Gå til innhold

Simrigg-kaféen - Alt i fra hjemmebygg til fullspekket oppsett


Anbefalte innlegg

 Og til de som lurer på om 3x65" 4K simrigg er doable. Japp, både med 2080Ti og 3090 :).

Han monterer forøvrig senere noen bezelfree greier fra Asus som fjerner skjermrammene. Kommer også senere med betraktninger om at 55" nok er ultimate sweetspot om man ønsker å gå big. Etterhvert monterer han også en full motion rigg + monterer phillips hue til å simulere lys i omgivelsene fra sim etc.


Videoer i spoiler.

Spoiler

 

Lov å drømme :D

Lyssimulasjonen (også med bezelfree).

Med 2080Ti


Byggprosessen:

 

 

 

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DrAlban3000 skrev (3 timer siden):

Idag skal det monteres nye fester til H shifter og en ny shiftergate da den jeg har er blitt flimsy. Ferdig printet idag.

Om det er noen som trenger til G29/G25 kan jeg skaffe filene. Send PM.

*bilde*

Gi gjerne feedback på hvordan du opplever shiftergaten der. Mulig jeg er negativ her, men ser for meg at pinnene i senter fort kan bli for svake i og med de er i plast og kan gi etter ved aktiv kjøring. Håper jeg tar feil for det er genialt å kunne printe ut reservedeler istedenfor å handle alt nytt.

Endret av Hansien
skirveleif
Lenke til kommentar
Hansien skrev (På 8.3.2022 den 15.38):

Gi gjerne feedback på hvordan du opplever shiftergaten der. Mulig jeg er negativ her, men ser for meg at pinnene i senter fort kan bli for svake i og med de er i plast og kan gi etter ved aktiv kjøring. Håper jeg tar feil for det er genialt å kunne printe ut reservedeler istedenfor å handle alt nytt.

Dette er en ren test, jeg kjører lite med H shifter igrunn. Det jeg har merket er at den er litt flimsy inni, jeg kan "lete frem" tappen inni der som deler girene, og den gir etter. 

Denne må nok justeres og modifiseres litt, og vi skal ikke se bort ifra MK1 ikke holder mål. Bruker idag en krakk med vekter på, satt inntil stolen. Juletrebelysningen er ikke inkludert :) 275008024_470557264767182_3808282613035552917_n.thumb.jpg.d52e5cf65bd8502869f7428f921e3e43.jpg

Endret av Evil-Duck
gjennopprettet innlegg som ble fjernet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (25 minutter siden):

Dette er en ren test, jeg kjører lite med H shifter igrunn. Det jeg har merket er at den er litt flimsy inni, jeg kan "lete frem" tappen inni der som deler girene, og den gir etter. 

Denne må nok justeres og modifiseres litt, og vi skal ikke se bort ifra MK1 ikke holder mål. Bruker idag en krakk med vekter på, satt inntil stolen. Juletrebelysningen er ikke inkludert :) 275008024_470557264767182_3808282613035552917_n.thumb.jpg.d52e5cf65bd8502869f7428f921e3e43.jpg

Er det et stort hull i veggen på høyre siden der? Asking for a friend.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
JetzBullet skrev (8 minutter siden):

@Theo343 bra tråd👍

Har ikke plass til full sim, men har lyst på Next Level Racing Wheel Stand 2.0. Finner ingen Norske butikker som selger den!

Noen grunn til at du heller vil ha NLR Wheel Stand 2.0 over Wheel Stand DD ? :) 2.0 er nok litt enklere å klappe sammen og stue vekk,  men DD er mye stivere.NLR DD er det noen butikker som har på lager vertfall https://prisguiden.no/produkt/v/5vq0hsqT6Oc?g=1 også mulig å bygge om til full cockpit etterhvert med denne pakken om basillen tar deg https://nextlevelracing.com/products/gt-seat-add-on/  da får du en cockpit som tilsvarer NLR GTTrack

 

Lenke til kommentar
JetzBullet skrev (5 minutter siden):

@Evil-Duck takk for tips. NLR DD har ikke Game chair cradle, samt den kan ikke klappes sammen slik NLR 2.0.

Det som er greit å vite om den chair cradle'en er at armene til den er alt for korte til de fleste "gaming stoler" på markedet som gjør at du kommer alt for nært rattet samt armlenene dulter borti gir/håndbrekk braketten. Har timstampet videoen under til når han begynner å snakke om akkurat det problemet slik du eventuelt kan sjekke på din egen stol om du kommer bort i samme problemet :)

Men at den kan foldest litt sammen å litt enklere kan stues vekk er jo en grei feature :)

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enda enklere med 2 lange "skiremmer" fra stolen til det man skal holde seg fast i - simrigg eller pult. Reim fra stammen til hver armstøtte på stolen mot riggen eller pultbena. Da fjerner man i tillegg rotasjonen i stolen, som man helst ikke vil ha.

Sørg for at du har 4 stk, 2 på hver side som skjøtes, så er de enkle å justere ved behov.

