Gå til innhold

Kan jeg bytte hardisk på denne?


Anbefalte innlegg

Har en eldre bærbar som jeg egentlig synes er helt ok til skrive arbeid og litt surfing på nett, men den er så utrolig treig så tenkte at den kanskje var mulig å sette inn en SSD hardisk i den? Lar det seg gjøre og i så fall hva da med operativsystemet?

 

pc.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har Windows 10 så lagrer nøkkelen seg på nettet, knytter seg mot hovedkort og disk, så lenge du bare bytter en av gangen så skal Windows aktiveres automatisk ved tilkobling til nett. Windows lastes ned fra Microsoft sin hjemmeside, trenger kun en 8gb usb penn. Instruksjoner finnes det haugevis av på YouTube f.eks

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ut som maskinen har egen luke under for å enkelt komme til harddisken.

Den skal visstnok også ha en mSATA port, som er forgjengeren til M.2 SSD-er. Disse er ikke særlig utbredt, men hvis du ønsker så kan du kanskje bruke både den disken som er i maskinen, og en mSATA disk og da ha to disker på maskinen.

 

Lenke til kommentar
Just now, skidrow said:

Eller er det billigere og enklere å kjøpe ny pc for å skrive litt å surfe litt bare? Bruker den jo ikke til spill og sånt så burde klare meg uten for mye muskler?

Bytt harddisk du. Det kan hende du vil trenge litt hjelp med å flytte Windows over, men å skifte ut disken er ganske lett:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, skidrow said:

Eller er det billigere og enklere å kjøpe ny pc for å skrive litt å surfe litt bare? Bruker den jo ikke til spill og sånt så burde klare meg uten for mye muskler?

Jeg fikk kjøpt en Asus 14" for 2 år siden for 2 tusen. 4 kjerne Pentium på 1.1 ghz, 120 gb ssd, 8 gb ram. Fin maskin for reising. Jeg ser prisene har gått opp ganske mye nå, og det er mye chromebook. Jeg har aldri prøvd noe slikt, men vil nok tro Windows er greiere for de fleste som er vant med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne har gode nok specs til at den kan ha ein god del bruksverdi igjen om den får ein SSD.

Ein rimeleg 2,5" SATA SSD bør gjera stor forskjell. Du slepp sikkert unna med 128 GB når det stort sett er officedokument og nettlesing det går i. Harddisk er enkelt å skifta så lenge den ligg lett tilgjengeleg som her. Bare pass på å ha eit lite stjerneskrujern tilgjengeleg. Verktøyet i garasjen er ofte for grovt til å jobba på laptop.

Installasjonsfila til Windows 10 lastar du ned her: https://www.microsoft.com/nb-no/software-download/windows10 (forutset at du har (eller har hatt) Windows 10 på PCen tidlegare). Du treng ein minnepinne på misnt 8 GB som blir sletta.

Det er òg mogleg å klona den gamle disken om innholdet får plass på SSDen, men i ditt tilfelle er det nok smartast med ein fersk installasjon. Tippar det ligg 8 år med drit der som gjer Windows til sirup.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samsung er et trygt valg. For eksempel 870 EVO. Her er det en ukes leveringstid hos Elkjøp. Du kan endre størrelsen til høyre om du vil ha mer enn 250GB.

https://www.elkjop.no/product/pc-datautstyr-og-kontor/lagring/ssd-harddisk/samsung-870-evo-intern-sata-ssd-250-gb/278817

Det finnes billigere SSD-disker, som Kingston A400 240GB:
https://www.komplett.no/product/922380/datautstyr/lagring/harddiskerssd/ssd-25/kingston-a400-240gb-25-ssd
(Melder du deg inn i Komplett Club så blir frakten gratis)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Denne er ganske ny. De skal ikke være så veldig gamle før en SSD ikke gjør den raskere. Periferikomponenter er like viktig at er av nyere type - som en SDD. Så det gjelder å finne ut hva som er det svakeste leddet, og om dette lar seg bytte til raskere, og om det hjelper. 

