Gå til innhold

WiFi-router-anbefalinger (Mars 2022)


Anbefalte innlegg

Jeg har inntil nylig hatt en Netgear Nighthawk X6S som jeg har vært tålig fornøyd med. Den har hatt god dekning overalt, har gjestenettverk, har forholdsvis rask hardware, og har hatt relativt avanserte innstllinger.

Det jeg ikke har vært fornøyd med den er stabiliteten. Den mistet ofte (2-4 ganger i året) WAN-koblingen, kræsjet veldig (reboot hjalp, 2-4 ganger i året), og kræsjet totalt cirka 1 gang i året (alt var nullstilt og måtte settes opp på nytt).

Nå har den kræsjet totalt for siste gang (nesten katastrofalt denne gang) og jeg må få erstattet den med noe bedre enn Telenor gir meg.

Hvilke gode alternativer har jeg for å erstatte denne? Erstatningen bør jo da ha god dekning (kraftige radioer (5GHz + 2.4GHz), flere antenner), bør ha rask hardware, må kunne sette opp et gjestenett, må kunne ha portforwarding på mer enn bare TCP+UDP (f.eks. GRE (47) for VPN), og gjerne mer.
Har hørt WiFi6 blitt nevnt her og der, og bør vel kanskje støtte det?

Er det noen som har noen gode anbefalinger? Da helst ikke Netgear siden jeg ikke har så god erfaring fra den forrige boksen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for tips om den TP-link'en :) Skal definitivt lese litt mer om den.

Quote

Pris?

Den gamle kosta vel 3-4000,- i sin tid, så rundt der er nok det jeg ser for meg, men er ikke fremmed for at det skal være dyrere eller billigere.

Den gamle hadde vel 6 antenner, så to er jo mindre... men nå har ikke jeg stort nok leverom til at det skal ha kjempebetydning. Telenor-boksen har vel bare én integrert som gir færre dekningsstreker flere steder enn hva jeg hadde tidligere.

Lenke til kommentar
2 hours ago, GTHvidsten said:

Takk for tips om den TP-link'en :) Skal definitivt lese litt mer om den.

Den gamle kosta vel 3-4000,- i sin tid, så rundt der er nok det jeg ser for meg, men er ikke fremmed for at det skal være dyrere eller billigere.

Den gamle hadde vel 6 antenner, så to er jo mindre... men nå har ikke jeg stort nok leverom til at det skal ha kjempebetydning. Telenor-boksen har vel bare én integrert som gir færre dekningsstreker flere steder enn hva jeg hadde tidligere.

Når det gjelder dette med antenner, så vil jeg vel si at det man skal se etter er minst 2x2 på 2,4GHz og 4x4 på 5GHz. Når det gjelder antallet eksterne antenner, så tenker jeg i stor grad at det er av begrenset praktisk betydning egentlig. Fordelen med eksterne antenner kan imidlertid være at antennene kan snus 90 grader avhengig av om ruteren står på et bord eller henges på en vegg, avhengig om ruteren er tilpasset dette da. Telenor-boksen, i hvert fall den nye, har 2x2 + 4x4. 

Når det gjelder "middels prisa rutere" kontra "dyre rutere" er det nødvendigvis ikke spesielle forskjeller knyttet til wifi-egenskapene. Dette er såpass standardisert og regulert at ganske mye blir ganske så likt (men ganske forskjellig mellom eksempel EU og USA, slik at en EU-modell av en ruter egentlig kan ha andre varianter av brikkesettet og andre antenneegenskaper). Ofte kan selve wifi-brikkesettet være det samme på en ganske kostbar og middels kostbar boks, mens forskjellen ligger i prosessor, minne o.l. Hvor viktig det videre er kommer gjerne litt an på funksjonaliteten boksen tilbyr, og hvor mye av dette man ser for seg å bruke i parallell. Eks. VPN-tjener på serveren krever fort en del prosesseringskraft hvis VPN skal klare å levere ytelse med ganske høy båndbredde eller flere tilkoblede bruker. Selve delen som håndterer nettverkstrafikken kan i praksis være like rask, gjennom at dette går i egne hardware-akseleratorer "ved siden av hovedprosessoren".

Hvis man ser på "de vanlige merkene", tenker jeg i hvert fall at det er en ting man kan legge merke til med Asus - de har for i hvert fall en del av de populære modellene kommet med oppdateringer av software ganske lenge. 

Skal man gå i detalj på det, kan mange av "de vanlige modellene" fra "de vanlige produsentene" i stor være ganske like hardware-messig - eks. at de benytter det samme brikkesettet fra Broadcom eller Qualcomm, videre med Broadcom eller Qualcomm sine drivere plantet i OpenWRT som grunnlag for leverandørens programvare. Men ja, ting kan her være videre implementert forskjellig på noen områder, eller at noen har mer oppdaterte drivere (på godt og vondt) enn andre, som i teorien kan skape problemer - og naturligvis evt. kvalitetsforskjeller i hardware på andre områder.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...