Gå til innhold

Hvorfor driver alle lokalt å samler inn klær til Ukraina?


Anbefalte innlegg

Camlon skrev (5 minutter siden):

Flyktningene er kvinner med barn og eldre mennesker. Friske kvinner og menn uten forpliktelser er hovedsakelig i Ukraina og hjelper til krigen.

Hvis du er en frisk mann/kvinne uten forpliktelser så er det mye du kan gjøre. Slutt å spre misinformasjon.

Jeg sprer ikke misinformasjon. Det er ikke tilreisende utlendinger hjelpeorganisasjonene ønsker til området, de ønsker penger.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
plankeby skrev (12 timer siden):

Er nok en kombinasjon av eventyrlyst, selvrealisering, idealisme, engasjement og spontanitet. Litt elementer av egoisme også "se på meg som vil hjelpe" brettes ut på sosiale medier. 

Mye bedre å melde seg inn i hjelpeorganisasjoner, så det blir mer systematisk og rett hjelp. Et kaos av hjelpere uten samhandling og struktur er ikke like nyttig.

Ja, eller bare send penger. Bare reisen ned til Ukraina vil jo koste flerfoldige tusenlapper. Gi de til en hjelpeorganisasjon, eller direkte til den ukrainske stat

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Mag ne said:

Jeg sprer ikke misinformasjon. Det er ikke tilreisende utlendinger hjelpeorganisasjonene ønsker til området, de ønsker penger.

Jo, det gjør du. Det er ikke uvanlig å ta 1200 per time for jobb i Norge, og vanlige donasjoner i Norge er ofte under 1000 kroner. Pengene dine strekker ikke langt om de skal betale folk for å jobbe for dem, de trenger frivilige.

Ukraina har etterspurt og lagt til rette for frivilige, så det er absolutt noe de ønsker.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (4 minutter siden):

Jo, det gjør du. Det er ikke uvanlig å ta 1200 per time for jobb i Norge, og vanlige donasjoner i Norge er ofte under 1000 kroner. Pengene dine strekker ikke langt om de skal betale folk for å jobbe for dem, de trenger frivilige.

Ukraina har etterspurt og lagt til rette for frivilige, så det er absolutt noe de ønsker.

Ukraina trenger frivillige soldater ja. Tråden var om hjelp til flyktninger i grenseområdet. Jeg ser du har din oppfatning som du gjentar, greit nok, men svarene du har fått fra flere hvor det presiseres at det er penger organisasjonene trenger til å håndtere flyktningene er mer fornuftige enn det du skriver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Mag ne said:

Ukraina trenger frivillige soldater ja. Tråden var om hjelp til flyktninger i grenseområdet. Jeg ser du har din oppfatning som du gjentar, greit nok, men svarene du har fått fra flere hvor det presiseres at det er penger organisasjonene trenger til å håndtere flyktningene er mer fornuftige enn det du skriver.

Du tror det eneste man trenger i en krig er soldater? Hva med levering av mat, medisiner og våpen, medisinsk hjelp, vedlikehold, etc.

Frivilige organisasjoner har ikke kapisitet, men det endrer ikke faktumet at det er frivilige Ukraina trenger siden hjelpen kommer ikke fram.

Om norske myndigheter hadde sendt et stort team med frivilige til å hjelpe til i Ukraina så kan jeg garantere at det hadde blitt svært godt mottatt i Ukraina. Tror du seriøst at Ukraina ville sagt nei fordi vi ikke prater lokalspråket og bedt dem donere penger istedenfor?

Endret av Camlon
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Er det snakk om å stå på grensen å hjelpe flyktninger med å re opp sengen og skjære brødskiver(satt på spissen), eller å dra inn i uraina å hjelpe millitæret og sivilbefolkningen med sin krigføring(enten direkte eller indirekte)?

Endret av aklla
Lenke til kommentar
7 minutes ago, aklla said:

Er det snakk om å stå på grensen å hjelpe flyktninger med å re opp sengen og skjære brødskiver(satt på spissen), eller å dra inn i uraina å hjelpe millitæret og sivilbefolkningen med sin krigføring(enten direkte eller indirekte)?

Jeg snakker hovedsakelig om hjelp i Ukraina siden det er mest kritisk, men utelukker ikke hjelp til flyktninger.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Camlon skrev (10 minutter siden):

Jeg snakker hovedsakelig om hjelp i Ukraina siden det er mest kritisk, men utelukker ikke hjelp til flyktninger.

Jeg har tolket tråden her mer i retning av å dra til Polen og hjelpe flyktninger på grensen der, evt komme seg rett på andre siden av gjerdet.

Inne i Ukraina trenger de hjelp ja, men det er fort veldig risikabelt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
16 minutes ago, aklla said:

Jeg har tolket tråden her mer i retning av å dra til Polen og hjelpe flyktninger på grensen der, evt komme seg rett på andre siden av gjerdet.

Inne i Ukraina trenger de hjelp ja, men det er fort veldig risikabelt.

Jeg tolket tråden mer som "hvordan kan vi hjelpe ukrainiske befolkningen generelt". 

De frivilige som ikke kjemper direkte tar samme risiko som de 40 millioner menneskene som allerede befinner seg i Ukraina. Om ingen kan ta en risiko, så vinner Russland. 

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det.... vil vi ha krig så fortsett å støtt ukraina med våpen ... steng ned luft rommet og sett Putin i ett hjørnet...hva vil skje da? Hva har han å tape da? Trykker han da på den røde knappen og boom vi er ferdig..bortkasta kjøp av jod piller for alle de som har hamstra de greiene der. La han vinne krigen så hadde dette vært over for lenge siden. Men det er mitt syn da. 

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Nokia1803 said:

Slik jeg ser det.... vil vi ha krig så fortsett å støtt ukraina med våpen ... steng ned luft rommet og sett Putin i ett hjørnet...hva vil skje da? Hva har han å tape da? Trykker han da på den røde knappen og boom vi er ferdig..bortkasta kjøp av jod piller for alle de som har hamstra de greiene der. La han vinne krigen så hadde dette vært over for lenge siden. Men det er mitt syn da. 

Chamberlain er enig med deg fra grava.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, Nokia1803 said:

Slik jeg ser det.... vil vi ha krig så fortsett å støtt ukraina med våpen ... steng ned luft rommet og sett Putin i ett hjørnet...hva vil skje da? Hva har han å tape da? Trykker han da på den røde knappen og boom vi er ferdig..bortkasta kjøp av jod piller for alle de som har hamstra de greiene der. La han vinne krigen så hadde dette vært over for lenge siden. Men det er mitt syn da. 

Selv om det blir atomkrig, så vil mange overleve, spesielt hvis antall bomber er begrenset.
https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_holocaust#Nuclear_winter

Men lar vi Russland få Ukraina for å forhindre at han bruker atomvåpen, hva hindrer Russland eller et annet land med atomvåpen å ta Norge ved å true med atomvåpen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, Simen1 said:

Det hjelper å lese både tittelen på tråden og første innlegg. Da slipper du å tolke deg misforstående langt bort fra trådens tema.

Tittlen er "Hvorfor driver alle lokalt å samler inn klær til Ukraina?", ikke "Hvorfor driver alle lokalt å samler inn klær til flyktningene utenfor Ukraina".

Og ingen steder i første innlegg står det at det utelukkende er snakk om hjelp til Ukrainske flyktninger utenfor Ukraina. De aller fleste som trenger hjelp er fortsatt i Ukraina, og det er masse på flukt innad i Ukraina.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...