Gå til innhold

Xbox-sjefen har fått nok av konsollkrig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gringorilla skrev (4 minutter siden):

Ja. Leste du det jeg linket til? Ikke? Prøve det først da...

*sigh 🤦‍♂️

Alt som står i de linkene går på det jeg skrev...

1. Det var aldri en forespørsel fra Sony. 

2. Diskusjonen omhandlet ikke cross play. 

Endret av Serpentbane
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev:
Chaos_Niddhogg skrev (2 minutter siden):

"Sony startet i praksis hele eksklusivkappløpet." Å nei, du! Det spillet der har holdt på siden spillindustrien startet. Du måtte velge Nintendo for Mario eller SEGA for Sonic. Hele "eksklusivitetsgrigen" er ikke noe nytt i det hele tatt, men det er blitt stort i det siste. MS er jo beviset på det. Spencer vil jo at flest mulig skal abonere på GP nå, og de brukte ikke så mye spenn på å droppe den moderne konsollkrigen. De er ikke dumme.

Jeg vet at konsoller har hatt forskjellige spill. Jeg har spilt siden 1984 da jeg fikk min første konsoll i form av en Philips G7000.

Men, siden da har verden og måten man ser på spilling endret seg betraktelig. Selvfølgelig kan vi også si hva med Nintendo. Vel, hva med Nintendo... De har holdt på i sitt eget segment, med sine spill, men det er ikke poenget.

Om vi ser på moderne historie og det som er relevant for akkurat denne settingen, så var det Sony som startet eksklusivkappløpet slik vi kjenner det, og det skiller seg ut fra tidligere spillhistorie, spesielt siden det var med PS, eller mer PS2, at spilling gikk mainstream og også etter hvert online.

Even so, det var vel PS fans og i neste runde media som virkelig gjorde eksklusivitet relevant og gav den en enorm betydning i et marked som eksploderte i omfang. Som har gjort det til det ene målekriteriet som overgår alt i sammenligninger.

Da er vi ca samme alder. Men at eksklusivitet alltid var en viktig ting i bransjen kan jo ikke benektes. Husker veldig godt "konsollkrigen" fra 90-tallet og egentlig har ikke mye forandret seg uten om innpakkningen. Det var alltid snakk om, bædea fra fans og spillblekker, hvilket spill du finner hvor. Også før Sony ble med i leken. De vil jo selge varene sine og da må de ha det mest atraktivet spillbiblioteket du ikke finner andre steder. At MS har punget ut så mye penher for å endelig skaffe seg store eksklusive sier jo mer enn nok. Velkommen etter.
Lenke til kommentar
Iki skrev:
Serpentbane skrev (18 timer siden):

Om vi ser på moderne historie og det som er relevant for akkurat denne settingen, så var det Sony som startet eksklusivkappløpet slik vi kjenner det, og det skiller seg ut fra tidligere spillhistorie, spesielt siden det var med PS, eller mer PS2, at spilling gikk mainstream og også etter hvert online.

Sony var faktisk veldig interessert i å dele på spillmarkedet. 

De inngikk en avtale med Nintendo, men Nintendo skrotet denne uten å si noe til sony. 

Sony prøvde å få spill til å være mer multiplatform under PS3 tiden, men Microsoft nektet.

 

Historisk sett så har sony svart på andre sine handlinger.

"De inngikk en avtale med Nintendo, men Nintendo skrotet denne uten å si noe til sony. " Hehe. Hele det dramaet der er ikke så simpelt. Sony var veldig frekke og kom med fler og flere krav. De ville og ha rettigheter på Nintendo sine merkevarer (noen tror de prøvde seg på en "hostile takeover" men akkrat den kan diskuteres), så er nok en del mer til den historien. Begge dreit seg ut. Hey! MS ville jo køpe Nintendo en gang og for å skaffe seg spillene dems, så er ikke helt nytt hva de drivermed, men de har endelig fått med seg at gode eksklusiver selger platformen din.Så, og det som alltid, for folk som ikke har råd til alle konsoller må de velge den som passer seg best og hvor spillene de liker best er å finne. Jeg måtte og gjøre det helt til en del år siden når jeg fikk økonomien på plass. Så når gamere rett ut krever eller nesten beordrer at utgivere skal slutte med eksklusivitet er helt på trynet. It's a business not a charity! Anyway! Spencer er en PR maskin. Han vil jo rappe flest kunder fra rivalene sine til Xbox/GP så han og investorene er like skyldige i konsoll/eksklusivitetskrigen som Sony og Nintendo er.
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (18 timer siden):

*sigh 🤦‍♂️

Alt som står i de linkene går på det jeg skrev...