Vi tok en 6 år gammel ACER for å teste. Det viste seg at den var for gammel. Men det er fort å prøve. En SSD kan brukes til så mye annet. En ekstra minnebrikke vi lånte fra en annen og prøvde ga mere fart enn SSDen totalt sett.

Lenke til kommentar
On 3/17/2022 at 2:15 PM, Dart said:

Denne er ganske ny. De skal ikke være så veldig gamle før en SSD ikke gjør den raskere. Periferikomponenter er like viktig at er av nyere type - som en SDD. Så det gjelder å finne ut hva som er det svakeste leddet, og om dette lar seg bytte til raskere, og om det hjelper. 

Vi tok en 6 år gammel ACER for å teste. Det viste seg at den var for gammel. Men det er fort å prøve. En SSD kan brukes til så mye annet. En ekstra minnebrikke vi lånte fra en annen og prøvde ga mere fart enn SSDen totalt sett.

Her må jeg si meg uenig. Joda, det er naturligvis viktig med nok minne. Her er det 6 GB, og så lenge det ikke er spesielt avansert bruk av maskinen burde det holde greit. 

Til "ymse lab- og testbruk" har jeg en rekke bærbare med både 2., 3. og 4. generasjons Core i5 og i7, og som fortsatt gjør en helt grei jobb på de fleste "vanlige oppgavene". Noen av disse hadde harddisk i utgangspunktet, men har blitt oppgradert med SSD - det blir i praksis "en annen verden". Selv har jeg også en MS Surface Pro 2 med akkurat samme CPU som i OP sin PC. Til generell surfing, e-post, tekstbehandling, streaming etc. fungerer den fortsatt helt utmerket. Men samme maskin med harddisk er jeg overbevist om at ville vært en lidelse å bruke.

Jeg tror OP vil merke stor forskjell her med den nye SSD-en installert.

Lenke til kommentar

Da  den innstalert og jeg har nå en pc på speed i forhold til hva jeg hadde, da holder den i mange år enda, den blir lite brukt men er utrolig kjekk og ha, kommer sikkert til å bli brukt oftere nå som den faktisk gjør det du ber den om uten en lang betenkningstid og en kaffe kopp først. Så takker og bukker for hjelpen 🙂

Lenke til kommentar

Hei. Så bra at du har fått satt inn en SSD på Laptopen din. Det gjør STOR forskjell, men det jeg også ville gjort, er og oppgradere RAM`en på den. Hvis det er riktig det som vises på bildet ditt, så har du 6 GB Ram, og det er etter min mening for lite hvis man skal ha Windows 10 eller 11. Personlig ville jeg aldri gått noe under 8 GB Ram på Windows 10 eller 11. Aller helst bør man ha 16 GB Ram.

Jeg har en Laptop med tja. Jeg tror det er Windows 10 på den nå, og den hadde en 250 GB SSD og 8 GB Ram. Jeg syntes det var treig, så jeg bestemte meg for at jeg skulle oppgradere den til 1x 1 TB SSD og 16 GB Ram og jeg vil si at det ble STOR forskjell.

Så jeg ville nok oppgradert RAM`en også om jeg hadde vært deg.

Jeg ser at du har DDR3L Ram i PC`en din, og det er jo ikke nytt lengere man si, men det er fremdeles muligheter for å finne nye fine DDR3 og DDR3L Rambrikker enda. Et 16 GB Sett (altså 2x 8 GB Brikker), er heller ikke så dyrt, men du må nok opp på rundt tusenlappen ser det ut som.

Endret av wil
Lenke til kommentar

6 GB RAM holder nok til nettsurfing og skrivearbeid. 8 GB er vel anbefalt for generell bruk.

Om en vil ha mer og der er en 2 GB og en 4 GB brikke i dag så kan kjøpe en 4 GB brikke til slik at en får 8 GB.

Det er trolig også mulig å bruke en 8 GB brikke, eller 4+8 GB, eller 8+8 GB.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...