Varenavn er "spennbånd".
https://www.biltema.no/bil---mc/laste-og-trekke/spennband/
image.png.e0de8eace24c40649befe384a57774b9.png

Har selv brukt dette og var fornøyd med resultatet. Har man tillegg stolen på et lite rundt teppe vil den heller ikke sige særlig forover når man slipper bremsen.

Eller som andre har gjort bakhjulene oppi et par sko med gummisåler :D
image.png.1761cdfb1e78653dea68bc7b097d3f71.png

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

For de som vil ha mer feedback, men ikke har mulighet for faktisk bevegelig sete.
Anbefaler jeg denne, om dere får tak i den nå pga Russland sanksjoner. 
 

https://andres-shop.simshaker.com/jetpad-jetseat/36-gaming-vibrating-pad-gametrix-jetseat-simracing.html

 

Jeg bruker den sammen med både bil spill og fly spill, i DCS kan man bruke et gratis program, men for IL2 må man bruke noe som heter simsaker wings som koster noen 100 lapper, og for racing har man simshaker wheels som koster det samme. 
Funker drit bra i Dirt Rally 2.0 i hverfall, jeg har ikke noe skikkelig simrigg, jeg har bare en gaming stol, G25, ratt, pedal og gir, samt denne padden og VR, det er en helvetes innlevelse. man er skikkelig sliten ett noen runder i Dirt Rally 2.0

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tror jeg har nærmet meg en beslutning nå, at jeg går får TR160. Men jeg har ikke noe hastverk med å ta beslutningen. 

Hvilken av disse vil passe best med Fanatec GT DD Pro? Topp platen tillater kanskje bedre for ymse buttonboxes ol.?
image.png.61cf985aa7e18e341117abc5dc90750e.png

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 timer siden):

Tror jeg har nærmet meg en beslutning nå, at jeg går får TR160. Men jeg har ikke noe hastverk med å ta beslutningen. 

Hvilken av disse vil passe best med Fanatec GT DD Pro? Topp platen tillater kanskje bedre for ymse buttonboxes ol.?
 

GT DD Pro med sine 8 NM så holder nok wheel deck platen i lange baner, min sitter vertfall som støpt på en slik en. Side mount er  sikkert det stiveste om du vil ha absolutt null fleks overhode, front mount tror jeg ikke passer, ser vertfall ingen måte basen kan skrues i front, front partiet er og i plast.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Evil-Duck said:

GT DD Pro med sine 8 NM så holder nok wheel deck platen i lange baner, min sitter vertfall som støpt på en slik en. Side mount er  sikkert det stiveste om du vil ha absolutt null fleks overhode, front mount tror jeg ikke passer, ser vertfall ingen måte en slik en kan festes.

Tenker også at topplata er mer enn stiv nok ja. Da får jeg la tanken modne litt utover dagen og titte litt på tilbehør osv.

Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 minutt siden):

Er det noen av disse riggene som enkelt lar seg bruke til flysimulator også, f.eks med HOTAS til jagerfly? Er et spille jeg kunne tenkt meg å spille nemlig, hadde vært kult om man kan sitte i samme godstol og fly jagere også :)

De fleste 8020 alu rigger kan bygges om til å brukes til det meste av slikt en ønsker. Next Level Racing tilbyr og "ombyggingskit" for GTTrack og F-GT cockpitene sine for en drøy tusing https://nextlevelracing.com/products/combat-flight-pack/

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (35 minutter siden):

De fleste 8020 alu rigger kan bygges om til å brukes til det meste av slikt en ønsker. Next Level Racing tilbyr og "ombyggingskit" for GTTrack og F-GT cockpitene sine for en drøy tusing https://nextlevelracing.com/products/combat-flight-pack/

Genialt, dette kan man jo ha stående fast ser det ut til :) 
EDIT: DCS ser nemlig dritkult ut :D

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 time siden):

Genialt, dette kan man jo ha stående fast ser det ut til :) 
EDIT: DCS ser nemlig dritkult ut :D

Har ikke så mye erfaringer fra flightsims men har brukt noen titals timer i Elite Dangerous  så tenker å på sikt begynne å se på å få bruke riggen til det når jeg får den mer permanent på plass der den skal stå :)

Enn så lenge så står riggen på stua foran TVen for GT7, men når jeg begynner å gjøre meg litt ferdig med det begynner en prosess med å finne mer permanent plass til den inne på kontoret som jeg så smått har begynt å planlegge. Har en plan om å bruke 32:9 skjermen som jeg har montert på en monitor arm både for PC spilling og sim racing å håper på å få til en løsning med monitor armen hvor jeg kan vri den bort til riggen som blir ved siden av pulten å bruke den til racing og så kunne flytte den tilbake til vanlig PC bruk og spilling på armen. Litt usikker på om det vil funke slik jeg ser for meg, men hadde vært veldig greit å slippe å bruker mer penger på enda flere skjermer :p

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...