1. Det var aldri en forespørsel fra Sony. 

2. Diskusjonen omhandlet ikke cross play. 

1. Og Sony fikk aldri en forespørsel fra Microsoft under PS4-tiden heller. Hvor forespørselen kommer fra er irrelevant.

2. Hvilken diskusjon? Den du har her eller den jeg linket til. For begge delene kommer både inn på crossplay og eksklusivitet (noe du hadde visst om du faktisk leste det jeg linket til).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Chaos_Niddhogg skrev (16 timer siden):

Hehe. Hele det dramaet der er ikke så simpelt. Sony var veldig frekke og kom med fler og flere krav. De ville og ha rettigheter på Nintendo sine merkevarer (noen tror de prøvde seg på en "hostile takeover" men akkrat den kan diskuteres), så er nok en del mer til den historien.

Gjerne dokumenter den påstanden. For omtrent alt jeg finner maler opp Nintendo som "skurken":

https://venturebeat.com/2018/06/23/the-story-behind-nintendos-betrayal-of-sony-and-how-it-created-its-fiercest-rival/

https://www.techradar.com/news/gaming/the-nintendo-playstation-is-the-coolest-console-never-released-1327988

https://www.polygon.com/features/2019/12/6/20999590/the-history-of-playstation-was-almost-very-different

Legg merke til i sistnevnte artikkel der det står:
"And then, in a famous-though-often-misreported story, Nintendo went back on its deal, terminating the partnership with Sony and announcing it had struck a deal Phillips instead."

I teksten deres her linkes det altså til en artikkel som du mest sannsynlig tenker på, og det påpekes altså som falsk informasjon. Den falske informasjonen inkluderer blant annet at Nintendo angivelig ikke ville fått noen royalties på spill lansert på CD-ROM. Men sannheten er at Nintendo kontaktet Philips i etterkant av samarbeidet med Sony for at DE skulle få en bedre deal.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (På 5.3.2022 den 19.15):

De kunne fint holdt spillene sine på MS store. Fungerer mer enn bra nok til å laste ned å spille spill. De utvikler den, de utvikler XBOX appen på PC, og de slipper på Steam. 

Du skal få lov til å like MS Store om du absolutt vil, men man er dum om man ikke anerkjenner at MS Store er søppel i forhold til Steam. Det har trolig også lederne i Microsoft funnet ut og anerkjent, og man har sannsynligvis kommet frem til at man går glipp av betydelige menger salg ved å kun publisere gjennom egne kanaler.

Sitat

Windows er MS OS, men det er i praksis ikke noen forskjell på om MS lanserer på Steam på Windows enn om Sony lanserer på Steam på Windows. Like vel, Sony lanserer ikke på Steam. De slipper noen spill etter lang tid, men ikke i nærheten av hva MS gjør. 

For Microsoft betyr det i praksis et 20-30% tap per salg, så jo, for Microsoft utgjør det en stor forskjell. 

Og selvfølgelig slipper ikke Sony spillene sine på Steam, de er jo som regel ikke laget for PC. Microsoft får i praksis PC-versjonen "gratis" siden Windows og Xbox i praksis har samme kjerne. Når det kommer en port noen måneder/år senere er Sony-spill som regel å finne på Steam.

Sitat

Og når du nå kritiserer MS, hvordan er dette til forskjell fra andre spillutviklere som ikke er under MS paraplyen? 

De fleste andre studioer lanserer vel på alle plattformene man kan nå ut til? I denne sammenhengen er dette et irrelevant spørsmål.

Sitat

Sony startet i praksis hele eksklusivkappløpet. Og ikke bare det, de har blitt hyllet av fans og media for eksklusive titler. I sammenligninger av konsoller har alle sluttet med... dette er vell og bra, men... Sony eksklusive. Hipp hipp hurra. 

Nei, dette er helt feil. Det har vært eksklusive spillserier/titler i alle år fra begge leirer, men Sony fikk mye vind i seilene grunnet egen satsing på spill av høy kvalitet med egne, mindre studioer. Ingen storslått og lettvint kjøpefest-strategi her slik som Microsoft i desperasjon har tydd til i nyere tid.

Sony sin suksess her er Microsoft sin egen feil, som over tid har nedprioritert utvikling og samarbeid i sammenheng med eksklusive spill. Ingen ville klaget om Microsoft hadde gjort det samme og bygget opp et sterkt, internt nettverk av studioer fremfor å "kjøpe" gamere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...