Gå til innhold

Simrigg-kaféen - Alt i fra hjemmebygg til fullspekket oppsett


Anbefalte innlegg

Motedis, aluminium profil rig for ca 5000 med mva. 18 ganger bedre kjøp en noe raklete faenskap av noen ferdigbygde fra sive/trak racer og lignende

https://www.motedis.co.uk/shop/Sim-Racing__999991199.html?filter[164]=558&filter[166]=-1

Endret av w1I3bmv7PRFfKNkpTOlmGVrzkvXvbA5lcIelI/X9
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vurdering av GT Omega Prime fra en av mine favoritt reviewers.

I tillegg til at pedalplaten har litt fleks så la jeg merke til at 3-skjerm stativet (om jeg beveger meg dit etterhvert) hadde litt sag i spesielt sideskjermene på selv 24" skjermer. Det er litt for dårlig men nå kan man alltids bruke et annet frittstående skjermstativ selv om riggen er GT Omega Prime.

En av styrkene til denne virker å være enkelheten sammenlignet med Track Racer sin TR serie.

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
1 minute ago, Hansien said:

Om ikke TS har noe i mot det, så vil jeg nesten foreslå at tråden kan utvikles til å bli en samletråd for oss som har/vil ha simrigg her på forumet? Jeg har nemlig noen spørsmål selv. 

Gjerne det :) Har savnet noe slikt her selv.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
57 minutes ago, w1I3bmv7PRFfKNkpTOlmGVrzkvXvbA5lcIelI/X9 said:

Motedis, aluminium profil rig for ca 5000 med mva. 18 ganger bedre kjøp en noe raklete faenskap av noen ferdigbygde fra sive/trak racer og lignende

https://www.motedis.co.uk/shop/Sim-Racing__999991199.html?filter[164]=558&filter[166]=-1

Interessant. 

Hva vil du si gjør den mindre raklete? Hvilke gode løsninger kan du trekke frem? På GT Omega Prime ser jeg pedalplaten er litt flexy som er dårlig på et slikt kit.

En ting jeg liker med Motedis on the spot er at det ikke er noe powdercoating. Selv anodisert kan bli litt ripete og scratchy. Simlabs har vel også ren alufargede profiler.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt en Playseat Challenge (brettbar stol) for å kunne ta noen race iblant i ACC, AC og andre bilspill. Jeg har gått for det billigste jeg kunne da jeg hadde litt utstyr liggende fra en tidligere greie som var vesentlig dyrere og bedre.

Playseat Challenge ser ut som et rakkelverk, men lager ikke mye lyd og er god å sitte i for meg - 190 og ca 90kilo. Rammen er av stål, så den har jeg bøyd til litt slik at den passer ryggen godt. Pedalbrett har jeg skrudd til med bolter for å unngå et kjent problem - at det sklir fremover da de tvingene ikke gjør jobben særlig godt. Det er ikke like solid som de dyrere riggene til 10-15K og oppover selvfølgelig, men ble overrasket da jeg testet stolen hos en venn - det var ikke det jeg forventet da jeg så på stolen. 

Nå har jeg sikkert 100-200 timer i stolen, og han som eide før meg brukte masse. Ingenting er løst, ingenting er ødelagt.

Dette har jeg kombinert med et Logitech G29, som nå begynner å dra på årene - men er et helt ok ratt for de som ønsker å prøve seg med bilsim. Jeg har satt mange gode rundetider med dette oppsettet. 

Men, det er viktig å huske at dette er ting som blir kjøpt og solgt igjen etter kort tid. Det er veldig typisk at det bare havner i et hjørne og støver ned, så du ender med å kun spise tapet og prøve litt. Kikk derfor etter brukt! Om du er ny kan du gå på en 5-6K smell bare fordi du ville ha det råeste, men glemte at du ikke synes det var så gøy i lengden.

