Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilforsikring i mors navn?


Anbefalte innlegg

Jeg mottar ny bil til uken. Dette blir min første bil og jeg har ingen opparbeidet bonus. I denne forbindelse hadde jeg en interessant prat med en forsikringsselger i Tryg.

De har en avtale med Utdanningsforbundet som gir 75% startbonus. Min mor er lærer og medlem, og selgeren hevdet bastant at jeg kan ha bilen i mitt navn, forsikringen i min mors navn, og etter 6 mnd «speile» avtalen over på meg slik at forsikringen står i mitt navn med 75% bonus.

Kan dette virkelig stemme? Vil det være mitt eller Tryg sitt problem hvis det om 6 mnd viser seg å ikke fungere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, Gullars said:

 Vil det være mitt eller Tryg sitt problem hvis det om 6 mnd viser seg å ikke fungere?

Sjekk betingelsene hos det aktuelle selskapet. If... sier: "Bonus kan overføres til ektefelle, samboer og registrert partner. Bonus kan ikke overføres mellom foreldre og barn."

Lenke til kommentar
Gullars skrev (32 minutter siden):

Jeg mottar ny bil til uken. Dette blir min første bil og jeg har ingen opparbeidet bonus. I denne forbindelse hadde jeg en interessant prat med en forsikringsselger i Tryg.

De har en avtale med Utdanningsforbundet som gir 75% startbonus. Min mor er lærer og medlem, og selgeren hevdet bastant at jeg kan ha bilen i mitt navn, forsikringen i min mors navn, og etter 6 mnd «speile» avtalen over på meg slik at forsikringen står i mitt navn med 75% bonus.

Kan dette virkelig stemme? Vil det være mitt eller Tryg sitt problem hvis det om 6 mnd viser seg å ikke fungere?

Jeg erfarer at forsikringer må stå på samme navn som bilens eier.

Jeg skulle en gang forsikre min firmabil, og så hadde forsikringsselskapet satt en på mitt navn. Da fikk jeg beskjed at bilen var uten forsikring. Men jeg hadde jo betalt og ringte derfor Statens vegvesen (som den gang administrerte dette) og da fikk jeg beskjed om at forsikringen var betalt av feil navn, og da gjaldt ikke forsikringen!

Dette er noen år siden og kan derfor være annerledes nå.

 

 

Endret av Datata
Tilføyelse
Lenke til kommentar
zanta skrev (3 minutter siden):

Sjekk betingelsene hos det aktuelle selskapet. If... sier: "Bonus kan overføres til ektefelle, samboer og registrert partner. Bonus kan ikke overføres mellom foreldre og barn."

Finner ingenting Tilsvarende hos Tryg. Her står det: «Bonus følger kjøretøyets eier. Hvis flere er eiere av kjøretøyet, følger bonus den som i motorvognregisteret er registrert som hovedeier.»

Lenke til kommentar
Datata skrev (5 minutter siden):

Jeg erfarer at forsikringer må stå på samme navn som bilens eier.

Det finnes unntak. De fleste forsikringsselskaper lar deg forsikre biler registrert på andre hvis bilens eier er din ektefelle, samboer eller partner, eller hvis det er snakk om en leasingbil.

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Gullars said:

Jeg mottar ny bil til uken. Dette blir min første bil og jeg har ingen opparbeidet bonus. I denne forbindelse hadde jeg en interessant prat med en forsikringsselger i Tryg.

De har en avtale med Utdanningsforbundet som gir 75% startbonus. Min mor er lærer og medlem, og selgeren hevdet bastant at jeg kan ha bilen i mitt navn, forsikringen i min mors navn, og etter 6 mnd «speile» avtalen over på meg slik at forsikringen står i mitt navn med 75% bonus.

Kan dette virkelig stemme? Vil det være mitt eller Tryg sitt problem hvis det om 6 mnd viser seg å ikke fungere?

