Gå til innhold

Feil vare mottatt, selger vil ikke hjelpe


Anbefalte innlegg

Hei! Bestilte en MiniATV fra et firma, mottok feil vare. Eieren av dette firmaet er helt umulig å ha med å gjøre, nekter å sende returlapp. Feilen er at den vi har mottatt er mye mindre enn den vi har bestilt, slik at vi får ikke bruke den. På nettsiden sto det helt andre mål da vi bestilte. Nå har han vært inne å endret målene på nettsiden slik at de samsvarer med den vi har fått. Vi har heldigvis utskrift av annonsen vi bestilte fra, hvor de gamle målene står og saken er meldt inn til forbrukertilsynet. Men vi sitter fortsatt med en ATV vi ikke får sendt tilbake. Noen tips til hva man kan gjøre? 

Lenke til kommentar
  • Runar endret tittelen til Feil vare mottatt, selger vil ikke hjelpe
Videoannonse
Annonse

Hvilket firma er dette? Kan ta det på PM om du ikke vil ut med det enda.

Men returen din er ikke avhengig av returlapp fra de. I prinsippet så sender du de en skriftlig klage/reklamasjon hvor du påpeker manglene og at du har fått feil vare/vare som ikke stemmer med opplysningene. Legg ved utskriften av annonsen.

Purr på svar om du ikke får det skriftlig. Om du så ikke får noen løsning fra de så reklamerer du til kortselskapet du brukte når du betalte for varen. Der legger du ved dokumentasjon på at du har reklamert (uten avhjelp) og dokumentasjon på hva som stod på produktet før. Så vil du forhåpentligvis få pengene tilbake fra kortutsteder i stede som så vil ta dette med selger.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
nomore skrev (2 minutter siden):

Hvilket firma er dette? Kan ta det på PM om du ikke vil ut med det enda.

Men returen din er ikke avhengig av returlapp fra de. I prinsippet så sender du de en skriftlig klage/reklamasjon hvor du påpeker manglene og at du har fått feil vare/vare som ikke stemmer med opplysningene. Legg ved utskriften av annonsen.

Purr på svar om du ikke får det skriftlig. Om du så ikke får noen løsning fra de så reklamerer du til kortselskapet du brukte når du betalte for varen. Der legger du ved dokumentasjon på at du har reklamert (uten avhjelp) og dokumentasjon på hva som stod på produktet før. Så vil du forhåpentligvis få pengene tilbake fra kortutsteder i stede som så vil ta dette med selger.

Engrosservice.no. Vi har sendt inn skriftlig klage, men har ikke fått svar på den. Har holdt på med denne saken i snart en mnd, men selger nekter fortsatt. Postnord / posten / bring mener at de ikke kan sende den uten returlapp, så vi står mer eller mindre fast. Har sagt med selger at vi kan betale for returen, da vi uansett kommer til å få dette erstattet, men han nekter fortsatt å sende.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Sampson skrev (5 timer siden):

alltid bruk kredittkort fra et OK firma når du kjøper sånt

VISA tror jeg er best på reklamasjoner. De refunderte meg i to tilfeller bare på grunnlag av mine opplysninger. PayPal har også sett lyset to ganger og kreditert meg. 

Lenke til kommentar
Smurf345 skrev (14 timer siden):

Vi har sagt det, men de sier de må ha bekreftelse fra butikken. De kan godt ta den i mot, men den blir stående på terminal til butikken bekrefter retur. 

Hæ? Du kan da sende noe hvor som helst uten å innhente bekreftelse fra mottaker først. Prøv et annet fraktselskap.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Llandari skrev (18 minutter siden):

de sier de må ha bekreftelse fra butikken.

Det er noe de har funnet på selv fordi det kommer returer som mottaker nekter å kvittere for. Det finnes ikke lover eller forskrifter som regulerer dette, men jeg tror NS sier et eller annet sted at om mottaker nekter eller ikke finnes, så må du selv betale returen som følger av det, og firmaet kan ta pant i varene til du betale returfrakten. Slik er det med oppkrav i Posten også.

