Gå til innhold

Temperatur overvåkning raspberry pi


Anbefalte innlegg

Hei. Både i privat og på jobb har det flere ganger dukket opp situasjoner der jeg gjerne skulle overvåket temperaturen på noen varmeanlegg. Jeg har en raspberry pi liggende og lurer på om noen har erfaring eller kan lede meg mot noen guider som kan hjelpe meg.

Er fire/fem termometere jeg trenger å logge er ikke et møst at jeg må kunne lese verdiene via Internett, men hadde hvert greit. Det viktigste er å logge temperaturene f.eks hvert 10min.

Har liten erfaring men programering, men har fått noe mer fritid så ønsker å lære noe nytt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan får du tak i dataene fra termometrene? Via kabel, blåtann, modbus, på annet vis?
Uansett, gitt at dataene er tilgjengelige, så er feks. en Raspberry Pi og Home Assistant en mulig løsning. Dataene som samles inn er da tilgjenglig i et web-grensesnitt (gitt at Pi'en er på net / internett). Det finnes flere slike løsninger

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
tingo skrev (På 7.3.2022 den 20.09):

Hvordan får du tak i dataene fra termometrene? Via kabel, blåtann, modbus, på annet vis?
Uansett, gitt at dataene er tilgjengelige, så er feks. en Raspberry Pi og Home Assistant en mulig løsning. Dataene som samles inn er da tilgjenglig i et web-grensesnitt (gitt at Pi'en er på net / internett). Det finnes flere slike løsninger

Tenkte å få temperaturene på et excel ark og laste dem ned eller hente pien fysisk.  Er som oftest nok med en uke med logg. Men liker tanken på å få dem opp i home assistant. Vil en pi zero være nok for å kjøre et sånn program?

Lenke til kommentar
Erlend0_o skrev (2 timer siden):

Tenkte å få temperaturene på et excel ark og laste dem ned eller hente pien fysisk.  Er som oftest nok med en uke med logg. Men liker tanken på å få dem opp i home assistant. Vil en pi zero være nok for å kjøre et sånn program?

Selv en mikrokontroller ala ESP32 vil kunne lagre slikt til et minnekort samtidig som den viser dataene som en enkel web-server (f.eks. via wifi). Personlig har jeg gjort det veldig enkelt i mitt 3D printer enclosure (mye fordi jeg foretrekker bash scripting over Arduino-scripting, men også siden 3D printeren uansett har en Pi til OctoPrint). Raspberry Pi og TemperUSB (via en USB-forlengerkabel så Raspberryen står kaldt utenfor enclosure). Det logges til en tekstfil som jeg kan gjøre hva jeg vil i etterkant.

Endret av AnthonyEdwardS
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

En ESP-modul ville nok her vært å foretrekke mistenker jeg. ESP32 nevnes, men til dette formålet skulle ESP8266 være helt grei siden man ikke trenger Bluetooth. Man trenger her for så vidt heller ikke å bruke minnekort på ESP-en, men enten sende dataene til en sever (som for så vidt kan være en RPi) eller polle dataene fra ESP-en (kan vel også lagre til flashminnet på ESP-en - har selv ikke gjort det i noen tilfeller - internt flash har blitt brukt til å lagre selve programkoden + i noen tilfeller omgå minnebegrensinger).

Skulle ikke overraske meg om man også finner ferdigbygde ESP-moduler med temperatursensor (da i motsetning til å "bygge" i form av modul + sensor).

ESP-ene kan man kjøre batteri hvis det er ønskelig. Selv Pi Zero har vel ikke sleep-mode så vidt jeg husker (skal man kjøre på batteri, vil da det være naturlig at ESP-en sender dataene).

Rent kodemessig blir ESP og Arduino i praksis det samme.

Nå har jeg ikke brukt Pi Zero, så hva som evt. er av fordeler og ulemper kontra ESP8266/ESP32 er jeg ikke sikker på, men det er i hvert fall veldig mye info å finne om ESP8266-baserte prosjekter tilsvarende dette. Har i hvert fall forstått det slik at Pi Zero i praksis er avhengig av minnekort.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
On 3/6/2022 at 7:49 PM, Erlend0_o said:

Hei. Både i privat og på jobb har det flere ganger dukket opp situasjoner der jeg gjerne skulle overvåket temperaturen på noen varmeanlegg. Jeg har en raspberry pi liggende og lurer på om noen har erfaring eller kan lede meg mot noen guider som kan hjelpe meg.

Er fire/fem termometere jeg trenger å logge er ikke et møst at jeg må kunne lese verdiene via Internett, men hadde hvert greit. Det viktigste er å logge temperaturene f.eks hvert 10min.

Har liten erfaring men programering, men har fått noe mer fritid så ønsker å lære noe nytt

Jeg brukte en DS18B20 på Raspberry Pi for å måle temperatur for et par-tre år siden
https://www.circuitbasics.com/raspberry-pi-ds18b20-temperature-sensor-tutorial/

 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
cacb skrev (På 18.9.2022 den 10.23):

Jeg brukte en DS18B20 på Raspberry Pi for å måle temperatur for et par-tre år siden
https://www.circuitbasics.com/raspberry-pi-ds18b20-temperature-sensor-tutorial/

 

Takk for tips, veldig interessant lesing. Kan komme med en liten oppdatering om prosjektet mitt. Har skaffet et par raspberry pico og noen esp kort som jeg driver å leke med. Har blant annet koblet flere ds18b20 sensorer sammen for å logge temperatur.  Den gamle raspberry pi'en kjører nå pihole for å blokkere reklame. En Raspberry Pi 4 modell jeg har kjører jeg som en mini server med docking og blant annet home assistant. Og en annen modell har jeg skaffet m2 overgang og prøver litt forskjellige os og bruker som desktop. Veldig gøy hobby og har lært mye i pappapermen min

Bilder av desktop pi'en

https://ibb.co/mh8gVsp
https://ibb.co/hsXm5rY

Endret av Erlend0_o
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 6 måneder senere...

For enkelhetskyld ville jeg sendt data fra Raspberry Pi til Thingspeak. 

Andre alternativer er å bruke MQTT. Da finner man en nettside som kan fungere som en MQTT Broker for data, også publiserer Raspberry Pi data til MQTT broker, også kan du lage et script på PCen din i python som subscriber til data på MQTT broker. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...