Gå til innhold

Jobbe som pizzabud med en fartsbot


Anbefalte innlegg

Hei. Skal på jobbintervju for stilling som sjåfør hos en pizzakjede.

Jeg mistet lappen noen måneder etter jeg tok den for fartsovertredelse. Tok lappen på nytt og har ikke fått noen andre bøter eller bemerkelser. Er litt over 2 år siden førerkortet ble beslaglagt.

Kravet deres er at man må ha hatt lappen i 2 år, jeg har da hatt den i til sammen 20 måneder, så får se hva de sier til det. 

Det jeg lurer på er, burde jeg informere om bota og beslagleggelsen av førerkortet, eller burde jeg bare si det om de tar det opp og spør?

Noen som vet om pizzakjeder er veldig strenge på dette? Altså, om det er helt meningsløst for meg å stille opp på intervju?

Ellers, lurer jeg på om noen har erfaring med jobben? Står på annonsen at det er heltid, men ser ikke for meg at folk bestiller pizza til alle døgnets tider på hverdager? Eller tar jeg feil? Er det slik at sjåfører også er servitører når det ikke er noen kjøreoppdrag? Står i annonsen at man blir ansatt som sjåfør, men er litt usikker.

Endret av funkscience
n
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mechablast skrev (8 minutter siden):

Ikke fortell det, de har vel ikke noe med det

Bare pass på å ikke miste det igjen 🙂

Infoen du lurer på kan du evt spørre nærmere om på intervju

Så, om de spør om jeg har hatt lappen i 2 år, så sier jeg bare 20 måneder, og sier ingenting om at det ikke er sammenhengende? Om de spør om jeg har fått fartsbøter, trenger jeg ikke å si det? Hva om de etterspør politiattest og det kommer frem? 

Men de har da altså ikke lov å spørre?

Lenke til kommentar
_R2D2_ skrev (2 minutter siden):

Politiattest for å kjøre Pizza? 😅

Haha, ja høres litt sykt ut, men mtp at jeg er ganske ung, og tenker at de vil forsikre seg om at de ansetter ansvarlige sjåfører. Men kanskje politiattest er litt på kanten ja😅

Endret av funkscience
Lenke til kommentar
funkscience skrev (9 minutter siden):

Haha, ja høres litt sykt ut, men mtp at jeg er ganske ung, og tenker at de vil forsikre seg om at de ansetter ansvarlige sjåfører. Men kanskje politiattest er litt på kanten ja😅

Tja, man skal vel også potensielt komme i kontakt med mange mennesker, kanskje til og med komme inn i deres hjem, om enn så bare i gangen. Har ikke hørt om politiattester for slike yrker før, aner ikke om det er noe normal praksis i særlig mange yrker, men synes ikke det er sånn enormt far fetch. 

Endret av Serpentbane
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De er vel en del strengere (særere) hos større kjeder kontra lokale pizzasjapper. Har selv jobbet innenfor dette, i perioden jeg jobbet der mistet vel 3-4 personer lappen. Mest pga ruskjøring. Sjefen ga totalt faen, de ble bare plassert inne på kjøkkenet isteden!

Når det ikke var kjøringer gjorde jeg ting på kjøkken, serverte border etc. Fin jobb.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Pizza3333 skrev (Akkurat nå):

De er vel en del strengere (særere) hos større kjeder kontra lokale pizzasjapper. Har selv jobbet innenfor dette, i perioden jeg jobbet der mistet vel 3-4 personer lappen. Mest pga ruskjøring. Sjefen ga totalt faen, de ble bare plassert inne på kjøkkenet isteden!

Når det ikke var kjøringer gjorde jeg ting på kjøkken, serverte border etc. Fin jobb.

Ser du bærer preg av jobben den dag i dag mtp navnet ditt😁

Hørtes jo helt sykt ut at ruskjøring ikke fikk noen konsekvenser. 

Var det som regel kjøring hele dagen, altså minst en levering i timen? Kommer vel ann på hvilken by du jobbet i, men sånn ca?

Lenke til kommentar

Trenger de flere folk så får du nok jobben så lenge du oppfører deg rimelig greit. Det at du mangler noen mnd på kjøreerfaring og har mistet lappen før tror jeg neppe er så veldig farlig. Bare husk lærdommen av det og kjør innenfor det du har lov til, så går det nok greit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Arbeidsgjevar har berre lov å be om politiattest dersom det er naudsynt for stillinga. Trur det er heilt usannsynleg for pizzabud.

