Gå til innhold

Hva koster det med gigabit forbindelse der du bor?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
3 hours ago, Myriad said:

749

Syvhundreognoe, det var det jeg fikk fra Telenor engang og de kalte det bredb.... nei du snakker om kroner. 😆

Jeg er en dinosaur som har falt av lasset. Båndbredden steg etterhvert til over tolv tusen. Hva var måleenheten? Og hva er en gigabit i forhold?

 

Lenke til kommentar

Hammerfest fikk spesialtilbud fra homenet pga av at de kuket med utrullingen med 200kr pr måned i to år. men stiger ut på høsten til normal pris.

Hammerfest energi rullet også ut samtidig så var konkurranse for 449 pr måned for ett år binding  så la inn det også bare fordi det gjør det billigere da man slipper å etterinnstallere dersom man ønsket det istedet for homenet.

 

Så har hatt 2x1Gbit for 649.men har sagt opp hammerfest energi linja fra april for å ikke binde meg for ett år til da full pris på 2 linjer fra høsten blir veldig dyrt

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar
Helm skrev (2 timer siden):

Syvhundreognoe, det var det jeg fikk fra Telenor engang og de kalte det bredb.... nei du snakker om kroner. 😆

Jeg er en dinosaur som har falt av lasset. Båndbredden steg etterhvert til over tolv tusen. Hva var måleenheten? Og hva er en gigabit i forhold?

 

Adsl? Hvis du er langt unna sentralen så kan det vel hende at du fikk 700 kilobit pr sekund, du må gange det med nesten 1500 for å få 1 gigabit.

Når man måler størrelse på filer så brukes typisk bytes istedenfor bits, 1 byte er 8 bits.

Så med 1Gbps linje så laster man ned med en hastighet på 125 GBps, noe som tilsvarer en cd på 5 sekunder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enivest har monopol på kablet internettforbindelse her vi bor og leverer maks. 600/600 for 1059,-/mnd.

Vil man ha Telia TV-boks har de en bundle med 600/600 for 1457,-/mnd eller 400/400 for 1158,-/mnd.

For øvrig er minstepris på kablet internett (100/100) på 629,-/mnd. TV for 499,-/mnd, Teliaboks 49,-/mnd og opptak 99,-/mnd. Ryktet på bygda sier at TV aldri fungerte skikkelig og folk har derfor RIksTV eller andre løsninger.

Vil man også ha fasttelefon blir det 49,-/mnd i tillegg til eventuell bundle eller internettabb.

Lenke til kommentar

Viktig å skille på enebolig og sameie/blokk.   🏠 🏘️??? 🤔

Bare en påminnelse, da folk har rotet med det før. Bor man i sameie, borettslag, blokk o.l. er prisene alltid rabbatert, ofte med meget gode rabatter. 

Bor man i vanlig bolighus betaler man standard pris. Har vært i så mange tråder om dette, der folk har flyttet fra borettslag og blitt meget overrasket over at TV og nett er så dyrt.

Tråden vil bli misvisende om man ikke opplyser om prisen er til vanlig enebolig/hus eller sameie, borettslag. Sistnevnte trumfer alltid bra på pris. 

En giga nett koster rundt kr 1300 mnd for vanlige husstander. Etter en bindingstid (ofte ett år) med rabatt er over.

Man kan være nede i nesten halv pris i borettslag og sameier, avhengig av størrelsen på sameie/borettslag.

Noen kan få rabatter der det finnes konkurranse, oftest er det bare en leverandør der man bor. Den som eier den lagte fiber/coax/hybrid i gata.

Trådstarter viser til priser på en giga linje... Ikke andre hastigheter. 

Endret av plankeby
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...