Gå til innhold

Tesla Model Y blir dyrere


Anbefalte innlegg

1 minute ago, Hanhijnn said:

Eh, ja bakvinduet i bakluka er selvfølgelig adskilt fra glasstaket. Men det er jo IKKE en del av taket heller. Bakluka bør jo kunne åpnes, så da kan jo ikke glasstaket fortsette lenger bakover. Nå spikker du fliser så glasset (!) spruter... 😉

🤷‍♂️ At taket i Model 3 er todelt var jo flisespikking til å begynne med, det endret jo ikke på noe av det jeg sa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, bzzlink said:

Dersom de skulle hengsle bakvinduet så hadde det ikke blitt plass til hodene til de baki
Dersom de skulle plassert menneskene lenger ned, så måtte de øke hjuldimensjonen
Dersom de skulle heve taket så ødela de aerodynamikken.

Hvis man ser på forbruk i 130 km/t så er det ingen biler som er i nærheten av Model 3. 

Jeg tror også at de i utgangspunktet prøvde å få plass til en bakluke. "Stamfaren" Model S har jo det. Jeg tror også de kunne fått plass til hodene ved å legge bjelken bak setene som på S og Y. Men det ville antagelig ikke vært mulig å se noe ut bakruten i speilet. Polestar II og BMW i4 er jo nesten like lave biler med bakluke, men de har nok noe mer takhøyde bakover, som gir noe dårligere aerodynamikk. 

Siden setene kan legges ned er det uansett ikke det helt store problemet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Kajac said:

Ser ikke helt hva model y har med dette å gjøre. Model 3 er fremdeles en "vanlig" personbil, mens Y er en crossover/liten SUV. Så det er jo to forskjellige segmenter, uavhengig av hvor bakluken er hengslet.

Veldig mange oppgraderte/oppgraderer fra Model 3 til Y for å få en mere praktisk bagasjeluke. Var lurt av Tesla å vente lenge med å shippe Y hit da mange kjøpte 3 i mellomtiden.

Var temmelig bra utvalg på inventory listen til Tesla når Y først kom til landet  Mange innbyttebiler.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg er litt imponert over at journalistar framleis tar seg bryet med å spørje Tesla Norge om noko som helst. Ser ut som dei har postkassen på auto-reply med «Ingen kommentar».

Dei fleste bilmodellane går opp i pris 1-2 ganger per år, men er det kun Tesla som får artiklar om det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (5 timer siden):

Hvis man ser på forbruk i 130 km/t så er det ingen biler som er i nærheten av Model 3. 

Merkelig nok, så er den originale Hyundai Ioniq den bilen som har nåværende rekord i lavest forbruk, og har hatt det siden den var ny. Ikke bare slår den Model 3, men den er også en ekte liftback.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
36 minutes ago, Kajac said:

Merkelig nok, så er den originale Hyundai Ioniq den bilen som har nåværende rekord i lavest forbruk, og har hatt det siden den var ny. Ikke bare slår den Model 3, men den er også en ekte liftback.

Den vinner nok litt på lav vekt (1420kg) små hjul og en veldig svak motor. Men den har alltid vært imponerende på forbruk.

Ekstra imponerende når den ikke er bygget på en ren elektrisk plattform engang. Man får den jo også som hybrid.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 minutter siden):

Ekstra imponerende når den ikke er bygget på en ren elektrisk plattform engang. Man får den jo også som hybrid.

Jepp, og hybriden har så vidt jeg vet rekorden som hybriden med lavest forbruk :D

Poenget mitt var uansett at dersom Tesla ønsket at Model 3 var en liftback, så hadde den vært en liftback. Da tror jeg heller på forklaringene om at den er en sedan pga. det amerikanske markedet.

Evt. kunne de jo tilbudt begge deler. Mange sedaner som også kommer i liftback-utgave.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, Hanhijnn said:

Lurer litt på hvem det er som spikker fliser her, for å absolutt "ha rett" til tross for feilaktig påstand.

Det var du som hang deg opp i en uvesentlig detalj. På Model 3 er den store åpningen for montering av interiør bak, på Model Y er den foran, det var poenget. Glasstaket var et viktig salgspunkt selv om det er mindre sammenhengende på 3 enn på Y, ingen av dem har uansett ett sammenhengende stykke glass fra ende til ende.

Endret av OlaML
Lenke til kommentar
On 3/16/2022 at 4:46 PM, J-Å said:

Jeg tror også at de i utgangspunktet prøvde å få plass til en bakluke. "Stamfaren" Model S har jo det. Jeg tror også de kunne fått plass til hodene ved å legge bjelken bak setene som på S og Y. Men det ville antagelig ikke vært mulig å se noe ut bakruten i speilet. Polestar II og BMW i4 er jo nesten like lave biler med bakluke, men de har nok noe mer takhøyde bakover, som gir noe dårligere aerodynamikk. 