Dei kan be om å få sjå førarkortet, så om datoen som står der er nyleg, må du antakeleg forklara korleis du likevel oppfyller kravet (dvs. at du har hatt førarkort i nesten 2 år, men ikkje samanhengande).

Svar ærleg på spørsmål, men det er innfor å gi vage "politikarsvar" i jobbintervju. Ting som reflekterer negativt på deg sjølv treng du ikkje å nemna med mindre du blir spurt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må nok framvise førarkortet og der vil det vel framgå når du tok sertifikatet på nytt? 

Kor strengt kravet om å ha hatt førarkort i 2 år er nok avhengig av kva som er grunnlaget for kravet. Om kravet er der fordi det ikkje er ønskeleg med heilt ferske sjåførar så er det nok litt slingringsmonn, men om dette er eit minstekrav for forsikringa eller fordi det er eit krav fordi du må være ferdig med prøvetida så er det nok mindre slingringsmonn. 

Eg reknar med at du er kalla inn til intervju basert på at du har oppgitt når du fikk lappen fyrste gongen? Eller har du fått intervju til tross for at du manglar fire månader på 2 års kravet? 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (2 minutter siden):

Du må nok framvise førarkortet og der vil det vel framgå når du tok sertifikatet på nytt? 

Kor strengt kravet om å ha hatt førarkort i 2 år er nok avhengig av kva som er grunnlaget for kravet. Om kravet er der fordi det ikkje er ønskeleg med heilt ferske sjåførar så er det nok litt slingringsmonn, men om dette er eit minstekrav for forsikringa eller fordi det er eit krav fordi du må være ferdig med prøvetida så er det nok mindre slingringsmonn. 

Eg reknar med at du er kalla inn til intervju basert på at du har oppgitt når du fikk lappen fyrste gongen? Eller har du fått intervju til tross for at du manglar fire månader på 2 års kravet? 

Har faktisk ikke oppgitt noe informasjon om det enda. Derfor jeg er litt usikker på om hvor streng de er på det. Står i stillingsbeskrivelsen at det er krav om minimum 2 år, og står videre at oppførsel i trafikken er svært viktig for dem. 

Tenkte kanskje og det var mtp prøveperioden. 

Lenke til kommentar
3 hours ago, funkscience said:

Ser du bærer preg av jobben den dag i dag mtp navnet ditt😁

Hørtes jo helt sykt ut at ruskjøring ikke fikk noen konsekvenser. 

Var det som regel kjøring hele dagen, altså minst en levering i timen? Kommer vel ann på hvilken by du jobbet i, men sånn ca?

Hehe stemmer!

Det varierer veldig. Kunne fint selge pizza for 30-35K i løpet av en kveld, da var det kjøring nærmest non stop. Andre dager kunne vi kanskje være ute med 5 pizza på en hel arbeidsdag.

Enten så var det stille eller så skulle hele byen ha pizza på en gang. Du må nok belage deg på å gjøre mye annet også men det er egentlig veldig greit, er deilig med litt variasjon.

Et tips, vis iver etter å hjelpe til mellom kjøringer eller når det ikke er noe å gjøre. Gjerne spør en gang for mye enn en gang for lite.

Er et yrke med mye stress så de inne setter pris på det. Er du venn med kokken så blir arbeidet garantert mye lettere, er ofte de kokken liker minst som får dritt jobbene 😉

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Pizzabakeren her åpner klokken 10, men starter ikke med levering før 15, så selv om det er heltidsjobb, så kan tidspunktene være ugunstige.

Nå vet vi ikke hvor du skal jobbe, og når de starter utkjøring, men det blir ikke bare kjøring.

Ikke gi mer informasjon enn det de spørrr om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

Pizzabakeren her åpner klokken 10, men starter ikke med levering før 15, så selv om det er heltidsjobb, så kan tidspunktene være ugunstige.

Nå vet vi ikke hvor du skal jobbe, og når de starter utkjøring, men det blir ikke bare kjøring.

Ikke gi mer informasjon enn det de spørrr om.

Skjønner. Man må vel regne med ugunstige tider ja.

Så om de ser på førerkortet, tar det seg bedre ut å bare si det som det er når(hvis) de spør om hvorfor det er datert to ganger?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...