Gå til innhold

Når du blir spurt om et jobbintervju mens du er i jobb


Anbefalte innlegg

Hei!

Nylig ble jeg kontaktet av en rekrutterer i forbindelse med en stilling i et middels stort og anerkjent mediebyrå. Pr i dag jobber jeg som digital markedsfører i et mindre byrå, som jeg trives veldig godt i. Rekruttereren har fått tilsendt CV-en min og en kort tekst om meg og har presentert dette til kunden sin (min potensielle, nye jobb).

Som nevnt trives jeg godt i jobben jeg har nå, og er ikke aktiv jobbsøkende. Men så tenker jeg at jeg ikke bør holde døren lukket - jeg må jo tenke på meg selv. Arbeidsstedet mitt nå har også en som allerede er på vei ut, og jobber med å få inn en ny. Selvom dette ikke er noe jeg skal tenke på for mye, er det naturlig å få "dårlig" samvittighet. 

Rekruttereren ønsker å presentere meg for sin kunde fordi jeg passer godt til stillingsbeskrivelsen. Skal sies at jeg har sett for meg jobb i dette byrået før, og til og med vært kontakt med de tidligere for tilsvarende stilling. 

Jeg er en relativt fersk digital markedsfører, har omtrent 2,5 år på baken.

Har vært tydelig til rekrutterer at jeg ikke er aktivt ute etter jobb - men tror en god slant i lønnsøkning kan vippe meg over, da jeg er fan av dette mediebyrået som søker ny kollega.


Mitt store spørsmål er: Jeg føler det er litt feil å ikke nevne dette til min leder, at jeg kanskje skal på et intervju. Noen mener også at de venter til kontrakten foreligger før jeg eventuelt informerer lederen min. Har kun vært ansatt i nåværende jobb i 7 måneder.

Endret av MagJones
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo mindre din nåværende arbeidsgiver vet om sånt, jo bedre.

Tommelfingerregel: Man bruker tilbud fra konkurrent/trussel om å slutte i forhandligner èn gang per arbeidsgiver. Utover det er det sannsynlig mer skade enn fordel for deg. Blir man stemplet som en som er på vei ut blir man et problem som må jobbes rundt, heller enn en ressurs som må satses på.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
scuderia skrev (5 minutter siden):

Aldri gi beskjed om at du skal på intervju. Om du får tilbud og vurderer det så kan du nevne det men da sammen med konkrete krav. Alle burde bytte jobb etter 3-5 år i starten av karrieren.

uansett lurt å gå på intervjuer for trening.

Godt poeng. Føles litt annerledes når det har gått 7 mnd, men samtidig vet jeg at det ikke er så veldig uvanlig i denne bransjen. Sant!
Tusen takk for svar 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (2 minutter siden):

Jo mindre din nåværende arbeidsgiver vet om sånt, jo bedre.

Tommelfingerregel: Man bruker tilbud fra konkurrent/trussel om å slutte i forhandligner èn gang per arbeidsgiver. Utover det er det sannsynlig mer skade enn fordel for deg. Blir man stemplet som en som er på vei ut blir man et problem som må jobbes rundt, heller enn en ressurs som må satses på.

Takk for svar. Så da kan jeg se på det slik at dersom tilbudet de kommer med er såpass bra for meg, informerer jeg min nåværende leder. Dersom det ikke er tilsfredsstillende nok, takker jeg nei. Må da selvfølgelig passe på at potensiell arbeidsgiver ikke ringer for referanse plutselig .. 

Lenke til kommentar

Eg ville heller ikkje nemnt at du er i samtaler med ein potensiell ny arbeidsgivar.
Men ingen regel utan unntak. Ein fordel med å fortelle sjefen din om dette er at potensielt kan få eit tilsvarande tilbod frå sjefen din for at du skal bli i firmaet og ikkje søke deg vekk. Dette vil være veldig gunstig dersom det ikkje er sikkert at du får eit konkret tilbod frå den nye arbeidsgivaren.
Om du kjenner deg ganske sikker på at du vil få eit nytt jobbtilbod med høgare lønn så vil du være betre tent med å ikkje fortelle sjefen din om dette før du kan vise til eit konkret jobbtilbud slik at sjefen din må tilby noko betre for at du ikkje skal seie opp.

Det vil ikkje være til din fordel om du forteller sjefen at du vurderer å seie opp, og deretter viser det seg at du ikkje får den nye jobben. Då vil du ende opp i ein slik situasjon som MailMan13 omtalar der du blir stempla som ein person som er på veg ut og som det ikkje er verdt å investere i.
Har du derimot fått eit konkret tilbod så kan du i det minste dokumentere at du er attraktiv på arbeidsmarkedet sjølv om du velger å bli værande.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, The Avatar said:

Eg ville heller ikkje nemnt at du er i samtaler med ein potensiell ny arbeidsgivar.
Men ingen regel utan unntak. Ein fordel med å fortelle sjefen din om dette er at potensielt kan få eit tilsvarande tilbod frå sjefen din for at du skal bli i firmaet og ikkje søke deg vekk.

Dette får man også muligheten til om man venter til man har fått et skriftlig tilbud. Det gjør det hele mer legitimt også ovenfor sjefen som da har noe konkret å se til.

Jeg ville ikke gjort noe før jeg stod med et tilbud i hånden.

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Enig i det som blir skrevet her. Normen er nok at man ikke gir beskjed til arbeidsgiver. Kommer jo også litt an på hvilket forhold man har til sjefen, men generelt er det nok enklest for alle parter om du ikke nevner det. Hvis det ikke skulle bli noe av den nye jobbem, noe det ofte ikke blir, har jo ikke forholdet til arbeidsgiver akkurat blitt bedre heller.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...