som at ledig areal for boligbygging blir mindre vil det nok fortsette oppover også i tiden fremover.

I tillegg er det jo det faktum at man må ha et tak over hodet, og at man ikke kan leie billig hos en venn når man kommer til det stadiet at man eventuelt ønsker å etablere familie osv.

Hvis du IKKE kjøper bolig i nær fremtid ville jeg nok satt pengene fra sparekonto over i globale indeksfond med lavest mulig avgift (DNB Global Indeks V, KLP AksjeGlobal Indeks II e.l.). Per dags dato er inflasjonen høyere enn rente på sparekonto, og du taper effektivt ganske mye per år på å ha penger på sparekonto). Behold en månedslønn eller noe i buffer på sparekonto (kanskje mindre dersom du ikke har dyre eiendeler som plutselig trenger utskifting/reparasjon som bil, hvitevarer osv.), og sett resten i fond er mitt tips.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...