Gå til innhold

Hva lønner seg her? Arvet bolig.


Gjest bef2c...969

Anbefalte innlegg

Gjest bef2c...969

Hei

Min søster og jeg har arvet en leilighet 50/50. Den ble overdratt til oss i januar. 
Fra før av har jeg 2 leiligheter. 

Jeg ringte til Skatteetaten fordi jeg er redd for å få skattesmell. Fikk satt opp skatteprosenten, men dette gjør at jeg får svært lite utbetalt av egen lønn. Ble også fortalt at dersom vi ønsker å selge leiligheten vi arvet nå, må vi betale 22% skatt? I mitt hode blir det omtrent 700.000??
Er det slik at både min søster og jeg må bo her sammen i 1 år før vi kan selge skattefritt? 

Hva er det mest økonomisk lønnsomme å gjøre med leiligheten vi arvet? 
 

Setter pris på alle innspill

Anonymous poster hash: bef2c...969

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kva var status til den de arva leilegheita frå? Hadde vedkomande budd der den siste tida, har den stått tom eller blitt leigd ut? Har ev. avlater budd på sjukeheim el.? Når du arvar ein bustad overtar du skatteposisjonen til den du arva frå. Dette er viktig mtp. ev. salg. Om arvlater kunne solgt skattefritt så kan de òg. Om ikkje så må de bu der iht. regelverket for å sleppe skatt. Du kan tom. få frådrag på skatten ved utgifter til salg.

https://dnbeiendom.no/altombolig/jus/kjop-og-salg/fradrag-ved-salg-av-arvebo

Du nemner 700k i skatt, men ikkje kva antatt marknadsverdi er.

Endret av Zeph
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Zeph skrev (8 minutter siden):

Kva var status til den de arva leilegheita frå? Hadde vedkomande budd der den siste tida, har den stått tom eller blitt leigd ut? Har ev. avlater budd på sjukeheim el.? Når du arvar ein bustad overtar du skatteposisjonen til den du arva frå. Dette er viktig mtp. ev. salg. Om arvlater kunne solgt skattefritt så kan de òg. Om ikkje så må de bu der iht. regelverket for å sleppe skatt. Du kan tom. få frådrag på skatten ved utgifter til salg.

https://dnbeiendom.no/altombolig/jus/kjop-og-salg/fradrag-ved-salg-av-arvebo

Du nemner 700k i skatt, men ikkje kva antatt marknadsverdi er.

Hei! 
Vi arvet leiligheten av far fordi far flyttet på sykehjem. Leiligheten ble gitt som gave 50/50. Han har bodd i leiligheten siste 3-4 årene. Leiligheten var nedbetalt. Kan vi da selge den skattefritt?

Lenke til kommentar
Lionpride skrev (8 minutter siden):

Hei! 
Vi arvet leiligheten av far fordi far flyttet på sykehjem. Leiligheten ble gitt som gave 50/50. Han har bodd i leiligheten siste 3-4 årene. Leiligheten var nedbetalt. Kan vi da selge den skattefritt?

Så vidt eg forstår er det ikkje forskjell på arv pga. dødsfall og forskot på arv (gåve), så for meg ser det ut som de kan selge utan å måtte skatte så lenge han oppfyller vilkår til skattefritak, dvs. har budd der minst 12 månader dei siste 24 månadane.

De må kanskje ev. skatte på endringa i verdi frå de overtok i januar og til den blir solgt, men ikkje på marknadsverdien då de overtok.

Forklarte du alt dette då du prata med Skatteetaten som sa at de måtte skatte?

Det er mange flinke på juss her på forumet, mens eg er google-jurist, så du får nok svar som ev. bekreftar eller avkreftar det eg påstår.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Zeph skrev (1 minutt siden):

Så vidt eg forstår er det ikkje forskjell på arv pga. dødsfall og forskot på arv (gåve), så for meg ser det ut som de kan selge utan å måtte skatte så lenge han oppfyller vilkår til skattefritak, dvs. har budd der minst 12 månader dei siste 24 månadane.

