Gå til innhold

Vil bygge opp mot 100 flytende havvind­installasjoner i Norge [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er det gode folk som heller ser på muligheter enn begrensninger. La oss håpe at vi klarer å slite oss ut av den utrolig seige sirupen som synes å herske nå i forhold til utbygging av vind på land og hav.

Det er ganske typisk at det er skipsrederne som er blant de mest dynamiske i forhold til ny utvikling. Når de ser en mulighet så griper de den (i stedet for å nedsette en komite).

Jeg er sikker på at NVE sitter med en mengde gode vindkraftprosjekter på land som kunne settes i gang i morgen om tillatelse ble gitt. I stedet sitter vi med handlingslammede politikere og et NVE som er fullstendig impotent og uten kontakt med energirealitetene i Norge (at det er behov for masse ny kraft i Norge veldig fort).

Endret av Ketill Jacobsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hans Reier Sigmond skrev (12 timer siden):

Mye bedre å gjøre det på denne måten enn å stjele strøm fra land. Når det gjelder flere vindkraftprosjekter på land så er jeg meget skeptisk pga. de store ødeleggelsene av natur. Dette er på verdensbasis like alvorlig som klimaproblemet.

Hvilke store ødeleggelser av natur? Hva med en vei til en vindpark som kan være ned til 4 meter bred i forhold til en motorvei som brøyter seg gjennom terrenget med en bredde på ca 100 meter (selv om selve veien er 22 meter bred). Et særlig forferdelig eksempel er ny E18 litt sør for Brevik og ca 25 km sørover. Det er den hesligste vei jeg har sett i Norge der den brøyter seg gjennom terrenget med bortsprengt og bart fjell i ca 100 meters bredde. Gamle E18 motorvei sør for Drammen er jo mye bedre der den slynger seg gjennom terrenget og det er en del tunneler der dyr kan bevege seg i kilometere tvers over veien. Men Nye Veier mener tunneler og broer er alt for dyrt og Frp mener at alle hovedveier skal være firefeltsveier med 120 km/t hastighet uavhengig av trafikkmengden. Her er det mye å ta tak mens vindparker på snaufjellet der ca 2,5 av arealet til parken bygges ned (veier og oppstillingsplasser) er forferdelige overgrep mot naturen? Hadde en enda sagt det man egentlig mener, at vindturbiner i urørt natur er forferdelig (det estetiske aspektet) så ville jeg ha respektert det synspunktet!

Endret av Ketill Jacobsen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...