Gå til innhold

Simrigg-kaféen - Alt i fra hjemmebygg til fullspekket oppsett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg tror det skal funke ja , har tatt litt inspirasjons fra sim racing redditen hvor jeg først så denne løsningen fra en som postet der :

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

Eneste jeg er bekymret for er at  32:9 skjermen er så sinnssyk bred så er litt usikker på om armen min blir lang nok, men en for prøve å se, må uansett få tak i litt lengre displayport kabler og div. før jeg begynner å prøve å flytte armen helt ut mot enden på pulten.

Endret av Evil-Duck
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
bshagen skrev (14 minutter siden):

Veit du navnet på den armen der? :

Veldig ålreit oppsett syns jeg, jeg tenker for min del at 3440x1440p holder lenge, men er det mange spill som støtter 32:9 i racingspill? Blir ikke bildet veldig strukket på sidene? 

Av det jeg klarer å se på bildet er det en Ergotron HX , samme monitor arm som jeg selv bruker, ikke den billigste, men en av få armer som takler disse ultravide skjermene.

Når det kommer til 32:9 støtte er det få sjangere som har bedre støtte for dette enn racingspill siden vertfall litt seriøse racing spill oftest er godt optimalisert for å spilles på 3 skjermer så er få sjangere jeg har møtt på mindre problemer med denne skjermoppløsningen faktisk :)

et lite bilde fra før jeg fikk riggen hvor jeg har F1 2021 oppe over hele skjermen:

https://i.imgur.com/kpfmFbv.jpg

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (Akkurat nå):

@Evil-Duck hvor langt er det fra veggen til hit?

 SmartSelect_20220310-225942_Chrome.jpg.ceb710c74f02083b17ad52984e8a4f1c.jpg

Hva bruker du for å stabilisere pedalene på gulvet når du har rattet på pulten?

Bildet er knabbet fra Sim Racing Redditen så er ikke mitt kontor, brukte det for å illustrere hvordan jeg tenkte å gjøre det hos meg selv :)

Når jeg hadde pedalene på gulvet var gummi føttene under godt nok til å holde de greit på plass, men kjørestillingen ble ikke helt optimal.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, Evil-Duck said:

Bildet er knabbet fra Sim Racing Redditen så er ikke mitt kontor, brukte det for å illustrere hvordan jeg tenkte å gjøre det hos meg selv :)

Skjønte det :) Tenkte mer hvor mye plass man trenger for få til en smart løsning som det der. Begynte å lukte på det selv. Men som mange, litt begrenset plass rundt pulten og får kanskje til kun 120cm fra veggen og det ser ut som det der krever 160cm om man tenker at pulten er 80cm dyp.

Quote

Når jeg hadde pedalene på gulvet var gummi føttene under godt nok til å holde de greit på plass, men kjørestillingen ble ikke helt optimal.

An nice. Det jeg opplever når man må bremse hardt og pedalplattformen ligger fritt uten å være kilt fast på noen måte er at fronten av pedalplattformen kan løfte seg fra gulvet.

Ellers fornøyd med riggen så langt? Hvordan er stolen? jeg vurderer å kjøpe en lignende recliner stol da bucket seat ikke er optimalt med hofteissues.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Bestilling fra Fanatec kommer som 5-6 forskjellige leveranser? Jeg bestilte alt i samme ordre 4. mars, hvor alt var på lager men ser at de har delt den opp i 6 forsendelser med forskjellige tracking numre.

Jeg fikk i går levert tableclamp alene først 🤣. Forsåvidt praktisk da jeg vil trenge den før jeg får riggen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
19 hours ago, bshagen said:

Genialt, dette kan man jo ha stående fast ser det ut til :) 
EDIT: DCS ser nemlig dritkult ut :D

Har sett flere bruke sim rings til fly spill. Men mange lager egene sim pits av finer plater. Skal man bruke sim pit til bil og fly, er det greit å ha gode tilpassings muligheter. Da fly simulatorer har en tedens til å balle på seg. Samme som bil spill. Jeg gikk fra en 1500kr HOTAS til en 15 000kr HOATS og 1700kr pedler , så et 3500kr pedalsett, samt hjemmebygged "HOSTAS" og trim hjul som bare er til spitfire. Samt at jeg har kjøpt type 20 fly til DCS. Alt på 8 måneder. Så skal du bruke sim rig til både bil og fly, bør du lett kunne bytte mellom bil pedal og fly pedal, lett kunne bytte mellom ratt og stikke(velge mellom center stikk og side stick ) ja masse masse.

