Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Desperat pappa - gamingPC til guttungen fungerer ikke


Anbefalte innlegg

TPM (trusted platform module) der 2.0 er siste inkarnasjon er noe som har eksistert en god stund som konsept, men jeg har aldri sett det bli brukt i noen grad for vanlig konsumenter av PC-arkitekturen. En kan vel i praksis gjøre sikkertheten rundt spill bedre ved å bruke det, men uansett noe merkelig at dette skal torpedere en spillsessjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 hours ago, ChroniX said:

Første kundekonsulent svarte: Windows 11 er problemet, da win 11 ikke er kompatibel med de fleste av disse spillene. Kunne enkelt nedgradere til Win 10, fikk tilsendt oppskrift.

Nå har ikke jeg peil og skal ikke være påståelig, men dette kan da umulig stemme? Kan en OS-versjon til det OSet som sannsynligvis er mest brukt blant gamere, ikke være kompatibelt med noen av verdens mest populære spill?

Forøvrig har min sønn W11 på kompletts i80 og det har ikke vært noe problem å spille Fortnite.

Masse lykke til. Ordner seg nok med litt tålmodighet :)

Lenke til kommentar

Må sies at her var det veldig mye inkompetente svar både fra komplett og en del personer her. 

Problemene du nevner her bør være kjente problemer. Så om du Google problemet på engelsk så vil du få en god del bedre svar en det jeg tipper du får her. 

Om maskinen plutselig går kjempe seint så kan det være noe på maskinen som står og spinner og aldri blir ferdig.. Sjekk da task manager. 

Er det ikke noe spesielt som bruker mye cpu, ram eller disk ( og da opp mot 100%) så lener problem mer mot hardware en software. 

Har du allerede byttet 1 del på PCen så burde det ikke være noe problem å få levert den inn til komplett og eventuelt få byttet igjen. 

 

Lykke til 

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått svar fra tekniker i Komplett. 

"
Har sjekket litt opp og du kan forsøke det som står i denne reddit-tråden:

https://www.reddit.com/r/ValorantTechSupport/comments/qgalra/my_tpm_20_and_secure_boot_is_enabled_and_i_still/

Mulig PK keys ikke er fjernet i BIOS og det er dette som forårsaker problemet (i hvert fall med Valorant).


Om feilen vedvarer må vi eventuelt nesten bare ta inn PCen.

"

 

Jeg er ikke fornøyd med dette svaret. De svarer egentlig kun på problemstillingen rundt Valorent, og TPM 2.0, og overlater all feilsøking til meg. De andre spillene, og hvorfor maskinen jobber utrolig tregt blir ikke besvart overhodet. Tenker at mitt svar til Komplett blir nå at jeg ber de håndtere denne saken videre som en reklamasjon, og ber de sende meg returpapirer.

Samtidig ber jeg pent og høflig om de kan nedgradere til Win 10 (på deres kost), da omtrent alle spill han spiller, ikke er kompatibel med Win 11. Jeg mener også, når man bestiller en GAMING PC med Win 11, så bør det faktisk komme en warning på bestillingssiden, om at Komplett anbefaler Win 10 til gaming.

 

 

 

Lenke til kommentar

For Valorant så må du verifisere at TPM2.0 er aktivert i BIOS på maskinen, om du ikke har gjort det enda.

For øvrige problemer kan det nok være en idé å reinstallere Windows 11 for å se om det kan bedre situasjonen, spesielt mtp. at du skriver at alt plutselig begynte å gå treigt osv.

Lenke til kommentar
ChroniX skrev (32 minutter siden):

Nå har jeg fått svar fra tekniker i Komplett. 

"
Har sjekket litt opp og du kan forsøke det som står i denne reddit-tråden:

https://www.reddit.com/r/ValorantTechSupport/comments/qgalra/my_tpm_20_and_secure_boot_is_enabled_and_i_still/

Mulig PK keys ikke er fjernet i BIOS og det er dette som forårsaker problemet (i hvert fall med Valorant).


Om feilen vedvarer må vi eventuelt nesten bare ta inn PCen.

"

 

Jeg er ikke fornøyd med dette svaret. De svarer egentlig kun på problemstillingen rundt Valorent, og TPM 2.0, og overlater all feilsøking til meg. De andre spillene, og hvorfor maskinen jobber utrolig tregt blir ikke besvart overhodet. Tenker at mitt svar til Komplett blir nå at jeg ber de håndtere denne saken videre som en reklamasjon, og ber de sende meg returpapirer.

Samtidig ber jeg pent og høflig om de kan nedgradere til Win 10 (på deres kost), da omtrent alle spill han spiller, ikke er kompatibel med Win 11. Jeg mener også, når man bestiller en GAMING PC med Win 11, så bør det faktisk komme en warning på bestillingssiden, om at Komplett anbefaler Win 10 til gaming.