Siden setene kan legges ned er det uansett ikke det helt store problemet. 

De har også betydelig dårligere plass i høyden i baksetet for passasjerer. Polestar 2 kan ikke jeg sitte i baksetet, 185cm og langrygga. Har ikke prøvd BMW enda

  • Liker 1
Lenke til kommentar
OlaML skrev (9 timer siden):

Det var du som hang deg opp i en uvesentlig detalj. På Model 3 er den store åpningen for montering av interiør bak, på Model Y er den foran, det var poenget. Glasstaket var et viktig salgspunkt selv om det er mindre sammenhengende på 3 enn på Y, ingen av dem har uansett ett sammenhengende stykke glass fra ende til ende.

Du har helt rett i at det er en uvesentlig detalj (i denne sammenheng), men uansett så var det en feilaktig påstand fra din side. Men jeg ser at det er umulig for deg å ta sånt innover deg, så da legger vi denne ballen død.

Hvis ikke du bare ha siste ordet også. I såfall så er det bare å klemme ivei. Jeg er ferdig med dette tullet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, bzzlink said:

De har også betydelig dårligere plass i høyden i baksetet for passasjerer. Polestar 2 kan ikke jeg sitte i baksetet, 185cm og langrygga. Har ikke prøvd BMW enda

I Polestar II havner nok hodet under tverrbjelken ja, glasstaket slutter litt langt fremme.  Disse bilene er jo veldig lave, hvis en trekker fra batterihøyden. Mange av de såkalte elektriske SUVene har faktisk en kupè som er ganske identisk med en litt kort stasjonsvogn, 

I VW Passat stasjonsvogn sitter for eksempel passasjerene bak med skosålene 239mm over bakken. Mens i ID4 er det 373mm. Altså en forskjell på 134mm. Noe som er mer enn høydeforskjellen på bilene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 hours ago, J-Å said:

I Polestar II havner nok hodet under tverrbjelken ja, glasstaket slutter litt langt fremme.  Disse bilene er jo veldig lave, hvis en trekker fra batterihøyden. Mange av de såkalte elektriske SUVene har faktisk en kupè som er ganske identisk med en litt kort stasjonsvogn, 

I VW Passat stasjonsvogn sitter for eksempel passasjerene bak med skosålene 239mm over bakken. Mens i ID4 er det 373mm. Altså en forskjell på 134mm. Noe som er mer enn høydeforskjellen på bilene. 

Høyden på batteripakkene til mange av produsentene skaper hodebry for de. 
I de få sportsedan karosseriene som er laget (utenom Tesla) så har de måttet lage «hull» i batteripakka for å få plass til bena til baksetepassasjerene. Kommer vel egentlig bare på Taycan tvillingene som er sedankarrosseri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, bzzlink said:

Høyden på batteripakkene til mange av produsentene skaper hodebry for de. 
I de få sportsedan karosseriene som er laget (utenom Tesla) så har de måttet lage «hull» i batteripakka for å få plass til bena til baksetepassasjerene. Kommer vel egentlig bare på Taycan tvillingene som er sedankarrosseri.

Polestar 2 har jo også "hull" til bena på ett vis. Men dette har nok med at de brukte ett chassis med ferdig girkassetunell og tomrom under baksetene.

1618406137-battery-32-1-mobile.jpg

Men er vist ett problem at man skaller i taket om man sitter bak. Kansje setene er for høyt plassert?

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Complexity said:

Polestar 2 har jo også "hull" til bena på ett vis. Men dette har nok med at de brukte ett chassis med ferdig girkassetunell og tomrom under baksetene.

1618406137-battery-32-1-mobile.jpg

Men er vist ett problem at man skaller i taket om man sitter bak. Kansje setene er for høyt plassert?

Er vel samme nedre del av karosseriet som på xc40? 
«Putt så mye batterier du klarer i et fossilbilchassi» -overgangsmodell før de kommer med noe som er designet fra bunn av til bare å være elbil.

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (35 minutter siden):

overgangsmodell

Kan godt være at det er en overgangsmodell i kontekst til tiden vi lever i, men det er mange plattformer som deler chassis mellom el- og fossil-variantene, rett og slett fordi det gjør produsentene i stand til å gi oss mer prisdyktige elbiler.

Den jevne kjøperen bryr seg ikke om det er en "ekte" elbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...