Og ja DCS er rå kult, har aldri i mitt liv spilt noe så intenst som DCS type 20-30 timer hver andre uke i mange uker. I dag hopper jeg i F16, en annen dag tar jeg av fra hangar skip med F14, så flyr jeg over Korea i 1953, eller stoppet et tysk not angrep utenfor Carentan med min P47.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Minn meg på at jeg skyr UPS som pesten fremover og aldri bruker de med mindre jeg er helt pokka nødt. Som dessverre var tilfelle med Fanatec bestillingen 😕

Jeg husker det var ille med UPS før, men nå er det virkelig utrolig ille. Dette troner topp 3 av mine verste kundeopplevelser. Jeg bestilte kvelden 4. mars. Opplevelsen fortsetter under...

Spoiler

 


- Trackinginformasjonen er rotete og det står at bestillingen er delt opp i 6 pakkeforsendelser.


- Jeg følger tracking og bestilling som en hauk hver dag og den begynner ikke å oppdatere seg før sent i går.


- Jeg får 1 pakke på døren i går kl. 16. Et bordfeste til et båndbrekk. Og lurer da på hvor resten er, men det er forsent å høre med noen.


- Når jeg sjekker i dag så får jeg ikke noe svar og det er ingen ekstra informasjon i trackingen.


- Kl. 13:59 i dag har det ticket inn en e-post på e-post med informasjon

image.png.485b3cd2c38676d56df63fbf5fefbebc.png

- Jeg stusser på at de kaller det purring? Jeg har ikke mottatt noen betalingsinformasjon før nå? Hverken på sms eller e-post.
- Jeg åpner vedlegget for å se hvordan jeg raskest mulig kan betale dette.image.png.a5773593a7dcae6b7535b39afa3b5982.png
Javel? Hvilken tidligere henvendelse? Det er ikke spor av noen henvendelser noe som helst sted.

- Så kommer betalingsinformasjonen

image.png.d1bafa4aa0bebc061a54e3fb832a9259.png

Akkurat ja. 1/3 i importavgift. Det er kanskje ikke noe sjokk, vi bor tross alt i Norge.

- Alternativ 1 sier at de har sendt en link til meg i en separat melding om å betale via Verifone for raskere håndtering? Hvor?
Jeg har ikke mottatt melding hverken på e-post, telefon, sms eller noe som helst annet sted.

- Jeg ringer telefonnummeret som er oppgitt i vedlegget.

image.png.0e17d777b880579b445192bc642414af.png

Her legges det på hver gang man prøver å ringe. Vi ringer fra 3 telefoner og alle legger på.

- Vi starter søken etter et nummer vi kan ringe. De første 3 nummerne for "UPS Norway" fungerer ikke. Etterhvert finner vi et nummer til "Support UPS Norway".

- Her kommer jeg til en engelsktalende person som snakker vesentlig mer gebrokkent norsk enn meg. I tillegg virker det som vedkommende akkurat har våknet og ligner i senga og snøvler ut av en annen verden så det er nærmest umulig å forstå hva de sier. Her må man virkelig gjette hva som sies. I tillegg blir "mrs. support person" veldig irritert når jeg spør hva hun sier og at det er veldig vanskelig å høre henne (høres ut som hun prater gjennom en sokk eller hanske).

- Etter om og men ber hun om sporingsnummeret som jeg leser opp med klar og tydelig stemme. Det fungerte, et mirakel!- Jeg informerer så om at jeg har fått informasjon om at jeg skal betale til "Verifone" via en link jeg skal ha fått tilsendt som jeg ikke har fått.

- Så blir hun hakket mer sint og sier
"I can inform you that you need to pay a duty fee for your package".

- Ja det visste jeg jo så jeg gjentar dette med at jeg ikke har fått en Verifone link tilsendt som brevet sier.

- Da blir hun ennå mer forbannet og nærmest skriker i telefonen og forteller at jeg legge inn tracking nummeret på siden til UPS så vil jeg få linken der. Jeg kan da informere henne om at jeg har fulgt trackingen der i 7 dager og har aldri sett noen betalinglink til Verifone der.

- Jeg informerer henne også samtidig om at kontoen på UPS som jeg sist brukte for 8 måneder siden (logget i lastpass) og har passordet lagret for i lasptass - ikke fungerer lenger. Det fungerer heller ikke å be om reset av passord da jeg ikke får noen mail for å resette passordet. Ei heller fungerer det å velge å få tilsendt info om brukerid i tilfelle den var feil.

- Da blir hun alvorlig forbannet og det virker som hun setter seg opp i senga med bena på gulvet og hyler gjennom telefonrøret. 
"Then I suggest you make a new account - SIR!".

Så slenger hun på røret. 

EDIT:
Glemte forøvrig å nevne at hun la til "So you can avoid calling technical support in the future". Javel?


Andre som har erfaring med UPS i det siste og hvor denne Verifon linken skal være og dukke opp?
Det er godt det er helg.......


 

Spoiler

 

image.png

image.png

 

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Tenkte å legge inn en liten samlepost av min erfaring med diverse stoler oppover årene,

Playseat evolution (Sikkert rundt 10år siden denne var i hus)
Veldig irriterende med den stanga i midten, ellers ett greit kjøp hvis du finner den billig brukt

Playseat F1
Hadde dette setet i nesten 2 år, synest at setet var litt vel stivt, fikk vondt i korsrygg etter lange økter med load cell bremse. Stabilitet og justeringsmuligheter er gode, men ny prisen er alt for høy etter min mening.