Ikke ment som noen reklamefilm for det jeg har stående, men et eksempel på at man kan få en billig kjørestol + ratt som er:

Godt å bruke

Kan legges sammen uten å skru noe som helst (rask setup)

Rimelig, dette får du brukt for 2000-3000 totalt - og du kan selge det for samme sum igjen da tapet er omtrent ferdig.

Endret av Evil-Duck
gjennopprettet innlegg som ble fjernet
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (13 minutter siden):

Gjerne det :) Har savnet noe slikt her selv.

Foreslår å døpe tråden om til "Simrigg-kaféen - Alt i fra hjemmebygg til fullspekket oppsett" om ingen andre har et bedre forslag. 

Sitter i situasjonen hvor jeg har bestemt meg for å skaffe rigg av alu-profil da dette virker til å være bra modulært og kan tilpasses mer enn bare simracing 

Utfordringen min er at det rett og slett ikke vil være plass til noe sånt på kontoret vårt i andre etasjen hvor vi har pc'er og konsoller. Jeg har et rom i kjelleren som kan fungere ypperlig til dette, men jeg har virkelig ikke lyst å bære PCen opp og ned alt etter som hva jeg vil spille. Konsoller kan gå til nød.

Finnes det noen gode løsninger og ikke alt for dyre løsninger?

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
20 minutes ago, DrAlban3000 said:

Jeg har kjøpt en Playseat Challenge (brettbar stol) for å kunne ta noen race iblant i ACC, AC og andre bilspill. *snip*

Gode innspill dette. Ett viktig moment for hva man kjøper av rigg er om man har en DD rattbase (directdrive) eller type gear/belte drevet ratt. DD krever vesentlig mer stødighet og stivhet i riggen. I tillegg hva slags pedaler man har om det er potmeter, loadcell eller hydraulisk som igjen setter ulike krav til riggen.

Mitt gamle G25 kit funker med hva som helst. Når jeg kjøpte det i 2006 så lagde jeg en treboks til pedalene på gulvet så de holdt seg i ønsket posisjon og hadde en treboks/bord på fanget mens jeg satt i sofaen. Det funket helt greit den gang.
 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (På 8.3.2022 den 12.08):

Gode innspill dette. Ett viktig moment for hva man kjøper av rigg er om man har en DD rattbase (directdrive) eller type gear/belte drevet ratt. DD krever vesentlig mer stødighet og stivhet i riggen. I tillegg hva slags pedaler man har om det er potmeter, loadcell eller hydraulisk.

Jepp, den takler nok ikke mye mer enn hva G29 gir, det skal nevnes. Jeg vil uansett påpeke at det å sitte en en kjørestol med et ratt og pedalsett som er OK+ er en insane oppgradering fra kontroller eller å skru rattet i bordplata. Det å sitte riktig har innvirkning!

Jeg har for lengst falt av utviklingen her, så det er ikke mange tipsene jeg har annet enn et generelt kjøpstips om å ikke kjøpe nytt utstyr. Slik det er nå får blir jeg glad når jeg får brukt det.

Endret av Evil-Duck
gjennopprettet innlegg som ble fjernet
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ett tips til de som vil bruke sitt gamle G25, G27, G29 samt en del andre ratt på PS4, PS5, XSX el. er DriveHub fra Collective Minds. (jeg har ikke testet den på XSX ennå)
https://www.drivehubnow.com/
image.png.43cd1d6c176f192de2dc644692682d94.png

Hos meg har jeg festet den med borrelås på toppen av G25. På størrelse med pille eske. (bilde fra min provisoriske rigg med LG C9. H-shifter til høyre). 
image.png.1edb709fd4a99fce264aa0e9b2a4512a.png

Har brukt denne i mange år selv. G25 har gitt meg mye glede gjennom årene siden 2006. Med en DriveHub fra Collective Minds har jeg brukt det på PC, PS3, PS4/Pro, Xbox One X, og nå PS5 (skal testes på XSX). Til PS5 trenger man bare en 3. part trådet kontroller til 3-400,,- i tillegg for å stoppe lisenssjekken.