 

 

 

Når det gjelder at maskinen jobber tregt så tror jeg det skal la seg gjøre å finne ut av. Du bør disse tingene:

   1. Trykk ctrl-alt-del og se i taskmanageren om maskinen jobber med andre ting. 

   2. Sjekke reliability monitor i Windows.

   3. Sjekke Device Manager i Windows om der er hardware som ikke virker.

----

Jeg vil tro at det er dette de mener en kan prøve fra den reddit-tråden:

To see if secure boot and tpm are actually enabled on windows do as follow:
open a power shell as administrator
type: "get-tpm" to see if tpm is enabled
type: "Confirm-SecureBootUEFI" to see if secure boot is enabled
if both of them are actually enabled the game should work properly.

Remeber, to enable secure boot you need to:
disbale csm
disbale fast boot
enable secure boot as Windows UEFI
restore default key managment values

Lenke til kommentar
NoTrace skrev (3 minutter siden):

For Valorant så må du verifisere at TPM2.0 er aktivert i BIOS på maskinen, om du ikke har gjort det enda.

TPM 2.0 er aktivert og verifisert. Men når jeg starter Valorent-spillet, får jeg følgende feilmelding:

"This build of Vanguard requires TPM version 2.0 and secure boot to be enabled in order to play", deretter blir jeg kasta ut.

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, ChroniX said:

Nå har jeg fått svar fra tekniker i Komplett. 

"
Har sjekket litt opp og du kan forsøke det som står i denne reddit-tråden:

https://www.reddit.com/r/ValorantTechSupport/comments/qgalra/my_tpm_20_and_secure_boot_is_enabled_and_i_still/

Mulig PK keys ikke er fjernet i BIOS og det er dette som forårsaker problemet (i hvert fall med Valorant).


Om feilen vedvarer må vi eventuelt nesten bare ta inn PCen.

"

 

Jeg er ikke fornøyd med dette svaret. De svarer egentlig kun på problemstillingen rundt Valorent, og TPM 2.0, og overlater all feilsøking til meg. De andre spillene, og hvorfor maskinen jobber utrolig tregt blir ikke besvart overhodet. Tenker at mitt svar til Komplett blir nå at jeg ber de håndtere denne saken videre som en reklamasjon, og ber de sende meg returpapirer.

Samtidig ber jeg pent og høflig om de kan nedgradere til Win 10 (på deres kost), da omtrent alle spill han spiller, ikke er kompatibel med Win 11. Jeg mener også, når man bestiller en GAMING PC med Win 11, så bør det faktisk komme en warning på bestillingssiden, om at Komplett anbefaler Win 10 til gaming.

 

 

 

Jeg har W11 selv og har ingen problemer med spill, tror det er noe HW-relatert som er problemet ditt her. Kan du ikke laste ned W10 og gi det et forsøk? Er vel enklere enn å sende inn hele greia. 

Endret av Quakecry
Lenke til kommentar
ChroniX skrev (11 minutter siden):

TPM 2.0 er aktivert og verifisert. Men når jeg starter Valorent-spillet, får jeg følgende feilmelding:

"This build of Vanguard requires TPM version 2.0 and secure boot to be enabled in order to play", deretter blir jeg kasta ut.

 

TPM er greit, men har du enablet Secure Boot da?

check-secure-boot-windows10.jpg

...på min Win 11 er den disablet som default;

image.png.0ba4580efae87c91ab3a78405fdf5c4a.png

 

Dersom det er et krav for Valorant så må vel den slås på i bios.

Det finnes forøvrig ingen god grunn å rulle tilbake fra Win 11 til Win 10, dersom du har problemer med andre spill så er det nok andre grunner enn OS'et.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (4 timer siden):

Jeg har W11 selv og har ingen problemer med spill, tror det er noe HW-relatert som er problemet ditt her. Kan du ikke laste ned W10 og gi det et forsøk? Er vel enklere enn å sende inn hele greia. 

Problemet er at om han gjør noe fysisk selv så kan garanti/reklamasjon reduseres/forsvinne og at han er lite langt uten at komplett er ansvarlig.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da kan jeg informere om at Komplett valgte å ta PC inn til feilsøking/reperasjon, uten å fakturere meg for dette. All ære til Komplett, som løste denne saken på en eksemplarisk måte til slutt. Nå fungerer alle spill, med Win 11.

Fikk følgende servicerapport:

"

Vår første diagnose : Gammel skjermkrot driver, UEFI keys står som custom i BIOS.

Tester kjørt med installert operativsystem: Logg ligger på C:\Testrapport
BurnInTest - Systemet testet – 64t 50min - OK
3DMark - CPU Test - 6746 - 2t 13min - OK
3DMark – Timespy Stresstest - 8083 - 50 pass - 99,6% - OK
Furmark - Skjermkort testet – 64t 50min - OK
Prime - Prosessor Testet – 64t 50min - OK
CoD Warzone - 2t - OK
Valorant - 1t - OK
WarRobots - 1 game - OK

Konklusjon : Oppdaterte skjermkort driveren (Warzone/WarRobots etc), og endret secure boot keys fra custom til standard i BIOS (Valorant) og nå fungerer maskinen bra i henhold til feilbeskrivelsen.

"

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...