Lenke til kommentar

Jeg tror det er en misforståelse her når du har snakket med transportselskapet. Dersom du skal sende noe som RETUR så er det ofte egen produkttype hos de og det er det avsender av opprinnelig pakke som ordner, og da dekker de returfrakten. Så det er naturlig at de ikke aksepterer at du på eget initiativ vil sende noe som retur.

I tillegg. Dersom det kommer frem i dialogen din med transportselskapet at selger er vanskelig å få tak i og ikke vil ha det du sender til de, så kan de nok tenke at dette blir merarbeid og merkost for de, og da nekter å ta oppdraget. Det står de fritt til å gjøre.

Men å sende en pakke fra A til B hvor A er privatperson og B er en bedrift er ikke et problem i seg selv så lenge A da dekker fraktkostnaden. Om B ikke tar i mot så vil pakken komme tilbake til deg. I tillegg er jeg usikker på om alle transportselskaper åpner opp for at private sender pakker med de eller om alt går på faktura (bedrift). Så det kan jo og være noe av grunnen.

Det jeg ville gjort som sagt var å ta dette med kortselskapet som du betalte med når du kjøpte varen. Legg frem dokumentasjonen som viser at det er en mangel, og at du har forsøkt å komme i kontakt med selger uten hell. Samtidig spør du de hva du skal gjøre med varen som du ikke får levert selger. Kortselskapet kan kun returnere kjøpssummen for varen du reklamerer på, og ikke fraktkostnadene for returen tilbake. Så fraktkostnaden må du enten ta på egen kappe eller kreve dette dekket direkte fra selger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Saken «løste» seg etterhvert! Vi fikk returlappen etter mye om og men, og varen ble sendt tilbake og er hentet ut. Trodde vi var ferdige med denne saken, så fikk vi plutselig melding fra selger hvor vi blir anklaget for hets på grunn av en dårlig anmeldelse på trustpilot, kommer vel nok en trusel om advokat regner jeg med. Har måtte blokkere nummeret, da det renner inn med meldinger. Skikkelig useriøst. Styr unna, sier jeg bare 🥵

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Update: ble kontaktet for få dager siden der han sendte regning på 2000,- for frakt…Leser på trustpilot at en hadde fått tilsendt regning fra namsmannen flere år etterpå, da var beløpet doblet seg. Er dette opplegget lov?? Kan denne mannen / bedriften anmeldes på noe vis? Kan vel ikke bare sende ut regninger  til inkasso og namsmann uten at man har kjøpt en vare, eller?? 

Lenke til kommentar

Etter 3 navneskifter på 4 år så har Forbrukerombudet/Forbrukertilsynet/Forbrukerklageutvalget så lang behandlingstid at de i praksis er ubrukelig. Gå på einnsyn.no og se selv alle standardsvarene de har sendt ut om 2-3 års ventetid (noe som da selvfølgelig gjør at alle som vil heve et kjøp av fysisk produkt dropper det punktet i klagen og selger produktet videre brukt for å så prøve å hente summen tilbake via (det som nå i skrivende stund heter Fobrukerklageutvalget)) og at folk gjerne må betale for å bruke retten hvis de ønsker snarlig løsning.

Lenke til kommentar

Har gitt beskjed om at fakturaen ikke blir betalt, og sendt vedlegg av meldingen hvor han skrev at «returlapp er sendt, dere skal ikke betale noe». Har utskrift av annonsen da vi kjøpte varen, og utskrift av annonsen etter han hadde redigert den, med dato. Har ikke slettet en eneste mail eller en eneste melding, så kan dokumentere hvert ord som har blitt sagt. Blir bare bekymret når jeg ser folk slite med samme firma i flere år og at de aldri gir seg. Må være en mulighet for anmeldelse om det ikke stopper, tenker jeg…? Varen er levert tilbake i samme stand som den kom, vi trodde vi var ferdige med saken for flere måneder siden… 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...