Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Styreleder truer med søksmål


Frankhan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forslaget må styrebehandles før det legges frem saken på årsmøtet. Styret stemmer over saken, og styreleder har sin ene stemme, som øvrige styremedlemmer, og ved flertall i styret skal saken legges frem for årsmøtet for avstemning. Dersom årsmøtet vedtar forslaget, er saken avsluttet. Hva styreleder mener å ha betalt for er uvesentlig.

Endret av zanta
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er regler for hvor mye en kan "ødelegge" for en/noen, selv om mange flere vinner på det, selv om det er fellesområde. Det vil måtte avgjøres i hver sak, og er muligens avhengig av eieform. Det var en lignende sak her for et års tid siden.

Jeg tipper argument vil være om det er mulig å skaffe parkeringsplasser på andre måter, hvor mye det ødelegger for styreleder, hvor nødvendig det er, etc. Jeg kan tenke meg at en økonomisk erstatning kan være aktuell.

Det sagt, han har INGEN sak mot de som fremmer forslaget. En evt sak må rettes mot sameie/borettslaget/whatever som helhet, og kun etter det faktisk er vedtatt at det skal gjennomføres.

Endret av Axefjord
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 3/13/2022 at 3:41 PM, zanta said:

Forslaget må styrebehandles før det legges frem saken på årsmøtet. Styret stemmer over saken, og styreleder har sin ene stemme, som øvrige styremedlemmer, og ved flertall i styret skal saken legges frem for årsmøtet for avstemning. Dersom årsmøtet vedtar forslaget, er saken avsluttet. Hva styreleder mener å ha betalt for er uvesentlig.

Enig i dette, hvis det er et forslag eller innstilling fra styret. Men den enkelte sameier kan også komme med dette som et forslag til årsmåte, som styret da vil være pliktig til å ta med på årsmøtet. Styret kan lage en felles innstilling, men forslaget fra sameier må med.

En sameier som er i styret kan også stille samme forslag privat, altså selv komme med det som et forslag til årsmøtet, uten å ta opp som styremedlem på et styremøte. Det kan kanskje ses på som en illojal handling, men kan være nødvendig hvis styreleder er i mot.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Frankhan skrev (2 timer siden):

Takk for gode svar.

I verste fall tar vi det opp igjen på et senere årsmøte når styreleder er ute av styret.

Godt svar fra Axefjord.

For selve saken hjelper det ikke om styrelederen er ute av styret. Vurdering ift ulempe og et evt minoritetsværn vil være den samme uansett. (Men det vil kanskje minimere bråket rund akkurat hvordan bringe saken opp for årsmøtet)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
7 hours ago, ilpostino said:

Styrelederen sin stemme kan være ganske avgjørende hvis det står likt. 

https://lovdata.no/lov/2003-06-06-39/§8-6

Har han stemmerett i det hele tatt? Borettslagslovens §8-14:

«Ein styremedlem må ikkje vere med i behandlinga eller avgjerda av noko spørsmål som medlemmen sjølv eller nærståande har ei klar personleg eller økonomisk særinteresse i»

  • Liker 1
Lenke til kommentar

det er ikke slik at et borettslag/sameie styre/generalforsamling kan vedta alt mulig sjøl, bare det er "flertall". Norsk lov og reguleringsbestemmelser står over det.

f.eks. er parkering/grøntområde/lekeplasser noe som er del av kommunens krav/godkjenning når borettslaget/sameiet blir etablert/bygget. Det finnes altså inntegnet i kart hvordan området skal disponeres.

Man kan selvsagt søke kommunen om bruksendring av arealet, men det må være i orden, før man forandrer på ting.

Lenke til kommentar
On 3/13/2022 at 7:36 PM, Axefjord said:

Det er regler for hvor mye en kan "ødelegge" for en/noen, selv om mange flere vinner på det, selv om det er fellesområde. Det vil måtte avgjøres i hver sak, og er muligens avhengig av eieform. Det var en lignende sak her for et års tid siden.

Jeg tipper argument vil være om det er mulig å skaffe parkeringsplasser på andre måter, hvor mye det ødelegger for styreleder, hvor nødvendig det er, etc. Jeg kan tenke meg at en økonomisk erstatning kan være aktuell.

Det sagt, han har INGEN sak mot de som fremmer forslaget. En evt sak må rettes mot sameie/borettslaget/whatever som helhet, og kun etter det faktisk er vedtatt at det skal gjennomføres.

Vil det spille inn om takst m. og uten viser at eiendommen får lavere verdi også? Dvs at flertallet påfører et dokumenterbart tap?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...