Var litt usikker på om jeg ville få den til å virke på PS5 og GT7 men med 3. parts kontrolleren har den fungert helt supert. Med PS4 og PS5 kontrolleren så hang alt etter 10 min (hjalp ikke deaktivere powersave og slå av BT). Med en billig 3. part kontroller tilkoblet PS5 fungerer det helt gull. 

I GT7 får man ikke nødvendigvis full rattkonfigurasjon som et native støttet ratt men det fungerer godt nok til at jeg får brukt det.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle skyte inn en erfaring fra kameraten min med hans rigg. Trodde forøvrig han hadde Fanatec DD1 men han har den som heter Podium, men anyways; en ting han syns er litt kjipt med stolen sin er at stanga som holder plata til rattet kommer opp i midten, og han syns den gnager litt på innsiden av beinet:

1171265.jpg

Derfor så bruker han clutch som brems. Litt synd for selve setet er helt utrolig komfortablet, man ligger helt perferkt og det kan man gjøre i timesvis. Men den gnagingen er litt deal breaker for meg

Lenke til kommentar

Helt klart, stang i midten er det første man ønsker å kvitte seg med. Mitt eldgamle "bruk kontorstolen foran TV - stativ" jeg bruker nå med G25 har stang i midten og det gjør det irriterende når man eks. skal bremse. Jeg har passet på å få stangen omtrent midt i mellom gass og bremsepedal men stang i midten bør alltid unngås. Heldigvis fikk jeg det billig den gang i 2008.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg driver også på og skal kjøpe med simrigg! Må spare en liten stund først, men håper og begynne å bestille i sommer. Har ikke satt noe budsjett, men ser ut til at jeg brenner av 30k+ fort...

Oppsett jeg har tenkt til å kjøpe:

Fanatec CSL DD 8Nm

Fanatec CSL Elite McLaren GT3 V2 

Fanatec Clubsport Pedals V3 med performance kit (Totalt 955 euro +mva så 11,5k ca)

Sim-lab GT1 Evo

Sim-lab triple skjermstativ

Sim-lab podium bracket (Totalt 830 euro + mva så ca 10k)

3 stk skjermer 32" 1440p 144 Hz. (Ca 10k)

Og i tillegg så blir det å handle en billig bilstol i starten som kan monteres på.

 

Kjører på for fullt med en gang :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 time siden):


Derfor så bruker han clutch som brems. Litt synd for selve setet er helt utrolig komfortablet, man ligger helt perferkt og det kan man gjøre i timesvis. Men den gnagingen er litt deal breaker for meg

Jeg har selv bremsen min i "clutch possisjon" ikke fordi jeg har en stolpe mellom beina men mest fordi jeg sliter litt med ene hofta etter en bilulykke for snart et par år siden. langt mer komfortabelt å sitte rett frem med beina enn å måtte skråstille venstrefoten for å sitte med den på midtplassert brems. Kanskje ikke det mest nøyaktige om en skal tenke simulering, men klarer en del flere timer i stolen med denne setupen 🤓

dBHEAQp.jpg

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Helt gull det der og det første jeg kommer til å gjøre når jeg får Fanatec Gran Tourismo DD Pro settet levert på døra :)

Kjøpt fredag 4. mars. Nå pakket og sendt, så bare å smøre seg med tålmodighet. Siden det ikke kostet mye tok jeg med en cableclamp i tilfelle jeg ønsker å simme litt på pulten til jeg bestemmer meg for rigg. Derav også adapter til handbrake.

image.png.7667e3c2208898bd99f01e46fe0cda82.png


EDIT:
Sliter med hofta selv (fått full hofteprotese på ene siden, utpreget artrose i store ledd) og bruker akkurat nå en sånn treningsstrikk for å holde bena mer samlet mens jeg kjører. Inntil jeg får bedre pedalsett.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
35 minutes ago, Emilsen said:

Jeg driver også på og skal kjøpe med simrigg! Må spare en liten stund først, men håper og begynne å bestille i sommer. Har ikke satt noe budsjett, men ser ut til at jeg brenner av 30k+ fort...