Svive D1
Her var det meste ganske bra utenom pedal plata, den flekser alt for mye, såpass mye at hele riggen tipper ved hard nedbremsing med load cell. Unngå som pesten hvis planen er å ha load cell bremse i fremtiden, hvis det ikke er planen, er den ganske ok.

Sim-lab GT1 Evo
Dette settet har jeg hatt i noen måneder og er uten tvil det beste av de jeg har hatt. Solid nok og vel så det til CSL DD (8nm). Alt er justerbart og veldig utbyggbart. Har blandt annet festet på musematte, keyboard tray, trippelskjermfeste samt noen ekstra braketter til gir/brekke ol. Full pott fra meg.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, bshagen said:

@Gunfreak Høres fornuftig ut, er vel også en veldig bratt læringskurve i det spillet så ser at det baller på seg etterhvert som man kommer inn i det. Men HOTAS til 15k? Hva er det for ei stikke? :)

Bare enda dyrere. Da jeg måtte kjøpe throttle og stikker hver for seg, da pakke tilbudet var utsolgt.

Jeg vurderer nå deres F16 saker, da jeg flyr F16 mye mye mer enn F18, men F18 center stick med extender, er mye mer allsidig (passer bra for 95% av fly og helikoptere) inkludert ww2. Er vel bare F16 og kanskje et fly til som bruker kort side stick. Og i VR ser du jo ikke stikka, så da går det helt fint. Fordelen med F18 throttle er jo at du har 2 grep, så passer til alle 2 motors fly. Og i mange av WW2, flyene må du justere både boost/manifold pressue, samt RPM på proppene og da er det greit å bruke den ene til boost og den andre til propellen. 

Så veldig allsidig,  har også take off panel og combat panel.  Dette er fordi jeg er i VR og vil rote med tastatur. Bruker også voice attack program, som gjør at jeg kan styre div ting med stemmen.  Jeg bruker det først og fremst til kommunikasjon,  men også ting som ejecting, samt center VR. 

Og DCS bruker mye mus, så skal du fly det bør sim riggen din kunne ha en plass til mus(noen bruker de kule musene) 

Det er mang fly å fly, F16 og den typen kan gjøre drit mye, men er ekstremt overveldende, kan fremdeles bare deler av den selv om det er det moderne flyet jeg har flydd mest. Men jeg hopper fra så mye mellom div fly at jeg aldri blir virkelig god på noen.

Her sprenger jeg en svensk foræder, som prøver å hoppe av til Russland med viggen. Og så lander i ganske brukbar sidevind.

 

 

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (4 timer siden):

An nice. Det jeg opplever når man må bremse hardt og pedalplattformen ligger fritt uten å være kilt fast på noen måte er at fronten av pedalplattformen kan løfte seg fra gulvet.

Ellers fornøyd med riggen så langt? Hvordan er stolen? jeg vurderer å kjøpe en lignende recliner stol da bucket seat ikke er optimalt med hofteissues.

Slik CSL pedalene er utformet er det ikke noe problem med at fronten løfter seg vertfall, jeg hadde de og på et lite slikt teppe som og sikkert hjelpte litt til med friksjon.

Ellers er jeg strålende fornøyd med riggen ja, leverer på den den trenger å gjøre, for se om jeg fortsatt er like fornøyd etter jeg har fått loadcell på plass, men virker som pedalbrettet er pinnestivt så tror ikke det skal bli noe problem. Stolen er jeg og veldig fornøyd med, men en skal ikke være veldig mye bredere enn meg før sidestøttene nok blir plagsomme .

Kjipt å høre at du har så mye problemer med UPS, det er ikke min favoritt transportør akkurat heller med måten de holder varer som gissel på lager før du betaler fortolling gjerne med heftige påslag, men en har dessverre ikke noe valg om en vil bestille fra Fanatec. Slik prosessen var med meg fikk jeg en SMS melding med informasjon om hvordan jeg skulle betale og til hvilket kontonummer osv, men har aldri fått noen betalingslink fra de så har betalt via bankoverføring, ganske gammeldagse greier.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Hansien said:

Humblebundle droppet nylig en sim-relevant jeg tenker kan være greit å slenge inn her, i tilfelle noen mangler flere av spillene men ønsker de:

https://www.humblebundle.com/games/ultimate-racing-sim-bundle?hmb_source=&hmb_medium=product_tile&hmb_campaign=mosaic_section_1_layout_index_1_layout_type_threes_tile_index_1_c_ultimateracingsimbundle_bundle

Glemte helt denne. Kjøpte den i går. Bla. for å få AM2 og ACC som jeg fortsatt ikke hadde kjøpt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...