Gå til innhold

Har plutselig ikke tillatelse til å lagre på skrivebordet


Anbefalte innlegg

Hei

Vet ikke om det ligger andre svar her inne på dette.

Fra den ene dagen til den andre, så får jeg beskjed på at jeg ikke har tillatelse til å lagre på desktop.

Kontakt admin.

Jeg er admin og har sjekket user og instillinger og her står jeg som admin. Windows 10

Noen som kan hjelpe?

Endret av tukols
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du spurt andre som kan ha brukt maskinen om de har gjort noe?

Skrivebordet opptrer på mer enn ett sted i Windows Utforsker, for å finne det i form av en mappe som du kan åpne egenskapene på, må du gå til Min datamaskin og ta for det Skrivebord (mappe) der.

Egenskaper >> Sikkerhet.

Ser alt ut som det skal der? Sammenlign med en mappe hvor du ikke har problemer.

Herfra kan du ta eierskap men siden du sier du er eier skal jeg ikke forklare hvordan du tar eierskap.

 

Kan det være malware? I tilfelle kryptovirus skulle du vel vært utelåst fra hele systemet.

 

 

Lenke til kommentar

Hei Helm

Takker for innlegg.

Det er kun skrivebordet det er problemer med. Jeg har vært innom det du beskriver, og jeg har både eierskap og admin på mappen skrivebordet.

Jeg gikk i gang i går med å flyttte/slette hva jeg hadde lagret på skrivebordet. Det fikk jeg lov til, men måtte for hver fil gjøre det "som adim" Altså er mine admin rettigheter på plass.

Jeg forsøkte så å lage en gjenvei til skrivebordet både med dokumenter og mapper fra dokumenter. Fikk da beskjed om at mappen var full, eller feil på disk.

Det er rikelig med plass på C drevet (under halvt brukt), det er ikke satt noen grense mht. til lagringsplass, jeg har kjørt både opprydding, sjekket disk for feil (disk var OK), og problemet er det samme. Skann3t for malware som ikke finner noe (F-secure) Det er kun meg som bruker laptoppen.

 

HP Laptop 15-dw0xxx

 

 

Endret av tukols
Lenke til kommentar

Jeg er ikke 100% stødig på dette men jeg har litt peiling. Håper likevel noen som kan mer vil svare.

Det er ikke nok å være admin hvis noen rettigheter er fjernet, så det må kontrolleres at ikke noen rettigheter mangler.

 

Melding om at mappen er full eller at disken har feil bør nok etterforskes nøye. Du får ikke en slik melding uten grunn. Mine kunnskaper om hardware er mangelfulle, spesielt når det gjelder SSD. Er det SSD?

Hva brukte du for å sjekke diskens tilstand? Det finnes spesielle programmer til dette, men jeg husker ikke navnet til noen.

 

Red.

Bruker du programvare, typisk noe for sikkerhet, som er i stand til å begrense din tilgang?

Se også på sikkerhetsinnstillingene i Windows. Jeg vet ikke om User Account Control (vet ikke hva det heter på norsk) kan forårsake noe av dette hvis den er satt på maks sikkerhet, men du kan undersøke hva den er satt på. Den bør ikke være på maks.

 

Endret av Helm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...