Oppsett jeg har tenkt til å kjøpe:

Fanatec CSL DD 8Nm

Fanatec CSL Elite McLaren GT3 V2 

Fanatec Clubsport Pedals V3 med performance kit (Totalt 955 euro +mva så 11,5k ca)

Sim-lab GT1 Evo

Sim-lab triple skjermstativ

Sim-lab podium bracket (Totalt 830 euro + mva så ca 10k)

3 stk skjermer 32" 1440p 144 Hz. (Ca 10k)

Og i tillegg så blir det å handle en billig bilstol i starten som kan monteres på.

 

Kjører på for fullt med en gang :)

Har sett på mye av disse delene selv og meget flott oppsett. Kan hende jeg også havner der (er jeg redd :D).

Hvilke skjermer tenkte du å gå for på 32" siden?
32" er sweetspot for trippleskjerm surround om man ikke skal gå bananas med 55-65 4K (noe jeg ikke skal).
Vet noen har gått for rimelige AOC 32" 21:9 ultrawide på BF. Personlig ønsker jeg kanskje litt mer høyde enn 21:9 gir.

Virkelig synd at eks. PS5 ikke støtter 1440 men har hørt at noen skjermer kan kjøre nedskalering av 4K signalet fra PS5 til 1440p og dermed kan man kjøre GT7 på den midtre skjermen om man ønsker.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (6 minutter siden):

Har sett på mye av disse delene selv og meget flott oppsett. Kan hende jeg også havner der (er jeg redd :D).

Hvilke skjermer tenkte du å gå for på 32" siden?
32" er sweetspot for trippleskjerm surround om man ikke skal gå bananas med 55-65 4K (noe jeg ikke skal).
Vet noen har gått for rimelige AOC 32" 21:9 ultrawide på BF. Personlig ønsker jeg kanskje litt mer høyde enn 21:9 gir.

Virkelig synd at eks. PS5 ikke støtter 1440 men har hørt at noen skjermer kan kjøre nedskalering av 4K signalet fra PS5 til 1440p og dermed kan man kjøre GT7 på den midtre skjermen om man ønsker.

Ønsker definitivt 32" i 16:9 pga den ekstra høyden. Bredden regner jeg med blir ok uansett så man får 160-170 graders synsfelt.

Har ikke sett på noe spesifikke skjermer egentlig, men det som ofte er på tilbud er Samsung Odyssey G5, AOC eller ASUS Tuf. Tror ikke jeg kommer til å være såå nøye på kvaliteten på skjermene. Innlevelsen tenker jeg blir viktigst :) 

Også er det curved vs ikke curved. Må lese litt mer på det og se på eksempler. Odyssey G5 skjermen har jo en aggressiv kurve på 1000R. Så må finne ut av det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Emilsen said:

Ønsker definitivt 32" i 16:9 pga den ekstra høyden. Bredden regner jeg med blir ok uansett så man får 160-170 graders synsfelt.

Har ikke sett på noe spesifikke skjermer egentlig, men det som ofte er på tilbud er Samsung Odyssey G5, AOC eller ASUS Tuf. Tror ikke jeg kommer til å være såå nøye på kvaliteten på skjermene. Innlevelsen tenker jeg blir viktigst :) 

Også er det curved vs ikke curved. Må lese litt mer på det og se på eksempler. Odyssey G5 skjermen har jo en aggressiv kurve på 1000R. Så må finne ut av det.

Samme her, jeg skal ikke ha rådyre skjermer om jeg går for det. Viktigste er størrelse på 3x32", formatet 16:9 og så får alle panel ting være et bonus. Hold oss oppdatert på hva du finner ut :)

Kunne dog tenkt meg 144Hz (uten å måtte dille med overdrive) om jeg først går for et tripple skjerm oppsett. Helst ikke under 100-120Hz. Har allerede et ROG 3090 ment for oppgaven.


 

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...