Gå til innhold

Luxman 600 receiver reparasjon


Anbefalte innlegg

Jeg har fått tak på en Luxman 600 som ikke har vært brukt på 20 år. Til å begynne med spilte den aldeles nydelig, men etter en time var det slutt! Venstre kanal vil ikke være med lenger, lyden ble svak og det skurrer!

Jeg mekket litt elektronikk da jeg var ung, men har glemt det meste.

Jeg lurer litt på hvor jeg skal begynne. Like greit å bare levere den inn til reparasjon? Eller prøve å finne feilen sjøl? Jeg mistenker utgangstransistorene, men kan sjølsagt være mye annet. Elektrolyttkondensatorer? Han sikkert aldri vært skiftet.

Det fulgte med koblingsskjema (circuit diagram).

Noen med litt peiling der ute som kan sette meg på sporet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I dag er det stort sett bruk&kast. Er det reparasjoner så stort sett å bytte moduler. Det finnes fremdeles noen verksteder rundt omkring så man må nesten bare søke.

Det er ikke bare-bare å gi tips til noen på nettet som kanskje ikke har nødvendig kunnskap til å utføre korrekt feilsøking. Noen tror at bare man har et multimeter så kan man fikse alt. Teknikere går tross alt på skole i flere år pluss praksis.

Men man kan bruke "hagle"-metoden. Teste komponent for komponent blandt de som oftest feiler. det er:

  • Kondensatorer. Spesielt gamle elektrolytter og noen keramiske. Testes med LCR-meter. Må som regel loddes ut først.
  • Dioder og transistorer. Kortslutter ofte. Testes med ohmmeter/diode-tester. Kan testes montert.
  • Loddepunkter. Sprekker og knekker ofte på gammelt utstyr.
  • Se etter varmgang. Kretskortet kan delaminere og banene løsne. Mørke områder etter varme kan også ofte ha ødelagte komponenter. F.eks. resistorer.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...