Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Langlys virker kun når de brukes manuelt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Paul-Marius skrev (31 minutter siden):

Har nylig kjøpt meg en ny bil (Mercedes b klasse) og har problemer med at den ikke vil være på langlysa at man må gjøre det manuelt og holde spaka framover, det kommer ingen langlys når jeg drar lyspaka bak... noen som vet hva det skyldes? Takk for svar på forhånd.

Prøv knappen på ytterst på lysspaken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil tro zanta er inne på noe. Dersom den står på Auto forutsettes det derimot at det er så mørkt at nærlyset er tent før fjernlys vil kunne tennes "permanent". Lysene på min står alltid på Auto og da fungerer fjernlys så lenge nærlysene er tent. Et tips om du ikke har brukermanual er å laste ned dette i appen "Mercedes-Benz Guides".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Dubious said:

På alle bilene jeg har kjørt så må lysbryteren stå på for å få fjernlys. Vries 2 steg, da første steg ofte er parklys.

Dette varierer. Enkelte biler (uten Auto-inntstilling) har både nær og fjernlys i posisjon 0, det eneste som endres når man slår på fullt lys er at dashbordbelysningen settes i nattmodus.

Til TS: Hvis bilen har Auto, sjekk at lysbryteren står i Auto-posisjon. Sjekk videre at lyssensoren i toppen av frontruten virker som den skal. Den sluttet å virke på min B-klasse, og måtte byttes. Bilen trodde det var mørkt hele tiden, så den aktiverte fullt lys foran og dempet belysningen i dashbordet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har trolig en lysbryter som ser ca. slik ut:

733262327_2022-03-0211_50_33-Mercedesbclasslightswitch-GoogleSearch.png.78308a510ac8e9116ee9a51751736701.png

På alle funksjonene utenom den lengst til høyre vil, så vidt jeg vet, ikke fjernlys forbi påslått når du bruker spaken på rattet, uavhengig av hvilken vei du vipper den. Bryteren på panelet må vris helt til høyre slik at den peker på symbolet for fullt lys for at fjernlyset skal forbli påslått: 513695331_2022-03-0211_51_53-Mercedesbclasslightswitch-GoogleSearch.png.12ded413059c7bd12bfdee3f9f8e2722.png. Mulig det skal funke på Auto også, men det kan være avhengig av en lyssensor og at det er mørkt, som nevnt over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var bryteren som var på auto, føler meg så dum 😆

zanta skrev (16 timer siden):

Hvilken årsmodell er dette? Har bilen valg for A(uto) på lysbryteren? Hvis ikke, vil man på noen biler få kun nærlys når den står på 0, så man må vri bryteren til hovedlys for å kunne få fjernlys.

 

zanta skrev (16 timer siden):

Hvilken årsmodell er dette? Har bilen valg for A(uto) på lysbryteren? Hvis ikke, vil man på noen biler få kun nærlys når den står på 0, så man må vri bryteren til hovedlys for å kunne fjernlys.

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, steinrawr said:

Mulig det skal funke på Auto også, men det kan være avhengig av en lyssensor og at det er mørkt, som nevnt over.

Jeg har en lik bryter i min MB og det kan bekrefte at dette fungerer. Dette står for øvrig også beskrevet i brukermanualen.

Lenke til kommentar
  • Runar endret tittelen til Langlys virker kun når de brukes manuelt
8 hours ago, Paul-Marius said:

Hvorfor lese manualen når jeg kan spørre på diskusjon, neida 😆

Man kan lære ting man ikke tenkte på. Jeg hadde min BMW i3 i 2 år før jeg fant ut at man kunne felle ned forseteryggene for enklere tilgang til baksetene, som jeg bruker max 1 gang pr år. De som liker å leve i uvitenhet kan fortsatt la være...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...