De må kanskje ev. skatte på endringa i verdi frå de overtok i januar og til den blir solgt, men ikkje på marknadsverdien då de overtok.

Forklarte du alt dette då du prata med Skatteetaten som sa at de måtte skatte?

Det er mange flinke på juss her på forumet, mens eg er google-jurist, så du får nok svar som ev. bekreftar eller avkreftar det eg påstår.

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare dette, dette gjorde meg i godt humør. 
Jeg forklarte ikke alt dette i detalj til Skatteetaten, det var bare en rask samtalte. 

Håper noen kan bekrefte det du sier :)

Lenke til kommentar

Sist jeg snakket med noen om lignende tema så mener jeg at jeg ble fortalt at det er stor forskjell på å få noe som forskudd på arv. Og det å få noe i faktisk arv.

(Personen jeg snakket med er kunnskapsrik, men er ikke advokat og det var bare en samtale på generelt grunnlag)

 

Lenke til kommentar
Sitat

Dersom du har arvet eller fått som gave en bolig etter 1. januar 2014, og du ikke selv oppfyller vilkårene for skattefritt salg gjennom egen bruks- og eiertid, vil skatteposisjon til arvelater/giver være avgjørende for gevinst-/tapsberegningen.

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/salg/salg-av-bolig-eller-annen-eiendom-som-er-arvet-eller-fatt-i-gave/skatteregler/

Sitat

Hva regnes som realisasjon?

Reglene om skatteplikt for gevinst og fradragsrett for tap, gjelder både ved salg og annen realisasjon av eiendom. Det som sies om «salg» på denne siden, gjelder derfor også andre former for realisasjon.

En eiendom regnes som realisert når eiendomsretten opphører eller overføres til en annen ved for eksempel:

  • frivillig salg, inkludert salg til underpris hvor betalingen ikke er symbolsk
  • tvunget salg, for eksempel: ekspropriasjon, odelsløsning eller salg på tvangsauksjon
  • bytte eller makeskifte
  • fullstendig ødeleggelse, f.eks. ved brann.

Noen former for eiendomsoverdragelse regnes likevel ikke som realisasjon, for eksempel:

  • gaveoverføring eller arveforskudd
  • arveovergang ved dødsfall
  • skifte av dødsbo
  • overføring mellom ektefeller
  • skifte av felleseie mellom ektefeller

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/salg/salg-av-egen-bolig/skatteregler/

Ta ein ny telefon til skatteetaten og forklar situasjonen. Ev. epost om du vil ha det skriftleg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (På 14.3.2022 den 9.07):
Sitat

Dersom du har arvet eller fått som gave en bolig etter 1. januar 2014, og du ikke selv oppfyller vilkårene for skattefritt salg gjennom egen bruks- og eiertid, vil skatteposisjon til arvelater/giver være avgjørende for gevinst-/tapsberegningen.

 

og videre:  https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/salg/salg-av-bolig-eller-annen-eiendom-som-er-arvet-eller-fatt-i-gave/diskontinuitet/

Sitat

Hvis giver kunne ha solgt eiendommen skattefritt på dødsfalls-/gavetidspunktet, får du som mottaker oppjustert boligens inngangsverdi til antatt markedsverdi på tidspunktet for dødsfall/gaveoverføring. Du skal ikke overta eier- og brukstid til den du har arvet eller har fått boligen fra.

Det innebærer altså, som du selv skrev i ditt andre svar, at trådstarter vil måtte skatte av differansen mellom antatt markedsverdi i januar 2022 og salgsprisen (eller, for å si det på en annen måte; det blir skatt kun på gevinst oppstått etter gavetidspunktet, i den tiden fritaksregelen ikke lenger er oppfylt (jfr siste setning; "du skal ikke overta eier- og brukstid"). Dere skatter ikke for gevinsten som oppsto når/før far ga bort gaven, bare for gevinst som kom etterpå, i tiden ingen av dere har bodd der). Det innebærer igjen at for at det beløpet på 700.000 som trådstarter har kastet ut i lufta skal være tilfelle, så må verdien av boligen ha steget med (700.000/0,22)  3,8 millioner fra januar til mars...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...