Tror du vil slite med å få registrert kjøretøyet om du ikke har forsikringen på ditt personnummer. Evt så må moren din være medeier på kjøretøyet. Om jeg husker rett så inneholder sjekken SVV gjør mot TFF(trafikkforsikringsforeningen) informasjon om hvem som forsikrer kjøretøyet og at de må enten være eier, medeier eller leasingtaker.

Lenke til kommentar
xaco skrev (4 minutter siden):

Tror du vil slite med å få registrert kjøretøyet om du ikke har forsikringen på ditt personnummer. Evt så må moren din være medeier på kjøretøyet. Om jeg husker rett så inneholder sjekken SVV gjør mot TFF(trafikkforsikringsforeningen) informasjon om hvem som forsikrer kjøretøyet og at de må enten være eier, medeier eller leasingtaker.

Registreringen skjer uansett med forsikring på meg, siden det følger en måneds gratis forsikring med bilen (Tesla og Codan).

Lenke til kommentar
Gullars skrev (18 minutter siden):

Det skal jeg helt klart gjøre. Men er vel fortsatt ingen automatikk i at det er Tryg sitt problem hvis utfordringer oppstår om 6 mnd?

I min verden er det det. Når en bedrift selger deg noe med visse lovnader så må de og holde dette.

Men vi snakker om Tryg. Selskapet fra helvete. Jeg hadde ikke valgt de som selskap om jeg så fikk forsikringene gratis.

Lenke til kommentar
Gullars skrev (3 minutter siden):

Henger fortsatt ikke med. Hva innebærer dette i praksis?

Det han mener er at hvis du sier opp bilforsikringen, så er det datasystemer (Autosys) som ser bilen din mangler forsikring og automatisk gir den bruksforbud.

Om du får automatisk bruksforbud hvis du sier opp forsikringen i ditt navn og forsikrer på nytt i din mors navn, det tviler jeg på, for det er vel kun et brudd på forsikringsvilkårene og ikke et lovbrudd. Så lenge bilen er forsikret bryr ikke Staten seg om hvem som betaler.

Lenke til kommentar
Runar skrev (24 minutter siden):

Det han mener er at hvis du sier opp bilforsikringen, så er det datasystemer (Autosys) som ser bilen din mangler forsikring og automatisk gir den bruksforbud.

Om du får automatisk bruksforbud hvis du sier opp forsikringen i ditt navn og forsikrer på nytt i din mors navn, det tviler jeg på, for det er vel kun et brudd på forsikringsvilkårene og ikke et lovbrudd. Så lenge bilen er forsikret bryr ikke Staten seg om hvem som betaler.

…og så lenge forsikringsselskapet selv foreslår denne tilnærmingen kan det jo ikke være et brudd på forsikringsvilkårene(?). 

Det virker ikke som om det finnes en klar regel om at forsikring stå i bileiers navn. For meg høres det dermed ut som om dette kan være et område det kan være ulik praksis mellom forsikringsselskapene. At Tryg da har denne praksisen virker ikke helt umulig.

Jeg tenker jeg får få selgeren til å ta en verifikasjon av tilnærmingen internt, og bekrefte på en epost at det 1) Går fint å registrere forsikring på en bil jeg eier i min mors navn, og 2) Overføre forsikringen til mitt navn etter 6 mnd og beholde bonus på 75%. Da må jo Tryg ha ganske mye å svare for hvis det skulle vise seg at dette likevel ikke stemmer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gullars skrev (På 5.3.2022 den 12.54):

Hvis dette stemmer er det jo en helt vanvittig snarvei til toppbonus…

Jeg er temmelig sikker på at det IKKE stemmer. Høres svært suspekt ut.

Når sønnen min skulle kjøpe sin første bil så forsikret jeg den først på meg, for å bruke litt tid på å finne den billigste ungdomsforsikringen.

Det gikk greit, men flere forsikringsselskap poengterte at det ikke var tillatt å ha forskjellig eier og forsikringstaker. Heldigvis så fant vi en gunstig forsikring, så gutten fikk forsikret bilen i sitt eget navn, og begynt å samle seg bonus.

Endret av Hanhijnn
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...